"
Gammel 03-06-2006, 10:28   #1
Member

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Nordland
Meldinger: 57
Standard Mini slange..?

Hei!
Det er egentli bare av nysgjerringhet jeg spør om dette, men jeg er så fasinert av reptiler..
Har bestandig drømt om en liten (!) slange å ha i ett terrarium i stua..
Men jeg vet ikke engang om det finnes så små slanger som jeg tenker på... (maks 60 cm lang..)?
Vet noen om noen arter som er så små?
Lise_88 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-06-2006, 12:50   #2
Senior Member

Katrine sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 762
Standard Re: Mini slange..?

Det finnes sikkert, men jeg kommer ikke på noen i farten. Hvertfall ikke som er gode nybegynnerslanger.

Vil anbefale kornsnok eller melkesnok. Særlig kornsnok, da den har et veldig rolig temperament, og egner seg spesiellt godt for nybegynnere. De er ca 1,2-1,4 m. Fordi det er snoker, er de likevel mye mindre enn tilsvarende lange boa'er etc, fordi de er mye mye spinklere bygd.

Her er et par lenker til bilder av fullvoksne kornsnoker sammen med folk, så du får et inntrykk av størrelsen:
bilde 1
bilde2
bilde3
bilde 4

Kornsnoker er den desidert vanligste slangen å ha som kjæledyr på verdensbasis, og som alle andre vanlige kjæledyr, har det blitt avlet frem en mengde ulike farger og tegninger. (F.eks hvite, gule, mørkerøde, rosa, brune, grå), så her er det bare å plukke ut den fargen som står best til gardinene

For å illustrere hvor snill denne slangearten er, kan jeg fortelle at Steve Irwin ga sin 5 år gamle datter en slik slange som kjæledyr, for at hun skulle bli vandt til å håndtere slanger. Mannen er eksentrisk, men har peiling på reptiler, så valget er sikkert ikke tilfeldig
Katrine er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-06-2006, 13:31   #3
Member

Ja, det er flere som har tipset meg om kornsnok, og jeg har da lyst på en, men blir ikke den å ta stor plass i stua da?
Har ikke så god plass så det er derfor jeg interesserer meg for de små slangene..
Har så utrolig lyst på en slange!

Fine bilder du hadde, var disse i voksen størrelse?
Jeg trodde ikke de var så små, de høres mye større ut enn de ser ut..

Hvor stort terrarie trenger jeg for å ha en kornsnok?

Takk for svar?
Lise_88 er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-06-2006, 16:34   #4
Senior Member

Katrine sin avatar

De bildene jeg lenket til, er ikke mine slanger, bare noen jeg fant på google i farta, som kunne illustrere.

Men, nei, de blir ikke større. Det nederste bildet ser forøvrig ut som en unormalt stor kornsnok. De pleier å være langt mindre. Og alle disse er deffinitivt utvokst.

Grunnen til at de høres større ut, er nok at de fleste tenker på boa'er og slikt, når de tenker på slanger. Det er liksom det mentale bildet man får. Men snoker, selv om de kan være like lange, er mye spedere bygd, og derfor mindre likevel. Snoker er slankere og har mindre hoder.

Bøkene anbefaler et minimumsterrarie på ca 65liter (f.eks 60x30x35cm), men det gjør selvsagt ikke noe om det er større. Jeg personlig synes at ca 100liter er passe (80x35x35cm). Det er uansett ikke større enn at det går inn i ei vanlig bokhylle fra IKEA

Her en to bilder til, en av en boa constrictor som ser ut til å være ca like lang som en kornsnok (men du ser den er betraktelig større likevel), det andre bildet er av kornsnokunger, så du får se så små de er
boa
kornsnokunger
Katrine er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-06-2006, 16:38   #5
Senior Member

Katrine sin avatar

i denne tråden ligger det forresten en del bilder av nurkene mine

nå er det vår igjen
Katrine er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-06-2006, 21:30   #6
Member

Ã…, så pene de var!
Jepp,en sånn en vil jeg ha, i den "normale" fargen.
Den fargen som den i egget hadde, det er den fineste fargen!

Jeg har ett 60 liters akvarie, kan dette brukes som terrarium?
Eller må de ha ett "ordentlig" terrarium?
Lise_88 er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-06-2006, 22:19   #7
Senior Member

Katrine sin avatar

Akvarie funker helt bra. Du må bare lage et skikkelig rømningsikkert lokk, med luftehuller i... gjør det hakket mer rømningssikkert enn du tror er nødvendig, for de er temmelig sterke og veldig fleksible, så finnes det en mulighet for å komme ut, så er de ute på 1-2-3.

Brukte akvarie selv i begynnelsen. Bygget terrarie selv (i tre) da de hadde vokst i fra det.
Katrine er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-06-2006, 22:23   #8
Member

Jeg har ett plastlokk på toppen, uten hull, bare små "sprekker" i.. Kan sikkert bore noe der..
Ja, men da er jo den delen fikset.
Noen som har gode sider på internett om kornsnok (på norsk)?
Vil få med meg ALLE fakta før jeg kjøper en.
Vil ikke ende opp som dyremishandler pga feilbehandling..
Lise_88 er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-06-2006, 22:47   #9
Senior Member

Katrine sin avatar

http://www.repti.net/repti2/index.ph...&PAGE=2&ID=496
er en helt grei caresheet

Det er uansett ikke så mye du kan gjøre feil med disse slangene

I faktabladet står det at de bør dvales, akkurat det råder det sterk uenighet om. Ã… ikke legge dem i dvale ser ikke ut til å forkorte levetiden dems, eller forringe livskvaliteten deres. Men de har godt av å oppleve "vinter", dvs en lavere temperatur i terrariet i noen måneder hvert år.

Mine har alltid fått en "naturlig" vinter fordi jeg bestandig har bodd i leiligheter som er beinkalde om vinteren, og jeg sliter med å få temperaturen opp i 18 grader Da har jeg fremdels varmemattene på i terrariene. Den litt lave stuetemperaturen holder til å senke aktiviteten og apetitten deres ganske mye, og når våren kommer våkner de skikkelig til liv og blir gira og våryre. I de kaldeste månedene får de mat kanskje annenhver uke, ellers får de hver uke.

Fordi de fleste kornsnoker våkner til liv samtidig med den faktiske våren, blir det de fleste steder lagt egg nå i april-juni, og i løpet av sommeren/høsten vil du kunne se masse unger til slags på f.eks repti.net. Bare pass på at du får deg en som spiser opptinte musunger. det sparer deg for mye arbeid og frustrasjon seinere.

Det eneste du absolutt må ha i tillegg til rømningssikkert akvarie, er varmematte. De selger det i dyrebutikker som har terrarieutstyr. F.eks der de selger tarantellaer. Ting til å klatre i kan du plukke i skogen selv, og blomsterpotter er ypperlige huler
Katrine er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-06-2006, 12:07   #10
Member

Takk for tipsene!
Varmematte må jeg jo ha, men det ordner seg nok lett
Har jeg skjønt dette rett, du har en varmematte på ene siden, og ingenting på den andre..? Må jeg ha mye lys (lampe) på dagen eller holder det med "vanlig" lys?
Bunnmateriale: Er det nøye hvilket bunnmateriale jeg har, eller klarer de seg med alt mulig?

Blitt litt gira nå, kjenner jeg meg selv rett, blir det ikke lenge til jeg har en liten bebis hjemme
Lise_88 er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
mini, slange

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Syk slange? Stani Snoker 18 23-01-2009 14:02
[GUIDE] Mini Guide, Hvordan bruke annonse modulen. Frogger Hjelp! 8 18-10-2008 20:44
Mini Tarantell C.elegance allan Taranteller 12 27-02-2008 08:39
Slange Crispy Småprat 2 21-09-2006 14:09
Ny her m. slange Medlemmene 5 25-07-2006 15:59

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:39.