"
Gammel 20-05-2010, 00:16   #1
Reptilfreak

Sir_Hiss sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 94
Standard Så har man vist hatt et lite uhell, eller kanskje hell?

Jeg har 2 av mine kornsnoker gående i samme terra, den ene er jeg sikker på er en han og den andre var jeg rimelig sikker på også var en han. Den ene av dem har vært litt urolig i det siste, har også sett at den har lagt på seg litt men tenkte ikke så mye over det.

Så når jeg da kommer hjem fra jobb idag og skal til med bytte av vann etc så ser man jo noe som kunne ligne litt på egg liggendes ved vannskålen. Joda, egg i lange baner, så mye for "rimelig sikker", men nå vet jeg vertfall at det er en hun.

Så hva skal man gjøre når man plutselig befinner seg i en situasjon der man har masse slangeegg og er helt uforberedt. Vel, man kan jo alltids bare hive dem vist man ikke vil ta seg bryet med å forsåke å klekke, Jeg valgte alternativ 2, man improviserer med en hjemmemekka inkubator.

Clash Olson here i come. Så etter å ha dradd hjem plastburker, hygro/termometer, sliken "grenn house ovn" på 200w som jeg ikke aner om kommer til å fungere til formålet.

Så nå har jeg 13 egg i innretiningen og flere er på vei. Skal bli spennendes å se hvordan situasjonen arter seg da dette ble veldig spontant. Jeg går nå å sjekker med jevne mellomrom om ovnen holder temp ok. Hva man ikke skulle gitt for en slik fancy inkubator med termostat etc der alt går av seg selv.
Svar med sitat
Gammel 20-05-2010, 01:40   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sir_Hiss Vis post
Jeg har 2 av mine kornsnoker gående i samme terra, den ene er jeg sikker på er en han og den andre var jeg rimelig sikker på også var en han. Den ene av dem har vært litt urolig i det siste, har også sett at den har lagt på seg litt men tenkte ikke så mye over det.

Så når jeg da kommer hjem fra jobb idag og skal til med bytte av vann etc så ser man jo noe som kunne ligne litt på egg liggendes ved vannskålen. Joda, egg i lange baner, så mye for "rimelig sikker", men nå vet jeg vertfall at det er en hun.

Så hva skal man gjøre når man plutselig befinner seg i en situasjon der man har masse slangeegg og er helt uforberedt. Vel, man kan jo alltids bare hive dem vist man ikke vil ta seg bryet med å forsåke å klekke, Jeg valgte alternativ 2, man improviserer med en hjemmemekka inkubator.

Clash Olson here i come. Så etter å ha dradd hjem plastburker, hygro/termometer, sliken "grenn house ovn" på 200w som jeg ikke aner om kommer til å fungere til formålet.

Så nå har jeg 13 egg i innretiningen og flere er på vei. Skal bli spennendes å se hvordan situasjonen arter seg da dette ble veldig spontant. Jeg går nå å sjekker med jevne mellomrom om ovnen holder temp ok. Hva man ikke skulle gitt for en slik fancy inkubator med termostat etc der alt går av seg selv.
Gratulerer og lykke til! Det går nok bra tenker jeg
ederlezi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-05-2010, 11:09   #3
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

grattis med egg, krysser fingrene for at det går bra. Bilder av mamma, pappa eller eggene? Du får holde oss oppdatert

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-05-2010, 11:59   #4
Moderator

Jonas sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 34
Meldinger: 882
Blog Entries: 3
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Viridovipera Vis post
grattis med egg, krysser fingrene for at det går bra. Bilder av mamma, pappa eller eggene? Du får holde oss oppdatert
Ja, hold oss løpende oppdatert
Gjerne litt bilder av den hjemmesnekra inkubatoren også.

Dette kan bli en morsom tråd å følge med på!
Jonas er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-05-2010, 12:29   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 106
Standard

200w høres totalt ut som overkill.
Det eneste du trenger er:

1 stor isopor eske(høy)
1 stk varmematte på 20-40watt(ettersom rom temp)
1 stk termostat.
eggebrett
plastboks til eggene.
perlit eller vermiculit.

Legg varmematten i bunn av boksen, lim sammen 2-3 eggbrett plugg mot plugg for å lage mye rom for luft.
sett eggebrettene over varmematten.
Fyll eggboksen med perlite/hatch rite/vermicultit
plasser eggboksen på eggebrettene.
thermostat probe inne i egg boksen.
egg inn.
Sett på lokket påå både eggboksen og isporo esken.
vent X antall dager.

plastbokser isolerer veldig dårlig, så du burde ha en isopor eske/ kjølebag rundt selve temperatur zonen du lager for eggene.

Her er en fin bilde intro.
http://www.ball-pythons.net/forums/s...ad.php?t=73482
Glem vinduet, egg skal ikke ha lys.

Vann flasker vil gjøre inkubatoren mer stabil, kontra eggbrett men det funker også.

Men uansett lykke til.
variegatae er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-05-2010, 12:38   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2010
Alder: 22
Meldinger: 63
Standard

Oisann, lykke til da!
loslote er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-05-2010, 21:15   #7
Reptilfreak

Sir_Hiss sin avatar

Standard

Skal holde dere oppdatert på hvordan det går, er nå oppe i totalt 16 egg.
Må se om jeg får fikset noen bilder også.
Svar med sitat
Gammel 20-05-2010, 21:23   #8
Reptilfreak

Sir_Hiss sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av variegatae Vis post
200w høres totalt ut som overkill.
Det eneste du trenger er:

1 stor isopor eske(høy)
1 stk varmematte på 20-40watt(ettersom rom temp)
1 stk termostat.
eggebrett
plastboks til eggene.
perlit eller vermiculit.

Legg varmematten i bunn av boksen, lim sammen 2-3 eggbrett plugg mot plugg for å lage mye rom for luft.
sett eggebrettene over varmematten.
Fyll eggboksen med perlite/hatch rite/vermicultit
plasser eggboksen på eggebrettene.
thermostat probe inne i egg boksen.
egg inn.
Sett på lokket påå både eggboksen og isporo esken.
vent X antall dager.

plastbokser isolerer veldig dårlig, så du burde ha en isopor eske/ kjølebag rundt selve temperatur zonen du lager for eggene.

Her er en fin bilde intro.
DIY cooler incubator - Ball-Pythons.net Forums
Glem vinduet, egg skal ikke ha lys.

Vann flasker vil gjøre inkubatoren mer stabil, kontra eggbrett men det funker også.

Men uansett lykke til.

Det er helt klart at vist man har tid kan man lage et mye bedre oppsett enn det jeg fikk til, men det er som man sier: i nøden spiser fanden fluer. Kl 19.00 var det dårlig med både varmematter og isoporkasser. Måtte improvisere.

Ang ovnen så er jeg både enig og uenig, for den nette pris av 129,- fikk jeg en ovn som holder en stabil 28,4c i inkubatoren (den har inebygget termostat). Så den gjør akkurat det den skal selv om den kan steke eggene vist jeg skrur den på max. Jeg tror du vil slite med å finne en varmematte og en termostst til denne prisen.

Takker for linken, jeg skal se om jeg kan få laget en mer permanent løsning i helgen.
Svar med sitat
Gammel 20-05-2010, 21:46   #9
Reptilfreak

Sir_Hiss sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Viridovipera Vis post
Skal få ut noen bilder i helgen av hele herligheten.
Bilder av mamma kan du se vist du sjekker ut album på profilen min.
Svar med sitat
Gammel 20-05-2010, 22:28   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 106
Standard

Er enig i det du skriver.

Problemet med 200w VS 40w er om noe går galt så er muligheten for koking av egg mye større.
variegatae er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Overfòrer jeg skilpaddene mine? eller for lite? geir Skilpadder 11 16-03-2010 20:31
Noen som har eller har hatt M. mesomelas allan Taranteller 11 28-04-2009 01:00
Vist Salamandere spiser trives dei da? DonSalamander Frosker 1 01-08-2007 18:30
passende størrelse, eller for lite?? marazze Leopardgekkoer og andre Eublepharis 10 23-03-2005 21:36
uhell på reptilparken i oslo straymond Småprat 1 01-12-2004 13:41

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:43.