| Småprat Her kan du snakke om ting du ikke finner plass til andre steder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
veit, ikke reptilrelatert eller noe som passer på siden, men jeg ble ringt etter fordi noen jeg kjenner hadde en flaggermus i ovnen i stua, og de turte ikke å ta den ut selv. det viser ser nå som jeg tar den ut at den ene vingen er brukket i tuppen. de ytterste to cm av vingen stikker ut i en stygg vinkel, og med så tynne, hule knokler er det vel ikke noe jeg kan gjøre for å redde den...
det mest barmhjertige jeg kan gjøre er vel å ta livet av den på en rask og smertefri måte... men hvordan i alle dager gjør jeg det? knipe......... vil helst ikke trampe på den eller slå den i hjel med noe hardt noe, heller...
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
Mulig dette høres helt på trynet ut,men hva med å prøve å legge en tynn bandasje der for å prøve å rette det opp? Ha flaggermusen hjemme et par tre dager og se om det hjelper..?
Klarer den å flyge?.. Om det er en vetrinær som kan ta seg av ville dyr,så kanskje h*n kan gjøre noe.. eller bare la naturen gå sin gang.. Huff,stakkar liten
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
har ikke sett noen forsøk på å fly, enda, men den klatrer og var aktiv i sta. nå er den i et exo-terra med bakgrunn der den er oppunder taket, og der har den vært siden den ble satt inn.
veit ikke om jeg kan feste noen bandasjer der. skulle jo tro den kunne fly siden den har bare tatt den ytterste delen av av ene "fingeren", men er vel smertefullt? tror de klarte å klemme vingen i døra da de lukket ovnen.... hvis det er tilfellet er vel hule knokler pulverisert?
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Ring nordisk informasjonssenter for flaggermus på tlf 40 22 88 17. De kan fortelle deg alt du trenger å vite.
Lykke til, flaggermus er facinerende dyr Jeg hadde en som forvillet seg inn engang. Fikk sett den på rimelig nært hold da jeg prøvde å få den ut.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
nå er det for seint.. den hadde vann og sånt over natta, og en liten skål med små dubia som ikke kom seg ut, men den klarte seg ikke gjennom natta... hadde 5 små dubia der og den spiste ingen av den. den hadde bare krøllet seg sammen i et hjørne og var helt stiv. uff, stakkars..
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
En flaggermus spiser da ikke dubia? Du skulle foret den med små melorm evt, og sett om den ville ha. Men ofte er flaggermus såpass stresset at de er vanskelige å fore for "vanlige" folk.
Hadde du googlet ordet "flaggermus", hadde du kommet rett til en side hvor du kunne levert skadede flaggermus. (evt sett at du kunne ringt den foreningen jeg skrev opp. De har døgnvakt mener jeg å huske..) Husk på å google dyret neste gang, så kommer du til fagfolk som kan overta og gi riktig stell, eller råd om hva du kan gjøre. Dette gjelder de fleste dyrearter i norge. Det er alltid spesialister som tropper opp på øyeblikket. Uansett var det flott av deg å prøve å gjøre noe for den.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Tror ikke det ville vært noe håp for flaggermusen uansett med et såpass komplisert brudd i vingen.
Skulle du gitt den korrekt mat måtte du nok ut og fanget fluer, nattsvermere, møll ol. Uansett tviler jeg på den ville tatt til seg noe næring da dyr av naturlige årsaker blir svært stresset av å brekke noe. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Flaggermus motak i Bergen | Flaggermus-Bergen | Småprat | 3 | 02-06-2008 13:34 |
| Hjelp!!! Jeg trenger seriøst hjelp nå! | Chibi | Snoker | 12 | 15-03-2007 00:30 |
| min hysterocrate gigas har brukket en tann!!! | parahybana_freak | Taranteller | 4 | 04-03-2007 07:19 |
| Hjelp...Brukket ben | nidhogg | Helse og sykdommer hos reptiler | 1 | 19-08-2005 18:27 |
| Flaggermus-kasser | Katrine | Småprat | 9 | 28-07-2005 22:38 |