|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Aug 2006
Sted: Trondheim/Oslo (snart)
|
Hallo alle sammen, jeg har sett litt rundt på forumet når det gjelder slanger (jeg ville i begynnelsen ha en øgle, men siden slanger er mer "sosiale"...), og når det gjelder substratet til kornsok, kan man feks bruke kattesand uten giftige stoffer? Det må jo bli lettere å ta ut avføring da? Jeg tenker også at det går sikkert ikke an, siden det ikke er nevnt noen steder der jeg har lest....?
og bør jeg forresten kjøpe en unge eller en voksen, spiller det noen rolle for en nybegynner? Hilsen Kristin K. |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891
|
Sitat:
Jeg ville uten tvil gått for repti-bark, som ser bra ut, holder bra på fuktighet, og ikke blir klumpete og ufin av fukt og avføring som kattesand gjerne gjør, pluss at slangen har større sjans for å få med seg sand med foret kontra om det er bark i terrariet. Personlig liker jeg å ha juveniler når jeg skaffer nye individer, du ser de vokser og du kan til en viss grad forme de som du vil i form av temming og slikt
|
|
|
|
#3 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
|
Sitat:
Nettopp fordi kattesand klumper seg når det er fuktig. Kattesand støver en del, og hvis de får støvet inn i luftveiene, kan du bare tenke deg til konsekvensene det får når det begynner å klumpe seg i nesen og luftveiene. Siden slanger kryper rundt med nesen nær substratet, er det svært trolig at de vil få i seg slikt støv. Noe som ikke er så aktuelt hos slanger ,som hos f.eks gekkoer som spiser på sanden, er at dyr innimellom også svelger sanden de har som substrat. Hvis du leser på øgleforumet kan du se at flere har hatt det problemet, og dyrene blir forstoppet. Men det er med vanlig sand. Ã… ha klumpete kattesand i mage og tarm må være mange ganger verre. Og med tanke på hvor dårlige dyr kan bli av en forstoppelse med vanlig sand, tror jeg temmelig sikkert at en forstoppelse med kattesand som har klumpet seg i mage og tarm, nok kan føre til døden. Et annet problem med at kattesanden suger til seg fuktighet, er at det vil være vanskelig å få høy luftfuktighet i terrariet når slangen skal bytte ham. Vanlige substrater å bruke til kornsnoker er: -bark (ikke fra nåletrær pga kvaen) -trespon -sand -papir Dyrene skiter ca en gang i uken, så uansett er det ikke så utrolig mye arbeid med å plukke det opp
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
Medlem siden: Aug 2006
Sted: Trondheim/Oslo (snart)
|
Tusen takk for gode svar
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| kornsnoker, substrat, til |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Terrarie til kornsnoker | Skorpion75 | Terrarier | 7 | 28-05-2008 15:58 |
| Substrat til Skjeggis | DevilDoll | Agamer | 11 | 29-01-2008 23:25 |
| Kryssing av kornsnoker | P1eR | Helse og sykdommer hos reptiler | 3 | 21-03-2007 01:15 |
| substrat | parahybana_freak | Terrarier | 7 | 25-02-2007 18:56 |
| Substrat | Crispy | Gekkoer | 0 | 04-09-2006 13:33 |