|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2006
Sted: Grenland
|
Ser mange her inne bruker mange andre navn på slanger etc som jeg ikke skjønner et kvekk av, ser latinske ut i mine øyne, kunne noen forklart litt
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Member
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Akershus
|
De er latinske ja. En grei ting å gjøre er bare å søke på google og trykke på bildesøk, så kommer det opp bilder av arten med engang som oftest. Hvis ikke finner man jo ofte lett vanlige navn på sider som har det latinske, så da er det bare å bla igjennom to sider.
Andre kan sikkert forklare noen arter, men det er kanskje greiest å søke selv, da lista kan bli ganske lang. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Ja det kan jeg prøve på
Når det kommer til å søke/pc er jeg liksom totalt tilbakestående Klarer å slå på pc`n å logge på her da ihvertfall |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Member
|
Høyreklikk og kopier navnet du lurer på, gå inn her http://www.google.no/, trykk på bilder, høyreklikk lim inn og trykk søk. Sånn, hehe, litt step by step.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Hey
Klarte det 8)
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
|
Forresten, i tilfelle du ikke vet det så er kornsnok Pantherophis guttata (tidligere Elaphe guttata).
Grunnen til at mange foretrekker de vitenskapelige navn, fremfor trivialnavn , er at da unngår man misforståelser. (Trivialnavn = det norske/engelske/tyske/svenske etc navnet) Enkete arter kan ha flere forskjellige trivialnavn, eller flere arter kan ha samme trivialnavn. Dette er særlig aktuelt for de som driver med tarantellaer, frosker, akvariefisker mm. F.eks er det hele tre arter fisk som kalles "gold nugget". Da kan det fort oppstå forvirring ang. hvilken fisk det faktisk er snakk om hvis man bruker trivialnavnet. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Hva man lærer
Takktakk :wink: |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
|
Aner ikke hvorfor kornsnoken byttet navn, men det skjer i ny og ne. Jeg oppdaget det også ved en tilfeldighet, for ca et år siden.
Som regel er det bare artsnavnet ("etternavnet") som endres, men kornsnoken er blitt flyttet til en helt annen slekt (fra slekten "elaphe", til slekten "Pantherophis"). Så den gamle klassifikasjonen må ha vært temmelig på trynet, for å si det mildt. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Member
|
Ja, det var det jeg også synes virket merkelig. De må ha bomma på slekta og ikke funnet det ut før nå da, jaja.
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| forskjellige, navn, slanger |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| forskjellige arter tusenbein i samme terra? | Nikazo | Myriapoder | 8 | 18-11-2008 18:49 |
| forskjellige sammen | Pekken | Boa og pyton | 36 | 13-03-2008 18:49 |
| forskjellige ord | Taranteller | 2 | 28-06-2007 23:41 | |
| 2 forskjellige skorpiser i samme bur? | Androctonus | Skorpioner | 2 | 31-05-2007 12:04 |
| Forskjellige fargevarianter av G.rosea | _Nagash_ | Taranteller | 5 | 25-12-2006 17:43 |