"

Reptilfreaks.no > Sosialt > Småprat Visste dere at vi avler hunder og katter til dyreforsøk, her i Norge?

Småprat Her kan du snakke om ting du ikke finner plass til andre steder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30-04-2010, 11:20   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Norge
Meldinger: 65
Standard Visste dere at vi avler hunder og katter til dyreforsøk, her i Norge?

Løken Gård avler hunder og katter til bruk i dyreforsøk, dette foregår helt lovlig med godkjennelse fra staten. Dette er dyreplageri og disse dyrene avlet for å bli fratatt sitt liv og må gjennomgå en smertefull død som forsøkdyr for medisiner osv.

Steng Løken Gård | Nettverk for dyrs frihet | Frihet for forsøksdyrene

Jeg vil oppfordre alle til å skrive under på underskriftskampanjen her:

Opprop mot Løken Gård | Steng Løken Gård | Nettverk for dyrs frihet

Oppfordrer også alle til å delta på Facebook-eventen og spre dette til alle dine venner.

Login | Facebook

Det er helt uakseptabelt at dette kan skje i Norge med den kunnskapen vi sitter på om at dyr også har følelser og kan føle smerte. Det er helt uakseptabelt at vi skal la disse dyrene lide.
jebfx er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 30-04-2010, 12:30   #2
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Finnes det alterntiver for testing av medisiner - er det noen her inne som heller vil teste medisiner ?
Svar med sitat
Gammel 30-04-2010, 13:03   #3
Reptilfreak

Pekken sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
Meldinger: 488
Standard

signert!

Pekken er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 30-04-2010, 13:08   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Dette igjen ja.. Spør som Thor;
Sitat:
Finnes det alterntiver for testing av medisiner - er det noen her inne som heller vil teste medisiner ?
Hvem/hva skal ellers teste medisinene? Finnes det noen alternativer egentlig, bortsett fra mennesker og dyr da? Jeg vet ikke, så må bare spørre. Og hva hvis disse medisinene kan redde menneskeliv for eksempel - er det da så galt?
Svar med sitat
Gammel 30-04-2010, 13:22   #5
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,726
Blog Entries: 12
Standard

Uten dyretesting ville det aldri vært noe medisin-yrke.
Uten dyretesting ville ikke mennesker blitt halvparten så gamle som vi blir i dag.
Uten dyretesting ville mennesker dødd av noe så simpelt som blindtarmbetennelse. Det betyr at jeg ikke ville blitt eldre enn 14 år, noe som gjelder for tusenvis av andre folk også.

Dyretesting har gitt oss mulighet til å overleve bilulykker, astma, kreft, blindtarmbetennelse, kroppsplantasjoner, proteser, you name it. Om katter og hunder avles for å finne medisin og kur til den jævla kreften, så bring it on.

For litt siden ble det dramaskrik over at de avlet frem 5 fjordingsfjøll som kun ble født for å dø pga dyretesting. Jeg husker ikke nøyaktig hva testingen gikk ut på, men så vidt jeg husker så var det noe som enten ville hjelpe helsen til hester eller mennesker i framtiden. 5 fjordingsføll døde for å bedre helsen til hundretusen andre.

Jeg er enig i at unødvendig testing er fæle greier. Om dere har sett Earthlings så er det mye jævlige og grusomme bilder der. Brenner en gris levende for å finne ut av forbrenninger, og utsette småaper for enormt mye smerte. Det er helt jævlig å se på.
Det ironiske med Earthlings er at den er laget av PETA, og i hovedstyret så sitter det en dame som bruker medisiner for astmaen sin. Hykleri? Oh you betcha.

Og jeg spørr som Thor, jeg: sett at vi ikke hadde noen kur for blindtarmbetennelse, og leger aldri har kunne lære hvordan kutte opp på dyr eller mennesker - ville du vært forsøkskanin for det? Ville du??
Sett at vi ikke har funnet ut hvordan bytte ut en nyre; ville du vært forsøkskanin for det? Du sier sikkert nei nå, og at hvis slike ting hadde skjedd deg, så får du bare dø, da... Men nei. Døden er ikke like lett å akseptere i virkeligheten som på film. Den dagen du selv ligger der med enorme smerter mens kreften eter deg opp fra innsiden, så skal jeg love deg at du skriker for all den smertestillende og morfin du kan. (og newsflash: er takket være dyreforsøk at vi kan bruke slikt!)

Så nei. Jeg signerer ikke den dustete kampanjen.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-04-2010, 13:29   #6
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Meldinger: 1,202
Standard

Helt enig med deg Cam! Bra sagt og forklart.
Svar med sitat
Gammel 30-04-2010, 13:30   #7
Reptilfreak

Janka sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
Meldinger: 834
Standard

Jeg er sterkt imot at hudpleie, kosmetikk og slikt testes på dyr. Det er rett og slett ikke nødvendig, det ser man på at så mange produsenter klarer det, og likevel leverer knallgode produkter.

Men medisin; jeg ønsker virkelig ikke å miste noen av mine nærmeste i kreft eller andre farlige sykdommer. Og om noen av dem skulle få kreft, ønsker jeg ihvertfall at det da finnes så gode medisiner at de slipper å leve med ekstreme smerter. Derfor håper jeg det forskes, utvikles og ikke minst testes, slik at vi kan komme enda lenger i medisinkunnskap.
Svar med sitat
Gammel 30-04-2010, 15:10   #8
Reptilfreak

alfaromeogirl sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
Meldinger: 770
Standard

Ja, jeg visste om Løken gård. Det er dessverre nok en skyggeside av Norge, sammen med pelsoppdrettene rundt om. Jeg er definitivt imot dyretesting, selv om jeg ser hvilke positive sider det har hatt for menneskets utvikling.
Er nok litt for lett å si, men jeg synes ikke menneskets utvikling er rett. Vi har alle slags medisiner og hjelp mot sykdommer som ville tatt livet av oss tidligere, så det er ikke lengre den sterkestes rett. Dermed har vi blitt en "rase" full av svake individer. Helt sikkert inkludert meg selv, jeg vil sikkert en gang i løpet av livet trenge hjelp mot en sykdom eller skade. Har jo allerede en del vaksiner. Dette er ikke noe innlegg om rasehygiene, men et menneskesyn som fra min side er farget av min tro på at mennesker bare er en dyreart gone bad. Så dyreforsøk har gitt en enorm hjelp til utrolig mange, men det gått på bekostning av andre levende vesner. Helt ærlig så er jeg like glad i hunden og ikke minst hesten min som mange av mine venner, så jeg klarer på ingen måte å rettferdiggjøre dyreforsøk fordi det "bare" er dyr og ikke mennesker.

Jeg kommer ikke på noen andre måter og teste medisin på, men jeg mener fast at jeg har lest flere steder at dyreforsøk begynner å bli gammeldags og utdatert da de finner nye måter som er mer nøyaktige. Har signert for lenge siden, jeg synes virkelig det er en skam at slike steder får eksistere. Ikke minst at hunde- og generelle dyreeiere klarer å se på uten å bry seg, da det likegjerne kunne vært deres hunder der inne. Men alle har forskjellige verdier, mitt syn er at hundene og de andre dyrene er like mye verdt som alle andre og på ingen måte bør holdes på den måten.

Tilfeller Cam snakker om var for å finne en løsning på helseproblemer hos hester, var vel osteoporose/beinskjørhet. Synes dette er like ille, de "produserte" en del fjordinføll som de skar ut en bit av beinet på for å forske på. Dette gjorde at føllene ikke hadde mulighet til å leve videre med beinet når de vokste, så de ble avlivet etterpå. Det som gjør saken ekstra ille, er at Norge er det landet med størst nedgang i antall Fjordinger, og det er tross alt Norges nasjonalhesterase. Tyskland har nesten hele genbanken til de gamle, norske fjordingene, i tillegg til USA. Så der gikk mye godt rasestoff til spille, i tillegg til en del følls liv.

Hadde helt sikkert ikke nektet for blodoverføring, organtransplantasjon til meg selv, eller behandling til hesten min dersom han fikk osteoporose. Men jeg klarer likevel ikke å mene positivt om dyreforskning på den måten den utføres.
Svar med sitat
Gammel 30-04-2010, 15:18   #9
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,726
Blog Entries: 12
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av alfaromeogirl Vis post
Hadde helt sikkert ikke nektet for blodoverføring, organtransplantasjon til meg selv, eller behandling til hesten min dersom han fikk osteoporose. Men jeg klarer likevel ikke å mene positivt om dyreforskning på den måten den utføres.
Men det er jo rimelig hyklerisk?
Det er som å spise kjøtt, men mene slakt er feil? Det er som å si at dyretesting er feil, men du utnytter allikevel godene som har kommet ut av det? Blir ikke det rimelig teit?

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-04-2010, 15:31   #10
Reptilfreak

alfaromeogirl sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
Meldinger: 770
Standard

Jeg legger jo ikke skjul på hva jeg mener.. Jeg sier bare at jeg ikke har en løsning på problemet. Jeg sier at jeg håper det finnes/kommer til å finnes et annet og bedre alternativ. Selvfølgelig vet jeg at jeg ville sagt ja til blodoverføring dersom jeg hadde trengt det, men det betyr ikke at jeg synes det er ok at de tester jævlige ting på dyr.

Så hvis det er hyklerisk, javel. Jeg sier bare det jeg mener og er ærlig, så får det heller være.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Exotiske katter i norge... Zoticat Småprat 49 28-03-2011 03:02
Katter som slangemat. Løven31 Media 14 28-06-2009 22:36
hvordan avler dere sirisser? tijoka Andre insekter 7 05-01-2008 02:16
hunder gunda Småprat 47 07-07-2006 11:25
Kriminelle bytter ut hunder med reptiler Media 3 10-04-2006 20:35

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:08.