|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 27
Meldinger: 63
|
Hei.
Først vil jeg takke for et innholdsrikt og spennende forum, der jeg har lært mye om det ene og det andre. Jeg har brukt forumet en del til å se andres erfaringer rundt hold av skjeggagamer hittil, men i det siste fått interessen for snoker som så mange andre her inne har. Derfor prøver jeg nå å søke litt mer aktiv hjelp her inne. Fikk her om dagen en nydelig California kingsnake, og den ser frisk og fin ut. Den har brunsorte/hvite ringer nedover kroppen som jeg har forstått er et typisk mønster for denne typen. Den er veldig aktiv og både graver og klatrer vilt inne i terrariet. Sett lite til andre her inne som har denne typen snok, så håper noen kan dele erfaringer med meg rundt denne typen. Jeg har innredet et 90*45*45-terrarie med gjemmested varm/kald side, vannskål og en slags klatrepinne. Substratet jeg bruker er en slags blanding av en mørk reptilbark og lys type bark/flis. Varmematte er også på plass, men lurer litt på dette med lys da det finnes mange forskjellige meninger om dette. Jeg tror jeg skal forsøke meg med uv-b lys om dagen med timer, og kanskje skaffe et infrarødt lys til kveld/natt. Hva synes dere om dette? Noe annet som burde være med i terrariet når jeg også har kontroll på temperaturen? Infoen jeg fikk rundt alder var at denne var litt over 6mnd, og den er noe rundt 50 cm. Er dette vanlig, og hvor lange/tykke kan egentlig denne typen normalt sett bli? En annen ting som jeg har lurt på er dette med lukt. Vil det bli en stinkende lukt hjemme pga denne lille krabaten, eller er dette med lukt et større problem med større slanger? Tror det var det for denne gang, men kommer med nye spm dersom jeg lurer på noe. Takk for hjelpen på forhånd! Mvh espennl |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Hei!
Velkommen til Reptilfreaks. Kan ikke gi deg så mange råd når det gjelder denne snoken, men jeg ville kankje gitt den noen hjemmesteder i form av en liten hule eller noe annet den kan hjemme seg under, den liker å ha et sted den kan trekke seg tilbake og hjelper også for å få ned et evt. stress nivå. Jeg har selv truffet på California Kingsnake et stykke utenfor Sandiego i California. Den lå på pent sammenkrøllet på toppen av en stein rundt kl 2 på dagen, en dag med godt og varmt vær (ca 25 grader).. Om den lå på steinen fordi den var søvnløs eller om den var kald vet jeg ikke, men ute i solsteiken var den. Mange sier at det ikke er nødvendig å gi nattaktive dyr UV.. I og for seg enig, men i dette tilfellet hvor jeg selv har sett at den har vært ute på dagen så nekter jeg å tro at den kan ha noe annet enn godt av litt "sollys" Om du er villig til å ofre de ekstra kronene ville jeg ikke nølt. :Her er forresten et bra fakta ark California Kingsnake Care Sheet - Keeping California King Snakes Lykke til! Sist endret av Frogger; 18-12-2008 kl 03:05. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Takk for svar!
Jeg ville jo tro at solen er en del av dette dyrets vanlige liv også, og om den da går å gjemmer seg eller er ute å bader litt i den blir opp til den selv så lenge jeg har nok gjemmesteder. Så jeg mener også at så lenge ikke dyret tar skade av lyset så er det bare å kjøre på. Men det infrarøde lyset vil ikke slangen se, ikke sant? Så dette kan jeg bruke på dagtid for å få en liten temperaturøkning da, mens jeg har varmematten på om nettene? Er ca 22-25 grader inne i terrariet nå.. Den er veldig aktiv sent på kveldene og virker som den leter etter utganger. Den er vel litt stresset når den er kommet inn i nytt bur, så jeg regner med dette er normaloppførsel både når den er nyinnflyttet og når den er såpass ung ennå? Får prøve å få lagt ut litt bilder etterhvert her.. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Ang lukt så trenger du ikke å bekymre deg. Med sammenlikning til hunder eller burdyr, så lukter vel slanger strengt tatt ingenting.. men du må regne med en liten stank om slangen har bajsa. ^^
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Det er skrevet litt om kongesnoker her
:Lampropeltis Getula Men det du har ordnet høres fint ut det, at den romsterer mye med en gang den har flyttet inn i terra er ikke uvanlig. Men hvis den ikke roer seg ned så bør du begynne vurdere om terraet er for stort eventuelt for lite, men jeg trur den størreslen du har til snoken din burde være greit når den er så liten, men dette kan være litt individuelt! Når det gjelder lukt så pleier ikke selve snoken å lukte så ille, men avføringen dens vil nok lukte en del, og det er viktig at du fjerner all avføring så fort som mulig. Så er det, som jeg har sagt i den andre tråden, viktig å gi den mye substrat å grave på siden de graver ofte en del, gi den mulighet til å gjemme seg både på den varme og den kalde siden, er veldig bra du gir den muligheten til å klatre også
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Kjempebra. Takker for innspill!
Den har begynt å roe seg nå. Den graver seg ned og blir liggende under barken i stedet for å bruke gjemmestedene. Om kveldene kommer den opp en tur og tusler litt rundt og prøver å finne en utvei. Tror den begynner å føle seg litt som hjemme! Lite spørsmål om vokseperiode. Når vil denne være utvokst, og er det normalt at de blir noe lengre enn 110-120cm? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2008
Sted: Sør-Trøndelag
|
Nå har ikke jeg hatt noen slanger men ut ifra det jeg har lest så blir de opp til 220 cm.
|
![]() |
| Emner |
| california kingsnake, kongesnok |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |