|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2008
|
Er det noen på forumet som har sort rottesnok? Jeg har forelsket meg litt i disse slangene etter at jeg så et par på Universeum i Göteborg. Hvordan er disse i gemytt f.eks i forhold til en kornsnok?
Mvh Indra ![]()
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
|
Det er ikke en såkalt "Tiger Rottesnok" (Spilotes pullatus) du mener da?
Vet de har et par av disse i et terrarie i regnskogen på Universeum. Er det denne arten du mener kan jeg fortelle deg at den er flere mil unna en kornsnok, i hvert fall når det kommer til gemyttet. Jeg har fanget og fotografert to sånne i Costa Rica, for det første er det store slanger vi snakker om, de kan bli opp til 3 m. De er også svært aggresive av natur, og vil gå inn i en forsvarspositur og blåse opp strupen hvis man nærmer seg. De nøler heller ikke med å bite, og jeg tror de kan være kapable til å bite godt fra seg. Men nå skal det sies at jeg kun har påtruffet disse i det ville og har ingen erfaring med de i fangenskap. Men jeg tror ikke denne arten egner seg som en nybegynnerslange. Sist endret av sveinjo; 09-02-2009 kl 18:04. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Hva med Mexikansk svart rottesnok? Det er jo også en svart snok, som jeg mener å ha lest blir ganske tam. Google Lampropeltis g. nigritis, så finner du sikkert ut mer
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2008
|
Neida, jeg mener denne: Elaphe obsoleta obsoleta
Står litt om den her: Elaphe obsoleta - Wikipedia, the free encyclopedia
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
|
Nå skal det sies at jeg aldri har hatt noen svart rottesnok.
Jeg prøvde å finne en caresheet til deg for å se om det var noe info om adferd der. Index to care sheets by species Linken over gir ikke caresheet til nøyaktig snoken du referer til men flere av samme art feks Elaphe obsoleta quadrivittata, Elaphe obsoleta lindheimeri. Jeg vil tro disse er "in the ballpark" når det kommer til spørsmålet ditt her. Kort oppsumert så står det at det er en midt på treet slange når det kommer til vanskelighetsgrad ang hold i fangenskap og at individer kan være ganske agressive.
Snakes dont walk, they slither Sist endret av Sir_Hiss; 09-02-2009 kl 20:39. Begrunnelse: Dårlig forklarende setning. |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Kan jeg bare spørre hvor på Universeum du så Elaphe obsoleta obsoleta? Så vidt meg bekjent finnes ikke denne arten på Universeum. Men kanskje de har fått inn slike den siste måneden. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
|
Vel, jeg var på Universeum med Indra. Når du sier at det ikke er noen Elaphe obsoleta obsoleta så har du helt rett i det. Mest sannsynlig så har hun sett en svart Natrix natrix eller en mørk Spilotes pullatus. Men det er jo helt uviktig i forhold til spørsmålet (som du forøvrig ikke har noe svar på). For å få klarhet i hva vi så da vi var på Universeum så er det følgende:
Vipera berus, Natrix natrix, Coronella austeriaca, Eunectes murinus, Spilotes pullatus, Atheris squamigera, Dendroaspis angusticeps, Crotalus adamanteus, Vipera ammodytes, Naja Nivea, Gloydius saxatilis, Daboia russelli, Trimeresurus albolabris, Trimeresurus stejnegeri, Macrinipera mauritanica, Boiga irregularis, Acanthopis antarcticus, Pantheropis guttatus, Bitis nasicornis, Atractaspis bibronii. Det som er poenget mitt her er at det er helt uviktig hva som faktisk var der når det ikke er det som er spørsmålet. Så da var vel dette avklart. Er det noen som faktisk kan svare på spørsmålet så er det bare å kjøre på.
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Sitat:
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Poenget mitt var bare at "Sort rottesnok" ikke sier meg eller andre så mye, dessuten var Spilotes pullatus den eneste "Sorte rottesnoken" jeg visste om på Universeum.
Lag en tråd på repti.net da vel, jeg vet at den har vært vanligere i den Svenske terrarie hobbyen en den Norske, så sikkert mer informasjon og hente der. Angående gemytt, ville jeg vel tippe at den er som andre ekte rottesnoger, agressiv og uberegnelig i begynnelsen. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Vet ikke
Alder: 19
|
hei, vil bare nevne(Om du er veldig interissert i slekta) At det er en som selger Texas rottesnok (Elaphe obselata Leucistic) på Repti
Brukernavn Manmystik...Bare sånn at du vet det Han selger også tre andre Elaphe arter, Elaphe taeinura, Elaphe radiata, elaphe helena.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Sort enke funnet i Bergen | telia | Media | 10 | 17-10-2008 16:58 |
| sort enke | finna | Ekte edderkopper | 20 | 19-12-2005 05:29 |