"
Gammel 19-09-2011, 10:46   #1
Reptilfreak

Sindre93 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Sted: Jeg bor i Møre og romsdalen
Alder: 19
Meldinger: 209
Question Kornsnok VS Kongepython (ball python)

Er ubesluttsom og tenker fortsatt på vilken slange jeg ønsker.

Valget står mellom kornsnok og ballpython.

Jeg like kornsnok fordi de har så mange tøffe farger og mønstre. Men minuset er at jeg synes de er så tynne.

Mens kongepython har en finere tykkelse og blir ca. like lang. Og er flotte dyr de og.

Noen som har erfaringer med disse. Negative positive sider

Er en type mere krevende en den andre?

Takker for alle svar...
Sindre93 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-09-2011, 11:12   #2
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 783
Standard

Ville nok gått fot kongepyton, uten tvil.
Eneste er at de har litt større terrabehov etter hva jeg har fått med meg, men de er så absolutt verdt det. KP trenger vel også litt større fordyr, men alt i alt vil jeg si du får med glede av en KP.
Syns selv kornsnok blir for tynne og ''kjedelige'' i forhold til KP
Reptils er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-09-2011, 11:41   #3
Reptilfreak

jungeljens sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Sted: Stavanger
Alder: 32
Meldinger: 106
Standard

Kongepyton:
+
Rolige å greie, som regel.
Flotte farger og fine morpher.
Lav metabolisme, som igjen vil si sjelden avføring og lite rengjøring.
-
Ligger veldig often i hulen sin og er lite aktiv når den har fått "satt seg" i terrariet.
Kan spisevegre.(Kansje ikke å regne som -?)

Kornsnok:
+
Aktiv slange
Fargerik og flotte morpher
Biter svært sjelden
-
Høy metabolisme, som igjen vil si mye avføring og ofte rengjøring. Terra bør rengjøres skikkelig ukentlig for å unngå lukt. Dette er mye arbeid med et glass terrarie så store plastbokser kan med fordel brukes.

Har hatt begge arter og endte opp med å selge de og kjøpe Boa constrictor, det har jeg aldri angret..
jungeljens er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-09-2011, 12:46   #4
Reptilfreak

Sindre93 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Sted: Jeg bor i Møre og romsdalen
Meldinger: 209
Talking YEY

Sitat:
Opprinnelig postet av jungeljens Vis post
Kongepyton:
+
Rolige å greie, som regel.
Flotte farger og fine morpher.
Lav metabolisme, som igjen vil si sjelden avføring og lite rengjøring.
-
Ligger veldig often i hulen sin og er lite aktiv når den har fått "satt seg" i terrariet.
Kan spisevegre.(Kansje ikke å regne som -?)

Kornsnok:
+
Aktiv slange
Fargerik og flotte morpher
Biter svært sjelden
-
Høy metabolisme, som igjen vil si mye avføring og ofte rengjøring. Terra bør rengjøres skikkelig ukentlig for å unngå lukt. Dette er mye arbeid med et glass terrarie så store plastbokser kan med fordel brukes.

Har hatt begge arter og endte opp med å selge de og kjøpe Boa constrictor, det har jeg aldri angret..
HEHE takk for et bra svar og for og være erlig så er det boa constrictor som er den absulutte favoritten. Men mor lar meg ikke holde slanger, men skal overbevise henne og det vil nok virke. Men en constrictor blir kansje litt for stort. Dette får være en drøm til jeg flytter for meg selv.

Tar gjerne imot flere svar Fyr løs med grunner og argumenter
Sindre93 er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-09-2011, 13:06   #5
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,633
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Jeg syns KP er alt for feit i forhold til lengden. Digger kornsnok anery morph!

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er online nå  
Svar med sitat
Gammel 19-09-2011, 13:20   #6
Reptilfreak

E.repti sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Østfold
Alder: 18
Meldinger: 517
Blog Entries: 2
Standard

Har selv mange KP'er, og de er favoritten. Føler meg mye tryggere med dem enn med Tigern min eller en korsnok jeg holdt forleden dag.

KP kan være litt matvrange og Hvis de blir avledet så kan de hende ikke spiser mat og etc.. Vet ikke hvordan dette er med kornsnok. Selv har jeg lyst på en kornsnok, men det er nok lenge til..

Men begge to er jo bra nybegynner slange og tar ikke så stor skade av nybegynner feil. Ikke om jeg vet du er det eller ikke..
E.repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-09-2011, 14:28   #7
Reptilfreak

fanden sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 347
Standard

Av egen erfaring ville jeg aldri anbefalt en kp som begynner slange . de kan mat streike i månedsvis og opptil år . de har lett for å få luftveis problemer om du ikke har rett fuktighet ,

kornsnok der i mot er en slange som tåler mange nybegynner feil samt kan tåle temperatur svingninger . de er lette med å ha med å gjøre samt de er mer aktive enn kp.
Skal du avle dem er det ganske lett.
Svar med sitat
Gammel 19-09-2011, 14:58   #8
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Konge pythoner kommer jo i alle farger, alt i fra sølv, til svart, gule.. Fantasien stopper grenser innen kp morpher nå. Er du ny, forsikre deg om at du får et dyr som "garantert" spiser, og i enklest tilfelle da dødt. Jeg har konge pythoner som spiser ALT. Konge pythoner som kun spiser levende, og noen som bare spiser i blandt.. Min erfaring, som jeg også har forhørt meg med andre er at kp'er som sultestreiker som oftest ikke har det varmt nok. Noen liker at du "leker" med maten, mens andre skvetter når døde mus dingler bortover. Alt i alt har jeg hatt veldig lite problemer med kp'er.
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-09-2011, 15:39   #9
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,726
Blog Entries: 12
Standard

Kongepyton, uten tvil.
Jeg syns kornsnok rett og slett blir for mye "mark".
Og det å ikke anbefale kongepyton til nybegynnere er jo bare tull. I mine øyne får man ikke en bedre nybegynnerslange.

Matstreiking er noe som kommer hånd-i-hånd med kongepyton, men det er ikke nødvendigvis negativt. Siden de aller fleste kongepytons vil matstreike en eller annen gang iløpet av året, så vil jeg se på det som helt naturlig og ingen grunn til å stresse over det. Jeg har hatt flere slanger som har streiket i månedsvis, og så plutselig en dag vil de ha mat igjen. Ikke har de vært syke, og ikke har matstreikingen vært noe problem helsemessig.
Hun ene sultestreiket så lenge som nesten 10 måneder, hun gikk ned bittelitt i vekt, men nå er hun en stor jente og gikk ned fra 2700 gram til kanskje 2400 gram. Altså, fremdeles en veldig god vekt for en kongepyton. Normalt sett så er de jo på rundt 1500-2000gram.

Jeg har hatt rundt 6-7 kornsnoker på det meste, og mine erfaringer med dem:
1. Ungene har lett for å være nervøse og vil slåss deg til døde hvis de føler de må. (hvorav en kongepyton oftest bare ruller seg til en ball og ser ann om situasjonen er farlig eller ikke før den bestemmer seg for å ikke bry seg lenger)

2. De er matvrak til de grader hvor de faktisk kan komme i rykende fart ut av terrariet for å sitte fast i hånden din. De to kornsnokene jeg har nå håndteres regelmessig, og allikevel så blir jeg ikke kvitt problemet hvor de ALLTID er klar for mat så fort jeg stikker hånden inn til dem. Jeg har blitt bitt ved flere annledninger pga det tullet der. (Og mat får de plenty av, så det er ikke at de er utsultet)
Hun ene jeg hadde solgte jeg faktisk pga styr som det der. Hun var nesten skummel. Kunne omtrent ikke ta på henne i terrariet uten at hun trodde det var mat.
Og de to kornsnokene som er på display i reptilparken er ganske like, dog ikke like intense. Men nøler man bittelitt når de kommer med hodet mot deg så sitter de i hånden din, de med.

Kongepyton kan også være glad i mat. Men hvis de gir meg en matrespons når jeg skal ha de ut, så bruker jeg bare et eller annet til å forsiktig berøre ansiktet dems med. En klut eller krok eller hva som helst for å få de til å "snappe" ut av det. Kongepyton er jo livredd for å bli tatt på ansiktet, så det pleie som regelt å fungere fint.

Kongepyton for min del er mer en "kjæledyrslange". Den kan fint ligge helt stille i fanget ditt under genseren en kveld du sitter og ser på TV, de liker varmen og mørket, og alle mine pleier som regel å slå seg til ro der. Kornsnok eier ikke ro i kroppen for fem øre. De skal utforske non stop så fort de er ute av terrariet, og man får ikke helt den avslappede effekten med dem som man får med kongepyton.

Så klart finnes det individe forskjell der også, da. Men av alle de jeg har hatt og jobbet med, så passer beskrivelsen på omtrent alle av dem, bortsett fra to kongepytons som også ikke har ro i kroppen.

Fargemessig så ser jeg jo hvorfor valget faller på kornsnok. Jeg har også lett for å bli litt betatt av alle de sinnsykt flotte fargene kornsnok kommer i, og til en billig penge. Kongepyton kommer også i noen helt utrolige farger, men da må man gjerne ut med veldig mye penger... Ellers har man jo spider, pastel og mojave til en forholdsvis grei sum?

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-09-2011, 16:15   #10
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Kongepython priser raser nå...
Lesser, black pastel, mojave, pastel, pinstripe, spider, butter, albino, osv.. Koster ikke stort lenger.
Bumble bee, lemon blast og de vanligste comboene har falt ned på en 4-5 lapper nå også.
Finnes utrolig mye kult, men selvfølgelig.. Kornsnok morphene vil nok alltid være billigere, om man ikke er ute etter det helt nyeste..
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Ball Pyton Bob Litteratur 4 15-06-2011 02:17
ball-pyton urban. Boa og pyton 12 09-03-2011 19:42
lyst å avle ball pyton gratis?? gadfader Småprat 24 10-06-2009 22:45
Ang. foring av Kongepython Regius Boa og pyton 4 25-03-2008 13:35
hvit ball EcoliTub Ekte edderkopper 7 30-08-2007 21:00

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:49.