| Småprat Her kan du snakke om ting du ikke finner plass til andre steder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
Hallo
Er en ting som virkelig plager meg. Dere skjønner, faren min holder på med oppdrett av dvergdachs og irske ulvehunder, under kennelnavnet Kennel Grunningen. Det meste av det han veit kommer fra en mann fra Gol. Men så til det jeg lurer på: Faren min, stemora mi, stesøstra mi og flere jeg kjenner løfter dachsene i nakkeskinnet. Både valpene vi har der nå, og de voksne. Jeg er den eneste i huset som IKKE løfter dachsene i nakkeskinnet, siden jeg synes ikke det er helt riktig å gjøre. De i huset som gjør det påstår at hadde det vært vondt, hadde de skreket, og de skriker ikke. Men så er det vel ikke alle situasjoner det er lett å lage lyd i heller? Ser bare øynene på bikkjene, harde og viser ubehag. De påstår også at det er normalt, siden mora til valpene løfter dem slik, men hun gjør da ikke det? For meg ser det ut som om hun gaper forsiktig over hele nakken på valpen hun løfter, slik at den har et godt "håndtak". Det jeg lurer på er: Er det akseptabelt å løfte et dyr i nakkeskinnet på den måten? Eller er det som å løfte en kanin i ørene? Sikkert flere som har hørt litt om faren min før i et tidligere innlegg her, og utifra det kanskje trekker slutningen at han er i en viss grad dyreplager... ENIG MED ENHVÆR SOM SIER DET!
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Legger det på denne siden, siden jeg allerede har snakket med en del av dere i flere situasjoner. føles tryggest å legge ut på ei side der jeg føler jeg hører til.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Nei, det er ikke akseptabelt å løfte dyr i nakkeskinnet, og jeg syns faktisk ikke noe om å løfte valper i nakkeskinnet heller.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Jeg ser ikke poenget med å løfte hunder etter nakkeskinnet. (Selv om det er kraftig hud der..)
Er det "McDonalds" tilstander med små valper som skal flyttes ett kort stykke, kan jeg til dels se at det er greit. Om du er misfornøyd med din fars dyrehold må du nesten ta et oppgjør med han. Fortell han at vi lever i 2010 nå (og at Allan på RF kommer og gir han et spark bak om han ikke er grei)
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
tro meg, jeg har prøvd. eneste svar jeg får da er at han har holdt på med dyr lenger enn jeg har levd og at han veit best. ja jøss
![]() grunnen til at den delen av familien min bruker den metoden på å løfte dachsene er at det er vel lettest å ta tak i dem for å løfte dem opp. f.eks opp i sofaen, over grindene, osv.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Noen dyr: katt, ilder, tas i nakkeskinnet nor dem er små.
Men kunn nor dem skal STRAFFES. Jeg hadde alldri tatt en hundevalp i nakken, dem er jo lettere å dressere enn en ilder for exempel. Men er d snakk om kos, kontakt, løfting, så skal dem ALLDRI tas i nakkeskinnet. Valper kan få sykiske varige men av d, ikke bli ordentlig tillitsfulle heller.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Tviler på at en rasetypisk Dachs får psykiske men`av å bli løftet etter nakkeskinnet. De er tross alt hi-hunder som tåler masse.
Jeg ser derimot ikke helt logikken i å straffe en katt, ved å ta den i nakken.. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
Alder: 21
|
Jeg sliter med å se hvorfor det er så galt å løfte en hund etter nakkeskinnet. Eller, altså ikke til vanlig. Dyr skal løftes slik at kroppstyngden fordeles jevnt, og hele kroppen støttes for minst mulig ubehag. Men dersom hunden gjør noe galt, for eks. spiser noe den har funnet på bakke, så ser jeg ikke problemet med å løfte den vekk med nakkeskinnet. Så og si alle huner har overflødig hud der, og det er ikke sammenlignbart med å løfte den etter for eks. øret eller et annet sted med mange nerver og tynn hud.
Hundemødre og andre flokkmedlemmer løfter hunden etter nakken, og det er vel heller sjeldent at de tar tak rundt hele nakken. Som regel løftes de etter nakkeskinnet, og dette gjelder jo mange større kattetdyr og. Klarer ikke å se at det skal være en avstraffelsesmetode, men det er heller en måte å få tak på hunden dersom den skal løftes vekk fra en situasjon. Mulig jeg har missforstått settingen, men dersom det handler om å løfte en hun ofte på denne måten, så er jeg enig i at det gjør man ikke. Man løfter på hel dyret
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Det hele går på berøring.
Hunder, og spesielt valper, skal læres at en hånd betyr kos og noe positivt. En hund som blir løftet etter nakkeskinnet regelmessig lærer at hender ikke nødvendigvis betyr noe positivt. Det å bli dratt etter nakken er da ikke noen måte å bære en hund på?? Det er jo samme med at en hund som blir regelmessig slått lærer at hender kan også bety smerte. Og spesielt hvis man driver kennel og disse valpeen skal med tiden ut til sine egne familier, så er det jo ikke noe kult å få en hund som er redd berøring fordi den har lært seg at hender også løfter deg etter nakkeskinnet? Hvorvidt dachsen reagerer på det aner jeg ikke, men jeg har vært borti unghunder som har vært redde for å bli klappet rundt halsen nettopp pga røff nakkeskinn-behandling når de var små. Jeg syns den holdningen om at hunder og katter kan bli løftet etter nakkeskinnet er like gammeldags som at man kan løfte kaniner etter ørene. Våre hunder blir kun tatt i nakkeskinnet hvis de har gjort noe galt. Det er min måte å fortelle dem på at NÅ har de virkelig gjort noe de ikke får lov til. Jeg løfter de ikke, men jeg har et forholdsvis fast grep.
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
|
Jeg har alltid vært i den oppfatning at å bli løftet etter nakkeskinnet er naturlig for en valp?
Da snakker jeg løftet, ikke bært. Selv gjør jeg ikke dette, men mener da tispa gjør dette med valpene sine?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Er det lov å ha reptiler I Norge? Hvorfor (ikke)? | Bichirmon | Lover og regler | 3 | 07-02-2007 22:28 |
| ikke reptiler, men se dette!!!!! | skorpman | Småprat | 13 | 11-11-2005 12:41 |
| Hvilke dyr/reptiler er lov og ikke lov? | Greasykid | Lover og regler | 4 | 01-11-2005 23:04 |
| atter en gang ikke reptiler, men dog.... | straymond | Media | 2 | 26-07-2005 04:28 |
| beklager,ikke reptiler, men verdt å lese! | straymond | Media | 7 | 26-05-2005 16:17 |