|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Nov 2004
Sted: sandnes
|
fikk en korn snok på ca 5mnd for en uke siden prøvde og mate den etter et par dager og det så ut til og gå greit men den sputtet ut musa og ville ikke ha den igen prøvde igen etter noen dager med samme resultat og nå er den gått i hi under bassenget sitt vis jeg tar den frem tar den seg en kjapp jogge tur rundt i huset sitt for og krype under bassenget sitt jeg kan ikke mye om disse dyra og vet ikke helt hva jeg skal fore dem med og vilke størrelse den vil spise og om dem skal ha levende mat eller om det kan vere dødt kan den fores med kylling kjøtt eller hva er taknemmelig for noen ideer
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
|
Grattis med et flott valg av dyr! Kornsnoker er helt skjønne (og dessuten perfekte dyr for nybegynnere)
![]() Foringsproblemet ditt er nok veldig lett å løse. Du gir nemlig mest sannsynlig for store mus... Så lenge kornsnoken prøver å ta maten, burde det ikke være snoken det er noe galt med nemlig Kornsnoken din er bare 5 måneder så den er enda ganske liten, men fordi størelsen på slangene varierer veldig, bør du forsøke med en hårløs musunge først (det som kalles" pinky" pga fargen) og heller prøve med noe større neste gang hvis det går bra.Kornsnoker er lette å lære å ta opptinte mus. Mine har aldri tatt kyllingkjøtt, men det skader selvsagt ikke å prøve. Du bør i såfall forsøke å gni kjøttbiten mot en mus først (død eller levende), for å gi kyllingen litt "god-lukt". Gir du kjøtt må dette selvsagt være usaltet og uten krydder. Jeg har likevel liten tro på at snoken vil ta kyllingfilèt, men som sagt du kan selvsagt prøve. Jeg er også skeptisk til at snoken får i seg alt den trenger av vitaminer og mineraler hvis du gir reint kjøtt. En hel mus inneholder masse rart som ikke er kjøtt, f.eks skjellet, og snoken gjør seg nytte av det meste. ( F.eks er musens skjellet er med på å bygge opp snokens skjellet, siden det inneholder mye kalk. Reint kjøtt innehoder ikke kalk.). Jeg ville derfor bare brukt kylling som nød-mat. Det er absolutt en fordel å fore med døde (og da særlig opptinte mus) fremfor levende. Det er lettere å "stelle" frossne mus enn levende, de er billigere i innkjøp enn levende, du slipper å ta livet av dem selv hvis du kjøper frossne osv osv. Reptiler har dessuten ganske dårlig "gro-kjøtt". En levende mus som blir angrepet av en slange, vil naturligvis forsøke å forsvare seg. Dette gjør musen ved å bite. Fordi reptiler generelt har såpass mye dårligere sårhelning enn pattedyr, kan selv tilsynelatende små bittskader være alvorlige. De fleste dyrebutikker som selger frossent for til fisk, kan skaffe frossne mus også. Du skriver ikke hvor du bor, men bor du i Oslo kan du bl.a kjøpe dette i dyrebutikken i "Bernt Ankers gate". I Bergen kan du kjøpe mus i dyrebutikken i Marken eller på galleriet. Bor du ikke et av disse stedene ville jeg tatt meg en ringerunde, hvis du ikke allerede vet hvor du kan kjøpe fôr. Musene tiner du opp ved å legge dem i en plastpose og så i et varmt vannbad (ta varmtvannet fra springen, og legg musen i vasken...)Hvor lenge musen skal ligge avhenger selvsagt av størrelsen på musen, men hvis du forestiller deg at du skulle tint en tilsvarende klump med kjøttdeig, får du en idè om hvor ang tid det tar. Det er bedre at musen ligger for lenge enn for kort. Hvis musen er frossen inni kan slangen får store problemer. Dette er fordi slanger er vekselvarme, og derfor ikke klarer å fordøye frossen mat. Når slangen har spist, er det viktig at den får stå i ro i noen dager. Hvis den blir stresset kan den finne på å gulpe opp maten igjen. I såfall kommer maten opp nesten like hel som da den fikk den. Dette kan også skje hvis slangen har det for kaldt. Vekselvarme dyr trenger varme for å få til å fordøye. Frem til slangen er et år,kan du men fordel tilby den mat ca hver 5te dag. Etter dette holder det med en gang i uken, siden veksten gradvis avtar. Når slangen din skal bytte ham vil du se at den blir grå over hele kroppen, og øynene blir ugjennomsiktige. Gråheten varer i noen dager, deretter blir den blank igjen før den feller seg det gamle skinnet. I perioden fra den begynner å bli grå og til den har fellet skinnet, er det mange slanger som mister apetitten. Hvis snoken din er slik, er det ikke noe å uroe seg for. I såfall lar du bare være å tilby den mat i denne perioden. Slangen skal skiftet skinnet fra hode til hale, i et helt stykke. Hvis huden flasser av betyr det at slangen har det for tørt. Du bør spraye terrariet med litt vann daglig i hambytte-periodene. Slangene bytter ham oftere før de er utvokst enn etterpå. Hvis slangen har hatt det så tørt at den ikke har klart å felle hele skinnet, slik at gamle hudbiter sitter fast, bør du gi den et bad i lunkent vann. Da vil de fleste bitene bli myke, og løsne når du tørker den. Tørk den ved å la den krype gjennom en klut eller et håndkle. Jeg vil forøvrig anbefale at du er veldig konsekvent med å fore slangen din i en egen boks, helst en med lokk, så du er sikker på at den ikke stikker av hvis du er uoppmerksom et halvt minutt. Stikk huller i lokket for å gi slangen luft. Hvis du forer i en egen boks, vil slangen over tid, lære seg at boksen betyr mat. Hvis du forer den i terrariet, vet den aldri hva som skal skje når terrariet åpnes, og du øker sjansen for å bli bitt. De gangene jeg har blitt bitt har alltid vært i forbindelse med foring, da kommer slangen i en egen modus hvor den blir veldig "på hugget". Ved å lære slangen å assosiere en bestemt boks med mat, unngår du at slangen kommer i denne sinnstemningen hver gang du åpner terrariet for å skifte vannet eller ta den ut. Selv om kornsnok-bitt ikke er noe særlig å snakke om (ikke gjør det vondt, og ikke har de gift, og som regel blør det ikke engang), så er det hyggelig at det ikke skjer for ofte. Reptiler generelt, har svært lavt stoffskifte (dvs de har lav "forbrenning"). Pga det lave stoffskiftet, beveger de fleste reptiler seg ikke noe særlig mye mer enn de må. Snoken din kommer derfor til å ligge stille det meste av livet Noe annet er unormalt, og kunne tyde på at snoken mistrivdes eller var stresset. Forøvrig er de mer aktive når det er mørkt/halvmørkt enn om dagen.OG: en advarsel: slanger er rømningseksperter. Og de er forferdelig vanskelige å finne igjen. Sørg derfor for å ha det så rømningssikkert som mulig! Av de 7 kornsnokungene jeg solgte i 2003, er det bare 2 som ikke har klart å rømme fra eierene. Av de 5 som rømte, var det bare en som ble funnet! |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Junior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Stavanger
|
Hei Katrine
Takk for dette omfattende og godt beskrivede innlegget. Setter særdeles pris på slike omfattende og innformative innlegg. Vi trenger slike som deg på forumet.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
|
det er jeg og helt enig i og jeg takker for svaret og driver og forsøker og få den til og spise men har enda ikke hatt noe hell men forsøker har og hørt om tvangs foring men har ikke helt sjønt helt hvordan håper noen her kan forklare dette for meg
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
|
2 ting sier meg at tvangsforing skulle være helt unødvendig for deg:
1. Slangen din er 5 måneder. Det er bare ganske nyklekkede unger som ikke alltid klarer å spise på egenhånd. 2. Du har allerede sett at slangen din har forsøkt å spise. Ã… tvangsfore er ganske risikabelt, for du kan risikere å skade slangen. Derfor vil jeg ikke engang forsøke å forklare dette enda, det er nemlig mange ting du bør forsøke først. Uansett, det tar mange måneder før en kornsnok dør av sult, så du trenger ikke uroe deg på en stund ![]() Kan du fortelle hva slags mat du har forsøkt med, og hvordan du gjør det når du skal fore? Har du gitt død eller levende mat? Hvis slangen er i hambytteperioden, er det ikke noen vits i å forsøke å overtale en "vaskelig" slange til å spise. Så hvis det er på tide å bytte ham, vent til den har skiftet. Dessuten: Ikke prøv hver dag, slangen blir bare stresset, og da er det mindre sannsynlig at den tar maten. Vent minst en dag mellom hver gang du prøver. Det første jeg prøver med vanskelige slangeunger, og som jeg mener du også burde prøve først, er dette: Tin en frossen musunge. Stikk den i hodet med en litt tykk nål. Dette gjør at den lukter sterkere. At stikket er i hodet gjør at slangen lettere finner riktig vei å begynne å spise på. Legg musen i et hjørne av foringsboksen. Det er lettere for slangen å finne en mus hvis den ligger i hjørnet. Sett boksen med musen og slangen i, på et varm mørkt sted, f.eks i skapet på badet. La slangen stå i fred over natten. Ikke forstyrr!! samme hvor nyskjerrig du er Fordtyrrer du slangen, i det den akkurat har begynt å spise, kan den finne på å slippe maten, og nekte å prøve å spise igjen.Og forresten: Foring skal alltid skje om kvelden! Det er da det er mest naturlig for slangene å spise. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Junior Member
|
ok fortalte meg en hel masse og jeg har nå funnet ut at jeg gjorde feil ang foring av døde dyr da jeg har prøvd med og fore i en boks i buret med lyset av jeg prøvde med en dø mus som ikke var så stor jeg hadde bare lest om tvangs foring men hadde ikke tenkt på dette enda tenker jeg får skaffe meg noen nye mys som er mindre da jeg fikk høre det ville bli noen tilgjengelig om noen dager takker så mye for de fine svar
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
|
Det jeg skrev er det første jeg prøver med vanskelige unger hvertfall. Hvis det fungerer, tar det som regel kortere og kortere tid hver gang før de tar maten. Til slutt siser de med en gang du slipper maten oppi til dem, og du slipper å stikke musen i hodet og la boksen stå helt mørkt over natten.
Hvor lang tid tar det før du får tak i musunger? Jeg har fått bekreftet at Verdalen zoo selger frossen mat, så hvis det tar en stund kan du kjøpe noen der så lenge. Du kan godt ha foringsboksen i terrariet med lyset av. Hvis du bruker en gjennomsiktig boks under foringen, og har det lyst i rommet terrariet står på, kan du legge et mørkt laken eller noe over terrariet. Det viktigste er egentlig at det er litt eller helt mørkt, og at slangen ikke kan se hva som foregår utenfor. Da føler den seg litt tryggere. Du kan godt bruke en ganske liten boks til foringsboks mens slangen er liten. F.eks en isboks (bare husk å lage mange luftehull, og pass på så ikke du klemmer en liten tunge eller hale). I en liten boks vil det bli enda lettere for slangen å finne maten. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Senior Member
|
Hei
Hvordan går det med slangen? Spiser den nå? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Junior Member
|
yes nå spiser den som en hest og alt er bare vel den byttet ham idag og så det kan og vere det som har ligget bak og jeg takker for tipset om hvor jeg kunne få kjøpe mat til den jeg har nå et lite lager så den vil ikke sulte på en stund
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| ikke, spise, vil |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hva kan Pinnedyr spise og ikke spise? | Malin.. | Pinnedyr | 28 | 28-10-2008 10:13 |
| Vil ikke spise | Tony26 | Snoker | 14 | 15-05-2007 16:44 |
| Vil ikke spise ! | skorpion | Knelere | 23 | 25-12-2006 10:17 |
| Maisorm som ikke vil spise | Aiwanor | Fôrdyr | 2 | 05-03-2006 14:23 |
| Leo'n vil ikke spise :( | Propaganda | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 5 | 03-01-2006 19:39 |