"
Gammel 27-12-2008, 22:01   #1
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
Meldinger: 899
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard Green redtailed racer - Gonyosoma Oxycephalum

Dette er min nye favoritt! En fantastisk flott skapning som nå er øverst på min ønskeliste! Har sett to stk til salgs på nettet!

Dette er de viktigste tingene jeg har lest meg til så langt:

Gonyosoma Oxycephalum, eller green redtailed racer, lever i sumpområder i det sør-østlige asia. Dette er en trelevende snok som blir mellom 160- 230 cm lang. Hunnen blir større en hannen.

I fangenskap fores de med mus, rotter eller fugler. Noen individer kan være vanskelige å få til å spise gnagere, men man kan stimulere apetitten med fugler, eller ved å avsette fuglelukt på musen /rotten man forer med.

Temp. mellom 24 - 34*C om dagen. Senkes til 22*C om natten.

Fuktighet 80-90 %

Det står i div care sheets at disse snokene anbefales til folk med erfaring fordi dette er agressive eller defensive snoker. De skal ha rolige omgivelser for ikke å stresses.

De skal ha høyt terrarium med gode klatremuligheter, gjemmested og vannskål stor nok til at snoken kan "bade" i den.
Anbefalte mål på terra har jeg ikke funnet.
Noen som vet dette, eller har andre fakta om dette utrolig flotte dyret??

Youtube:
YouTube - Gonyosoma Oxycephala

YouTube - Gonyosoma oxycephala
Martink er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-12-2008, 22:07   #2
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Det er jo 2 slike i ORP - så du kan jo kontakte Are ang litt fakta.

Nevnte jeg at de var sinte ?

Svar med sitat
Gammel 27-12-2008, 22:48   #3
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard

Heisann

Disse er flotte snoker

Slekten Gonyosoma ble først beskrevet av Wagler i 1828.

Gonyosoma oxycephala finnes i Thailand og Kambodsja, over de Indonesiske øyene til Fillipinene. Den lever mest i bambus og mangorove områder.
Den er slank, men sterkt bygd og er en relativt sterk slange. Dorsal skjellene er glatte, med noe antydning til kjøl, mens ventralene er vinklet for tilpasning til klatring. De er dagaktive, og spiser frosker, øgler og mindre pattedyr, som mus, men kan også finne på og ta flaggermus.

Den har en sekundær luftsekk i halsen som den blåser opp når den blir skremt, hvilket gjør at framsiden av kroppen blir forstørret, og den mørke huden under skjellene blir synlig, og den vil gape, slik at den viser fram den svarte innsiden av munnen (nesten Black Mamba Jr.). Deretter vil den hogge.

De trenger et stort og høyt, vellplantet terrarium med masse klatremuligheter
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 28-12-2008, 00:33   #4
Reptilfreak

Antoine sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Oppland
Meldinger: 163
Standard

Thor : Hvor i ORP står disse nå? Sist jeg var der stod terra deres tomt.. Har sett de i 1. etasjen før...
Absolutt en av mine favoritter.

Antoine
Antoine er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-12-2008, 09:15   #5
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Terraet er under ombygning, så de står nok på bakrommet så lenge.
Svar med sitat
Gammel 28-12-2008, 17:19   #6
Reptilfreak

Martink sin avatar

Standard

Takker for innputt, Jabbe & Thor
Dette er dagaktive slanger. Da bør de kanskje ha uv-lys??

Fant litt om avl:

Gonyosoma oxycephala

"They mate all year round but usually in September or October. Females can produce 3-4 clutches in one year. Juveniles hatch after 90-120 days and they can be fed with newborn mice. It is vey important that they arn`t kept to dry during their first sheddings."
Martink er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-12-2008, 10:37   #7
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Martink Vis post
Dette er dagaktive slanger. Da bør de kanskje ha uv-lys??
Når det kommer til UV-belysning, så er det et mye diskutert emne. De viktigste faktorene ved sollys for reptiler er de infrarøde og ultraviolette strålene, slik at de kan produsere vitamin D3.

Det er anbefalt at dagaktive slanger blir utsatt for UV noen minutter i uka, aldri mer enn 20 minutter om gangen, og ikke mer enn 2 ganger i uken. For mye UV og for ofte kan forårsake skader på slangens skinn og øyne. I små doser derimot, har UV en positiv virkning på dyrets helse.

Så vil anbefale deg å bruke en infrarød lampe sammen med den vanlige belysningen , eller du kan bruke den hvite typen IR-lampe. Uansett så er alle infrarøde lamper fine å bruke for dagaktive slanger som liker å sole seg
Svar med sitat
Gammel 29-12-2008, 17:40   #8
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
Meldinger: 475
Standard

Dem er drit fine.
tror jeg så noen på en messe i sverige til salgs.dem var bare noen mnd gammle.tror dem kosta rundt 4000stk,mye mulig det var en annen art.men er ganske så sikker på det er denne du viser.
norway er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-12-2008, 17:56   #9
Reptilfreak

Martink sin avatar

Standard

Ja de er helt utrolig flotte! Jeg har alltid hatt sans for trelevende slanger og har lenge sett for meg et stort terra eller vivarium med tropiske planter og en trelevende grønn slange. Da jeg oppdaget denne snoken, var jeg ikke i tvil om hvilken art jeg skal velge
Hadde lenge en annen favoritt, men den er giftig..

Takk igjen Jabbe for nyttig info!!

Sist endret av Martink; 29-12-2008 kl 18:21.
Martink er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Rough Green Snake cookiejar22 Snoker 11 10-08-2008 18:01
Green helmet tarantula ? skorpion Taranteller 6 04-06-2008 03:57
The Green Anaconda Song Sir_Hiss Småprat 2 12-04-2008 12:31
navneforslag til min Green Bottle Blue noen? Spaniolen Taranteller 20 04-11-2007 18:46
Rough Green Snake (Opheodrys aestivus) Snoker 1 22-05-2006 12:11

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:33.