"
Gammel 29-03-2006, 09:20   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Grenland
Meldinger: 98
Standard Litt hjelp til slangehold

Heisann! Mitt første innlegg her da jeg startet min kariere som korn snok eier i helgen sånn ganske tilfeldig
Da er det jo endel jeg lurer på....
-Terrariet er 40*40*80, er dette stort nok?
-Om den skulle være litt grinete en dag, hvordan ser jeg det, og gjør det vondt å bli bitt?
-Den byttet faktisk skinn i natt sånn helt uventet, noe jeg skal gjøre/ikke gjøre?
Dette var jo litt til å begynne med, men kommer helt sikkert med mye mer spørsmål
Håper noen kan gi meg noen fornuftige svar
Tony26 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-03-2006, 10:18   #2
Member

sainten sin avatar

Sted: Fredrikstad
Meldinger: 46
Standard Re: Litt hjelp til slangehold

Om du blir bitt så er den nok grinete
Svar med sitat
Gammel 29-03-2006, 11:45   #3
Reptilfreak

Sitat:
Opprinnelig postet av sainten
Om du blir bitt så er den nok grinete
Hehe... Joda, det regner jeg med, men håpet på noen tegn FØR den plutselig sitter i finger`n :wink:
Tony26 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-03-2006, 11:51   #4
Senior Member

Katrine sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 762

40*40*80 = 128liter, så det burde være stort nok. Er 80 høyden eller bredden? hvis det er høyden må du være flink å utnytte den hvis terrariet skal bli benyttet max.

Hvor gammel er snoken?

Hvis snoken er grinete vil den ofte "logre" litt først. De immiterer klapperslanger når de er sure, siden de opprinnelig er fra samme området. Ellers er sannsynligheten størst for å bli bitt i forbindelse med foring, fordi de ofte blir litt ivrige, og kommer i en egen "mat-modus" da. Ha en egen boks (med lokk) til foring, og bruk ALLTID denne. Da lærer snoken å assosiere boksen med foring, og du slipper at den blir overivrig og biter deg fordi den tror at det kommer mat hvis du åpner terrariet.

Ã… bli bitt av en voksen snok er ubehagelig, og du kan risikere at det blør litt. Men å si at det er vond, vil være en kollosal overdrivelse. Som regel, hvis man blir bitt, er det som jeg nevnte i forbindelse med fring, og snoken tar feil av hånden og maten. Den oppdager feilen med en gang, og slipper med samme fart som den beit.

Når den først har byttet skinn, og det har gått fint, kan du behandle den som vanlig. Håndtere, fore etc.
Ellers vil du oppdage at den blir grå når den skal til å bytte skinn, også i øynene. Gråheten forsvinner etter noen dager, og snoken blir blank igjen. Etter dette vil den bytte skinn. I perioden fra snoken blir grå, til den har byttet skinn, er det viktig at du sprayer terrariet med vann, slik at luften blir litt fuktig. Er det for tørrt, vil snoken få problemer med å felle hammen, og i verste fall kan det site igjen deler av den gamle hammen.

Lykke til
Katrine er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-03-2006, 12:31   #5
Reptilfreak

Tusen takk for info
Buret er 80cm langt så får ikke laget så mye den kan klatre i
Har hørt at øyne skifter farge før ham skifte, men så aldri noe. De har vært like røde(albino) hele tiden i mine øyne...
Men i den halvdelen vannskålen står dogger det noe sykt på veggene, gjør det noe? Er helt tørt og fint i andre halvdelen....
Den er forresten 2,5 år gammel :wink:
Tony26 er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-03-2006, 19:42   #6
Senior Member

Katrine sin avatar

Står vannskålen på varmematten? Hvis det er veldig mye dugg, ville jeg flyttet den til den kalde delen. Det kan kanskje bli problemer med mugg i substratet hvis det er så høy luftfuktighet over lengre tid.

80 bredt er helt perfekt. Var litt redd det var høyden De liker å klatre, men du får satt inn litt greiner og slikt i et såpass stort terrarie.

Hele huden blir grålig før hambyttet.
Katrine er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-03-2006, 06:28   #7
Reptilfreak

Har varme og vann i hver sin side, men la bare lokket sånn at det blei en bitteliten åpning hele veien, så nå er det bra :wink:
Hvor gamle blir disse da?
Er det riktig at de skal ha en levende mus i uka? Den ville ivhertfall ikke ha dø mus om mandagen, kresne dyr
Tony26 er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-03-2006, 07:00   #8
Reptilfreak

Eggy sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Alder: 24
Meldinger: 1,439
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)

PS: Hvordan varme kilde har du, vis du har stein så pass på hvor mye W denne er på. For mye kan skade slangen din kraftig.
Eggy er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-03-2006, 07:29   #9
Reptilfreak

Sitat:
Opprinnelig postet av Eggy
PS: Hvordan varme kilde har du, vis du har stein så pass på hvor mye W denne er på. For mye kan skade slangen din kraftig.
for øyeblikket har jeg bare ovnen ved siden av buret på den ene siden inntil jeg får lønning
Men det ser ut til at det funker Hvordan burde tempen være i hver av sidene?
Lurer egentlig på å bruke den ene veggen på et rom å legge plexiglass over å få ett diiigert terrarie
Tony26 er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-03-2006, 09:01   #10
Senior Member

Katrine sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Tony26
Har varme og vann i hver sin side, men la bare lokket sånn at det blei en bitteliten åpning hele veien, så nå er det bra :wink:
Hvor gamle blir disse da?
Er det riktig at de skal ha en levende mus i uka? Den ville ivhertfall ikke ha dø mus om mandagen, kresne dyr
De blir 10-12 år.

De skal ha mat en gang i uken, ja.

Jeg vil anbefale deg å vende den til å ta døde mus. Levende mus vil slåss for livet, og kan gi slangen stygge bittskader. I tillegg påfører du musene unødvendige smerter, for med litt øvelse klarer du fort å ta livet av musene raskere selv, enn det slangen klarer.

Start med å gi den nydrepte mus som fremdeles har kramper noen ganger. Deretter mus som er ferdig med krampene. Så kan du prøve med mus som er opptinte.

Men du kan jo prøve død mus en gang til først.

Jeg synes det er rart at du har fått en slange som ikke tar opptint. Selv selger jeg aldri unger som ikke gjør det. Andre som har drevet avl på kornsnoker, som jeg har snakket med, selger dem heller ikke uten at de tar opptint. Før de tar opptint er de nesten å regne for "defekte" Dette fordi det er så mye enklere for en ny eier, som kanskje aldri har hatt reptiler før, hvis snoken tar opptint mat.

Kornsnoker er rømningseksperter, så en liten sprekk i lokket, høres skummelt ut. Prøv å dekk sprekken med noe finmasket netting/tøy/nylonstrømpe el.lign. Bare for å være på den sikre siden.
Katrine er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
hjelp, litt, slangehold, til

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
litt hjelp her please?? reptilfrelst Skorpioner 5 16-09-2007 14:10
litt hjelp her please?? reptilfrelst Skorpioner 9 25-07-2007 18:44
Trenger litt hjelp. Driver Skilpadder 5 13-01-2006 17:16
Litt hjelp takk!!!! zzprox Terrarier 1 24-01-2005 05:27
Straff for slangehold toroskar Lover og regler 2 11-09-2004 20:29

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:34.