|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2009
Sted: Hedmark
Alder: 26
|
Jeg tok over en 3 år gammel melkesnok av en "kamerat" fordi han ikke ville ha henne lenger, men jeg tror jeg tok meg vann over hodet.
Hun er veldig sky av seg, ligger i det ene gjemmestedet sitt hele dagen, og når man prøver å ta henne ut så tisser hun på deg og slenger seg frem og tilbake, roer seg ikke ned før hun er inni terrariet! Jeg har også en 10 måneders gammel kongesnok, men hun er helt motsatt av melkesnoken. Hun er så rolig, "leken" og nyskjerrig! Jeg er redd melkesnoken ikke trives eller er veldig redd av seg, noe som gjør meg nervøs og får meg til å tvile på om jeg har litt for lite erfaring når det gjelder større dyr! Så vil gjerne ha noen tips om hvordan jeg skal håndtere den eller noe råd om omplassering av den! Vil ikke levere den for at den skal bli avlivet heller! Mvh Demios Sist endret av sveinjo; 07-02-2009 kl 14:31. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
er det nødvendig å håndtere den da? om den ser ut for å ha det bra ellers så kan den vel få være i terrariet uten å bli håndtert?
spiser den og ser sunn og fin ut? hvor gammel er den? byttet den terrarie da den kom til deg eller fikk du med det den er vant med? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Denne melkesnoken virker ikke som er blitt håndtert tidligere, dermed er den nervøs og sky.
Melkesnoker forsvarer seg ofte med lukter og avføring. De spreller også mye, slik at "rovdyret" legger mer merke til fargen. Denne oppførselen mimikerer den etter korallslanger, som er dødlig giftige. Det du kan gjøre, er å prøve å venne den til håndtering. Åpne terra av og til, slik at den blir vandt til den lyden, og at det ikke er fare på ferde når dette skjer. Etterhvert kan du gå videre til å ta på den forsiktig, så den blir vandt med det. Når den virker trygg på dette kan du løfte den opp i handa di, men la handa ligge i terra, slik at den har muligheten til å gjemme seg vekk om den føler for det. Når ting begynner å virke bedre, kan du begynne å løfte den opp, men ikke hold den fast på noen måte. La den krype fritt rundt i handa di, men pass på å støtte den opp. Her er tålmodighet viktig ![]() Melkesnoker er nattaktive, og liker å gjemme seg vekk om dagen
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Ja, hun har samme terrarie som hu er vant til, men han jeg fikk den av hadde sand, noe som jeg har byttet til bark. Siden den er ca 3 år så er den vel vandt til å være i sand, men jeg tar ikke risikoen på det, det kan jo tette igjen munn, øyne og få problemer med avføringen Sist endret av sveinjo; 07-02-2009 kl 14:33. |
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Jeg har prøvd å få tak i noe annet, som en hule eller noe sånn, men her jeg bor er det veldig lite utstyr til sånne dyr |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Ta ei blomsterpotte, eller en et fat som blomsterpotter skal stå på, knus ut en liten inngang, så har du en hule. De liker det trangt så det trenger ikke være veldig stort. Edit: Husk å pusse kantene med fint sandpapir, så slangen ikke skader seg.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Ta en blomsterpotte, sett den på hodet, og slå med en hammer nederst, så får du en fin hule, med en fin inngang
![]() Bruk fantasien ![]() EDIT: Der kom Virdo hakket før meg. Ganske likt skrevet også egentlig. Morsomt
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Sist endret av sveinjo; 07-02-2009 kl 23:22. |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Vanskelig valg | Chibi | Reptiler | 4 | 20-11-2008 10:35 |
| kom med forslag til valg av dyr | JoachimB | Terrarier | 9 | 27-09-2008 02:56 |
| valg av slange | boa1 | Boa og pyton | 6 | 30-10-2007 11:55 |
| Hjelp med valg | reptilcrayzy | Taranteller | 1 | 09-09-2006 21:23 |
| Valg 05 | _Nagash_ | Småprat | 2 | 08-09-2005 07:14 |