|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Rogaland
Alder: 25
|
Hvor ofte bør en holde på med en kornsnok for å få den "tam"? Den ene jeg har er veldig redd synes jeg, og ønsker at den skal bli lik den andre snoken jeg har. Vet at det ikke er noen kjæledyr som en skal holde på me i tide og utide. Foreløpig holder jeg dem litt før foring, og ellers en gang i ny og ne. Har hørt at jeg kanskje holder litt for lite på med dem for å få dem "tamme". Men jeg vil jo ikke plage dem for mye heller da.
Noen meninger? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2005
Sted: Oslo
|
Det er vel ikke noen fasit på det området.
Noen er mere skvettene enn andre, jeg har bestandig hatt en tro på at en skal la tiden være ens venn. Tror at dette med alder også spiller inn i bildet. Hvor gamle er det de du har? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
De jeg har er ikke mer enn noen mnd, jeg har vel hatt dem i to mnd snart, mer eller mindre. Den som er "tam" vet jeg har blitt håndtert mye mer enn den andre jeg har, før jeg fikk dem, og det merkes godt. Den er skikkelig nysgjerrig og bruker faktisk terrariumet. Mens den andre gjemmer seg mer og har snappet etter meg to ganger. Holder ikke mye på med dem som sagt, og prøver som du sier å ta tiden til hjelp. Har vurdert det tipset om å legge inn noe med luktene fra meg inn i terrariumet.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Har du kornsnoker også? Eller har du andre slanger?
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2005
Sted: Holmestrand
|
Mine juveniler har bitt etter meg, men da har jeg tatt den opp med en gang og håndtert den. De roer seg som regel. Sånn har det vært med alle jeg har hatt. Håndterer ikke mine ofte, men de har ikke noe imot det.
Jeg mener det ikke er særlig lurt og kun håndtere konsekvent rett før du skal fore dem. Kornsnokene, og mange andre dyr, legger til seg vaner og uvaner. Så da kan du tillegge den en vane til at håndtering, betyr foring. Jeg ville heller håndtert i "tide og utide", i en ikke overdreven forstand, vel og merke! Sikker andre synspunkter på dette. Sleng ut noen bilder da så vi får se herlighetene! ![]() P
|
|
|
#6 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Dette har jo ikke noe med kornsnok å gjøre, men er litt relevant i forhold til håndtering.
Da jeg fikk Rosemary(min første Leopard Gecko), var hun ganske urolig, og vansklig å håndtere. Jeg begynte derfor å håndtere henne etter foring, siden det var da hun var roligst. Har i senere tid tenkt at dette kanskje ikke er så lurt, med tanke på at dyret er fult av ufordøyd mat. Hun har uansett roet seg, så dette er heller ikke nødvendig lenger. En annen ting jeg også har oppdaget, er at om jeg stikker hånden ned til henne før hun har fått mat, hender det hun tror fingren min er mat, og "tar seg en jafs", hvis jeg ikke er tydlignok på hva jeg driver med. ![]() Mine erfaringer med leopard geckoer er i hvertfall at de blir "tammere" jo mer man håndterer dem. Mvh robin
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2005
Sted: Oslo
|
Sitat:
De er i den alderen hvor de lett kan være litt nervøse av seg. Den ene jeg har er også på samme måten, men hun roer seg stort sett med en gang jeg får henne opp. Pleier som regel og "pirke" litt borti henne før jeg tar henne opp, så hun vet at hun skal bli håndtert. Det ser ut for at det fungerer. Det som er viktig mener jeg hvis man skal ha de "tamme" er at man hådterer de også utenom foringstiden. Dette for og unngå at de skal "tro" at det og bli håndtert blir forbundet med foring. Men det beste er og bare prøve seg frem, for og se hva som fungerer best for dere. |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Hvorfor må du absulut håndtere kornsnokene med en gang??
Jeg har hatt dag gekkoene mine i 4 måndter nå, de skal ikke håndteres, men kan få krabbe på armen noen få ganger i året, jeg har ikke prøvd å ``temme`` hunnen får nå, hun er ganske rolig så det er ikke noe stress, Du må bare passe på at de føler seg trygge, så du må ta veldige forsiktige bevegelser, hos slanger kan det også vere lurt å prøve å håndtere etter at du har matet, da er de ikke sultene (tror jeg at jeg har lest). Legger ved en link, den står på øgler men vet ikke om det gjelder alt.. http://www.reptilweb.no/index.php?op...d=26&Itemid=25
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Grunnen til at jeg håndterer dem når jeg skal fore dem er at jeg må finne dem og så legge dem på hver sin side av terrariumet når de får mat. Og så følger jeg med dem helt til begge har spist opp.
Men holder i grunnen på med dem litt i tide å utide (tror jeg), jeg holder dem litt av og til når jeg sprayer terraet og når jeg fjerner avføring osv.. Ellers holder jeg mest den "tamme", siden han er såpass nysgjerrig og ikke viser å ha noe i mot å bli håndtert. Men prøver å holde litt på den andre også, slik at den med tiden vil bli litt "tam" den også ![]() Ellers ser jeg ikke noe galt i å håndtere dem nå, jeg ga dem fred de første ukene. Takk for rådene dere ![]() Ellers lurte jeg på en annen ting, sikkert bare tilfeldigheter. Men er det lettere å få en normalfargede tam enn en morph? For min søsters snoker, så er det også slik at den normalfargede er "tammest", mens den morphen hun har er litt mer skvetten og urolig. |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|