"

Småprat Her kan du snakke om ting du ikke finner plass til andre steder.

Stengt tråd

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-04-2010, 13:07   #1
Reptilfreak

Dimjumper sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Sted: Bodø (Forhåpentligvis)
Alder: 29
Meldinger: 16
Standard Jaja.....

Nå blir vi kastet ut av leiligheten fordi vi skaffet oss en edderkopp. (Huseier er livredd for edderkopper...) Dyr er jo lovlig så kan de egentlig gjøre det...?
Dimjumper er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Gammel 07-04-2010, 13:30   #2
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,726
Blog Entries: 12
Standard

Jøss? Syns det hørtes veldig ekstremt ut. Er det ikke da bedre om dere selger edderkoppen?

Egentlig så skal man vel ha huseiers samtykke når man skaffer seg dyr i leiligheten deres. Når det kommer til huseiere, så er det lurest å være så ærlig som mulig slik at det ikke kan komme å bite deg i ræva etterpå.. slik som det da tydeligvis har gjort hos dere? :/

Men om de helt lovlig kan bare kaste deg ut pga en edderkopp stusser jeg litt over.. Jeg tror ikke jeg ville ha funnet meg i det, med mindre de har loven på sin side så klart.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Gammel 07-04-2010, 14:06   #3
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Enig med Cams her. Dette hadde jeg aldri godtatt! Du har en del rettigheter som leieboer, så du bør ikke finne deg i hva som helst. Hvilken kontrakt har dere? Står det noe spesifisert om kjæledyr?

Anbefaler deg å kikke på disse to lenkene:
Gammel 07-04-2010, 14:09   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard

Om det står i kontrakten at dyrehold ikke er tillat så har huseier loven på sin side.

Om det står kjæledyr, så går edderkopper under ledd dyr/insekter og ikke kjæledyr, så da har dui loven på din side.
Lailande er offline  
Gammel 07-04-2010, 14:21   #5
Reptilfreak

Dimjumper sin avatar

Standard

Dyr er lov ifølge kontrakten. Vi har hund, rotter og akvarium. Men edderkopp var visst ikke lov. Huseieren er jo også lillesøsteren min da....
Hun sa at hun faktisk tenkte på å sende mannen sin over til vår leilighet (De bor i andre enden. Vertikaldelt bolig.) og ta livet av edderkoppen!
Og, nei, vi leverer den IKKE tilbake. Er faktisk blitt litt glad i beistet.
Dimjumper er offline  
Gammel 07-04-2010, 14:30   #6
-
Admin

DanFekar sin avatar

Standard

Det tror jeg ikke stemmer, lailande.
Sitat:
Opprinnelig postet av høyesterettsadvokat Tore Sverdrup Engelschiøn
Vedtekter eller ordensforskrifter med forbud mot dyr er u g y l d i g e og skal oversees. Det samme gjelder kravet om at den som har, eller akter å anskaffe dyr, må søke om det. Slikt er ikke gyldig lenger. Derimot kan utleier kreve at den som har dyr, r e g i s t r e r e r dyreholdet hos utleier. Antall dyr man kan ha, er det ikke sagt noe om i loven. Det beror på den enkeltes behov, men her går det en grense det er vanskelig å si noe generelt om.
Hold av kjæledyr i leilighet | Boligrett | Advokat Ole Chr. Høie
Det er mange utleiere som lever i den villfarelsen at de kan tillate seg hva som helst bare det spesifiseres i kontrakten. "Mitt hus, mine regler" - slik er det imidlertid ikke.

I tillegg er kjæledyr og leddyr ikke sammenlignbare kategorier, så den unnskyldningen holde neppe vann

Sist endret av DanFekar; 07-04-2010 kl 14:37.
DanFekar er offline  
Gammel 07-04-2010, 14:33   #7
-
Admin

DanFekar sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Dimjumper Vis post
Dyr er lov ifølge kontrakten. Vi har hund, rotter og akvarium. Men edderkopp var visst ikke lov. Huseieren er jo også lillesøsteren min da....
Hun sa at hun faktisk tenkte på å sende mannen sin over til vår leilighet (De bor i andre enden. Vertikaldelt bolig.) og ta livet av edderkoppen!
Da har hun ingenting hun skulle ha sagt. Slike fikse idéer holder ikke rettslig.
Når det er sagt så bør du jo kanskje vurdere om det er verdt å komme på kant med søsteren din for en edderkopps skyld.
Gammel 07-04-2010, 14:38   #8
Reptilfreak

Dimjumper sin avatar

Standard

Nei, det er det selvfølgelig ikke verdt, men jeg er stort sett på kant med HELE familien min i utgangspunktet, så dette var nok bare nok et utspill fra rare lille meg...
Nei, vi drar vår kos. Bare vanskelig å finne et sted å bo.
Dimjumper er offline  
Gammel 07-04-2010, 14:42   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av DanFekar Vis post
Det tror jeg ikke stemmer, lailande.

Det er mange utleiere som lever i den villfarelsen at de kan tillate seg hva som helst bare det spesifiseres i kontrakten. "Mitt hus, mine regler" - slik er det imidlertid ikke.

I tillegg er kjæledyr og leddyr ikke sammenlignbare kategorier, så den unnskyldningen holde neppe vann
Det er faktisk lovstridig. Da man KAN kreve at leieboene ikke har husdyr grunnet allegi osv. Dette gjelder når utleien skjer i samme hus, Om man leier ut en leilighet/hus og ikke bor der selv, kan man ikke kreve noe.

En kontrakt er bindende og gyldig om man skriver under på den. Uansett hvordan man vrir på det.

Og som jeg skrev, så er edderkopper leddyr, og komme ruansett ikke inn under noen av kategoriene som noen har i kontraktene sine, og er dermed utenfor alt.
Lailande er offline  
Gammel 07-04-2010, 14:43   #10
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,726
Blog Entries: 12
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Dimjumper Vis post
Men i alle dager. o_o Jeg antar hun har _ekstremt_ edderkopp-fobi..

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Stengt tråd

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
jaja tester Demo_user Småprat 0 31-01-2008 11:27

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:05.