"
Gammel 01-06-2006, 07:29   #1
Reptilfreak

Medlem siden: May 2006
Sted: Orkdal
Meldinger: 18
Standard kjønn på kornsnoken?

har en korn snok jeg er interresert i å få para. hvordan kan jeg se hvilket kjønn d er på snoken min? noen som kan forklare?
tinntinn er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-06-2006, 08:13   #2
Reptilfreak

straymond sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891
Standard Re: kjønn på kornsnoken?

om dette er en juvenil så kan du faktisk presse frem hemipenes for hånd, men det tryggeste (såsant man kan det) er å probe dyret

jeg regner med det er noen her som har noen gode schematics på begge teknikker.
Svar med sitat
Gammel 01-06-2006, 15:00   #3
Senior Member

Katrine sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 762
Standard Re: kjønn på kornsnoken?

Ã… presse frem hemipenis skal kun gjøres på omtrent nyklekkede dyr (lengde under 45cm) Ellers kan de bli alvorlig skadet. Siden denne snoken sikkert er større gidder jeg ikke beskrive metoden her.

Probing har jeg aldri prøvd selv. Det går ut på å ta en tynn butt stang inn i dyrets kloakkåpning, og føre den nedover mot halenspissen så langt du kan. Det er i selve halen at hemipenisene ligger. Stopper det med en gang har du en hunn, kommer du langt er det en hann. Dette er ikke noe å anbefale å gjøre, hvis du ikke har blitt vist hvordan.

Så da er det to noe mer usikre metoder igjen, som funker svært godt likevel, og brukes hyppig fordi de ikke skader dyret. Metodene er sånn ca 90% sikre hvis man har trening, men det er litt lett for uerfarne å "blingse" hvis man ikke har sett det så mange ganger at man vet hva man skal se etter:

1. Hannen har bredere hale (halen er det partiet nedenfor kloakkåpningen.) Det er fordi hemipenisene ligger her. Så hvis det er en tydelig innsving etter koakkåpningen har du en hunn, mens hvis det er rett, har du en hann.

2. Har du en lys kornsnok (rød, hv etc), kan du lyse gjennom halen dens. Hvis du har skarpt nok lys kan du se gjennom slangen (men ikke brenn den). Hvis du ikke ser noe, har du en hunn, men ser du en skygge rett nedfor kloakkåpningen, har du en hann. Skyggen er hemipenisene. Man ser dem akkurat som du ser beinet i fingrene dine når du lyser gjennom hånden med en lommelykt, men ikke fyllt så tydelig.

Det vanskeligste med metode 2 er forøvrig å unngå å bli blendet
Katrine er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Svar

Emner
elaphe guttata guttata, kornsnok, mais orm

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
KornSnoken marcel Boa og pyton 22 05-11-2007 20:12
hvor fort vokser kornsnoken? Miroxx Snoker 8 23-08-2007 20:27
Kjønn på gresshopper? Hignoria Andre insekter 24 04-06-2007 12:48
Hvordan bark kan jeg bruke til kornsnoken? kornsnok1 Snoker 26 25-01-2007 16:51
kjønn? myraas Øgler 3 24-05-2005 20:33

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:39.