"
Gammel 31-01-2007, 18:05   #1
Reptilfreak

Molotow sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Asker
Meldinger: 16
Standard Tommelfinger-regler ved investering i slange

Jeg er ganske fersk når det gjelder slanger, men har de siste 2 ukene sittet og lest mye om dem på nettet. Har kommet fram til at jeg ønsker å gå til innkjøp av en kongeboa, siden det er de jeg er mest tiltrukket av.

Jeg leser ofte at det er viktig å vise dyret respekt, som jeg naturligvis også har tenkt å gjøre. Men lurte på om folk kan gi meg noen tips/tommelfinger-regler i forhold til hva som er viktig å tenke på ved kjøp av en slange.

Jeg vet allerede at dette er viktig:
- La slangen få være helt i fred den første uken i nytt terrarie, så den venner seg til sine nye omgivelser.
- Gi den en fast døgnrytme.
- Sørge for renhold av terrarium og at den har mulighet for riktig skygge/varme/fuktighet og en gren den kan klatre på.
- Fore den med døde mus/rotter, så den får i seg kalk og vitaminer.

Hva annet er det viktig å tenke på? Noe vesentlig jeg bør tenke på?

Og når en kjøper slangen, hvordan frakter man den med seg i bilen? Takler den å ligge i en pappeske? Og hva hvis den er fullvoksen (2 meter), kan den da ligge i en pappeske på 80 m x 40 cm noen timer? Bør den ligge inne i et dynetrekk?
Molotow er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-01-2007, 18:08   #2
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard Re: Tommelfinger-regler ved investering i slange

Jeg vet såppas at Konge boa blir større en 2 meter :wink: Er du medlem på repti? Der er det mange slange folk
mr-repti er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-01-2007, 18:19   #3
Reptilfreak

Molotow sin avatar

Han som skal selge den sier det er en Boa Constrictor. Den er 4 - 6 år gammel og ca 2 meter lang.

Boa Constrictor er det samme som kongeboa, er det ikke? Eller er de to forskjellige typer/rase av Boa? Jeg har oppfattet det som at begge de navnene brukes om hverandre av samme rase, men rett meg gjerne hvis jeg tar feil.

Utifra det jeg har lest blir de 3 - 4 meter lange i naturen, men som regel bare litt i overkant av 2 meter i fangenskap. Er de forresten utvokst når de er ca 5 år gamle?
Molotow er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-01-2007, 18:22   #4
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4

Regner med at B.C og kongeboa er det samme ja.. Har en kammerat gjennom nett som har en B.C. på 3 meter vis jeg ikke tar feil. Det spørs hvordan de er fôret opp syns jeg han sa til meg.
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-01-2007, 18:48   #5
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)

Etter hva jeg har fått med meg finnes det i utgangspunktet to stykker.
Boa constrictor constrictor og Boa constrictor imperator. I fangenskap er disse avlet med og om hverandre så mye, at man ike lenger ser noen særlig forskjell og alle kalles Boa constrictor. Kongeboa er vel "common name" for disse tror jeg. Mener å huske at en av de "orginale" ble litt rødere enn den andre, men er veldig usikker her.

Mvh
Robin
Svar med sitat
Gammel 31-01-2007, 20:24   #6
Reptilfreak

Medlem siden: May 2005
Sted: Holmestrand
Meldinger: 401

Når det gjelder størrelse, så har det med hva du forer den med, og størrelsen på terraet.
De vil vokse så lenge det er plass til det.. Er det ikke plass til og vokse, vil den mest sannsynlig bli syk med tiden. Så stort terra er vktig.. Su kan få denn så stor den er i naturen, men det kreves også plass.. Mn dettte vet du vel.

Når det gjelder frakt, så ville jeg kanskje benyttet meg av de største bedrollerne som er på markedet.
Det er vel ikke snakk om lange tiden de skal være oppi der.

Lykk til!

P
Svar med sitat
Gammel 31-01-2007, 20:43   #7
Reptilfreak

Molotow sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av P1eR
Når det gjelder frakt, så ville jeg kanskje benyttet meg av de største bedrollerne som er på markedet. Det er vel ikke snakk om lange tiden de skal være oppi der.
Takk for svar! Jeg går utifra at bedroller er et dynetrekk?

Det blir et par timer den skal ligge der, men det burde den kanskje tåle?
Molotow er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-01-2007, 20:45   #8
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)

Sitat:
Opprinnelig postet av Molotow

Takk for svar! Jeg går utifra at bedroller er et dynetrekk?
Trodde dette var de plastikkboksene man fikk på Ikea og lignende jeg..
Svar med sitat
Gammel 31-01-2007, 21:20   #9
Junior Member

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Ski
Meldinger: 10

Du bør ikke forstyrre den på noen dager rett etter foring, for da kan den gulpe opp maten igjen...
shorty_incognita er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-03-2007, 01:20   #10
Member

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 45
Standard Tommelfinger-regler ved investering i slange

du kan fylle en flaske med litt varmere en lunket van leg det opi med dyret og han holder seg i 2 timer uten problem . jeg har boa c c . og kan bare si at det ialfal ikke er en konge boa. boa c er en hell familie med mange forskjelige boaer kan nevne noen!!boa c amarali . boa c occidentalis . boa c melanogaster boa c constriktor . boa c imperator red taild boa constriktor ,og lista går videre!søk på konge boa og se bildet og så søk på boa constriktor og jeg tror du ser 2 forskjelige slanger! mvh vanderlei
vanderlei er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
investering, slange, tommelfingerregler, ved

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Info Forumregler Frogger INFORMASJON 3 13-10-2009 20:24
Svar på lover og regler Løven31 Lover og regler 2 04-12-2007 18:05

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:53.