"
Gammel 04-02-2009, 10:56   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Hedmark
Alder: 26
Meldinger: 67
Standard Dårlig valg?

Jeg tok over en 3 år gammel melkesnok av en "kamerat" fordi han ikke ville ha henne lenger, men jeg tror jeg tok meg vann over hodet.

Hun er veldig sky av seg, ligger i det ene gjemmestedet sitt hele dagen, og når man prøver å ta henne ut så tisser hun på deg og slenger seg frem og tilbake, roer seg ikke ned før hun er inni terrariet!

Jeg har også en 10 måneders gammel kongesnok, men hun er helt motsatt av melkesnoken. Hun er så rolig, "leken" og nyskjerrig!

Jeg er redd melkesnoken ikke trives eller er veldig redd av seg, noe som gjør meg nervøs og får meg til å tvile på om jeg har litt for lite erfaring når det gjelder større dyr!

Så vil gjerne ha noen tips om hvordan jeg skal håndtere den eller noe råd om omplassering av den!
Vil ikke levere den for at den skal bli avlivet heller!

Mvh Demios

Sist endret av sveinjo; 07-02-2009 kl 14:31.
demios er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-02-2009, 11:30   #2
Reptilfreak

Meldinger: 75
Standard

er det nødvendig å håndtere den da? om den ser ut for å ha det bra ellers så kan den vel få være i terrariet uten å bli håndtert?
spiser den og ser sunn og fin ut?
hvor gammel er den?
byttet den terrarie da den kom til deg eller fikk du med det den er vant med?
baremeg er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-02-2009, 12:33   #3
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard

Denne melkesnoken virker ikke som er blitt håndtert tidligere, dermed er den nervøs og sky.
Melkesnoker forsvarer seg ofte med lukter og avføring. De spreller også mye, slik at "rovdyret" legger mer merke til fargen. Denne oppførselen mimikerer den etter korallslanger, som er dødlig giftige.

Det du kan gjøre, er å prøve å venne den til håndtering. Åpne terra av og til, slik at den blir vandt til den lyden, og at det ikke er fare på ferde når dette skjer. Etterhvert kan du gå videre til å ta på den forsiktig, så den blir vandt med det. Når den virker trygg på dette kan du løfte den opp i handa di, men la handa ligge i terra, slik at den har muligheten til å gjemme seg vekk om den føler for det. Når ting begynner å virke bedre, kan du begynne å løfte den opp, men ikke hold den fast på noen måte. La den krype fritt rundt i handa di, men pass på å støtte den opp. Her er tålmodighet viktig

Melkesnoker er nattaktive, og liker å gjemme seg vekk om dagen
Svar med sitat
Gammel 04-02-2009, 15:46   #4
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av baremeg Vis post
Er det nødvendig å håndtere den da? Om den ser ut for å ha det bra ellers så kan den vel få være i terrariet uten å bli håndtert?
Spiser den og ser sunn og fin ut?
Hvor gammel er den?
Byttet den terrarie da den kom til deg eller fikk du med det den er vant med?
Er ikke nødvendig å håndtere den, men er lettere å ta den ut for å fore den, siden den gjemmer seg er det ikke bare å fore den med dødt.

Ja, hun har samme terrarie som hu er vant til, men han jeg fikk den av hadde sand, noe som jeg har byttet til bark.
Siden den er ca 3 år så er den vel vandt til å være i sand, men jeg tar ikke risikoen på det, det kan jo tette igjen munn, øyne og få problemer med avføringen

Sist endret av sveinjo; 07-02-2009 kl 14:33.
demios er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-02-2009, 16:30   #5
ark
Reptilfreak

ark sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
Meldinger: 275
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av demios Vis post
Er ikke nødvendig å håndtere den men er lettere å ta den ut for å fore den, siden den gjemmer seg er det ikke bare å fore den med dødt.
Det er jo ikke noe problem, bare dingle ei død og lunka og mus utenfor hula, eller over barken der den har gravd seg ned. Den kommer nok fort fram om den er sulten
ark er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-02-2009, 16:33   #6
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ark Vis post
Det er jo ikke noe problem, bare dingle ei død og lunka og mus utenfor hula, eller over barken der den har gravd seg ned. Den kommer nok fort fram om den er sulten
problemet her ar at hu har en stygg byggning som er beregnet på fisk, hu har en inngang bak og er bunn på den.

Jeg har prøvd å få tak i noe annet, som en hule eller noe sånn, men her jeg bor er det veldig lite utstyr til sånne dyr
demios er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-02-2009, 16:34   #7
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Ta ei blomsterpotte, eller en et fat som blomsterpotter skal stå på, knus ut en liten inngang, så har du en hule. De liker det trangt så det trenger ikke være veldig stort. Edit: Husk å pusse kantene med fint sandpapir, så slangen ikke skader seg.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-02-2009, 16:34   #8
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard

Ta en blomsterpotte, sett den på hodet, og slå med en hammer nederst, så får du en fin hule, med en fin inngang
Bruk fantasien

EDIT: Der kom Virdo hakket før meg. Ganske likt skrevet også egentlig. Morsomt
Svar med sitat
Gammel 04-02-2009, 16:38   #9
Reptilfreak

ElHein sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Nordland.
Alder: 20
Meldinger: 218
Blog Entries: 8
Standard

Sett den på hodet og slå med hammeren!? :O
ElHein er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-02-2009, 16:41   #10
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Jabbe Vis post
Ta en blomsterpotte, sett den på hodet, og slå med en hammer nederst, så får du en fin hule, med en fin inngang
Bruk fantasien

EDIT: Der kom Virdo hakket før meg. Ganske likt skrevet også egentlig. Morsomt
Det går jo an så lenge, har sett på www.webzoo.net Din akvariebutikk på nett...... kan jo bruke en blomsterpotte så lenge.

Sist endret av sveinjo; 07-02-2009 kl 23:22.
demios er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Vanskelig valg Chibi Reptiler 4 20-11-2008 10:35
kom med forslag til valg av dyr JoachimB Terrarier 9 27-09-2008 02:56
valg av slange boa1 Boa og pyton 6 30-10-2007 11:55
Hjelp med valg reptilcrayzy Taranteller 1 09-09-2006 21:23
Valg 05 _Nagash_ Småprat 2 08-09-2005 07:14

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:34.