| Småprat Her kan du snakke om ting du ikke finner plass til andre steder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Jeg har hatt problemer med maur i leiligheten den siste tiden, spesielt på kjøkkenet! Kom hjem etter en helg bortreist og fant leiligheten bombandert av maur, både på stua og kjøkkenet! Kjøkkenet var verst selvsagt, men til en forandring var maurene på gulvet, og underlig nok rett ved kjøkkenbordet.. Så jeg og typen lekte handyman og brukte silikon flere steder i leiligheten som kunne være mulig veier for maurene, og da det var gjort fant jeg enda en maur som slepte på noe rart (hadde nemlig sett en tidligere som dro på noe, men sjekka ikke hva den faktisk dro på var).. Jeg titta litt nøyere på det den slepte på og så at det var en ung, død dubia! Så jeg løp inn på soverommet hvor jeg hadde satt de mens jeg drev med silikonen og da så jeg nedi boksen deres at der var det en del maur! Jeg har nemlig dubiaene under kjøkkenbordet uten lokk, så da har jeg funnet ut hva maurene var ute etter.. Katte- og hønsefòret, appelsiner og dubia på ett sted var nok reine koldtbordet for dem.. Så det forklarte en del!
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
|
Uff, det var synd.. Aldri gøy med uønskede skadedyr i huset/leigligeten :/
Har du blitt kvitt de nå? Kan nok være lurt og sette lokk på dubia'ene. Men er det ikke litt ekkelt og tenke på når du sitter og spiser ved kjøkkenbordet at det kravler noen hundre dubiaer rett ved beina dine? :S
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Jeg har hvertfall dytta bra med silikon der jeg så de komme inn og gikk ut
Var to store sprekker ved gulvet på stua og et på gulvet ved kjøkkenbordet. Forrige uke tetta jeg igjen en sprekk ved siden av kjøkkenskapet.. Jeg så ingen fler i går, og har ikke sett noen idag enn så lenge så får håpe de er borte Kan ikke sette lokk på dubiaene for det blir for fuktig og appelsinbåtene råtner opp og da blir det bare kaos. Har lokket sånn ca på, men har en liten sprekk for å få ordentlig luftsirkulasjon. Av en eller annen grunn synes jeg ikke dubiaene er noe problem, hadde mye mer fnatt når det gjaldt mauren. Dessuten sitter jeg aldri ved kjøkkenbordet å spiser xP
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
|
Morro med maur ja
![]() Vet du hvilken type maur det var? Stokkmaur, jordmaur, sukkermaur? Hvordan så den ut? Størrelse/farge? Problemet du kan få, er at mauren lager seg andre innganger, og da er det på'n igjen. Samt at dem kan ødelegge veggene og isolasjonen din. Maur kan være/bli ganske ille å ha i hus. For å være sikker på å bli kvitt mauren burde du ringe en skadedyrutrydder, som kan ta seg av problemet. En som meg
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Huff, det vet jeg ikke.. De var knapt en cm lange med litt sånn svart/rødbrun farge noen av dem. Jeg opplevde de først på stua for en del uker siden, men fant sprekken og la gift ut der, men så innvaderte de kjøkkenet mitt i en sprekk der som ble tetta forrige uke.. Og så oppdaga jeg dem ved dørkarmen ut mot gangen og ved lista på kjøkkenet. Problemet er at leiligheten er blitt lagd så ræva at det er nesten sprekker overalt.. Så forundrer meg ikke om de finner enda en vei inn, men gjør de det sa huseieren at vi skal ta kontakt med skadedyrbekjemper..
Men siden du sier du er skadedyrbekjemper.. Hvordan fungerer en sånn "utryddelse" ? Må jeg liksom flytte ut for en periode eller fjerne alt i leiligheten eller hvordan?
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2006
|
Høres ikke ut som sukkermaur, men jeg kan ut ifra erfaring med sukkermaur si at NIPPON funker utrolig bra. Ser ut som en slags salve (ikke spis eller påfør hud...
) La det noen få steder rundt i huset og fulgte med hvor mauren kom fra, la så mer rett ved der de kom inn, så var de borte på en dag eller to.
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Eneste du må passe på er at du ikke dreper maurene, eller tørker støv langs listene i denne perioden ![]() Nippon fungerer greit på åpne og lett tilgjengelige plasser, men ikke noe særlig hvis du må sprøyte veggene fulle av maurgift Send en pm hvis du er int, så kunne jeg sikkert ordnet en befaring (komme og se på problemet (gratis, bortsett fra en kopp kaffe )). Da lytter vi i veggene og lignende for å finne ut hvor dem oppholder seg, og hva som må gjøres ![]() Edit: Ta et bilde av mauren hvis du ser den igjen ![]() jordmauren er svart/rødbrun og ca 0,5cm, mens stokkmauren er ca 1 cm og svart. jordmauren er bare plagsom, men skader som regel ikke så mye trevirke eller isolasjonen. Stokkmauren derimot spiser alt dem kommer over, og kan føre til store skader.
*** Ja til reptiler i Norge! *** Poecilotheria-fan! Sist endret av Devilizer; 23-03-2010 kl 00:34. |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Problemet er jo at jeg ikke aner hvor mauren kommer fra, og dersom det er mange maur i veggene hjelper jo visst ikke dette.. Nå har jeg jo tetta de mest sannsynlige stedene, men alikevel kommer de seg inn enda! Så èn i går og tre i dag morges, så begynner å bli litt oppgitt over at de ikke gir seg!
Aww, så snilt Devilizer! Nå ble jeg skikkelig glad! Men får se et par dager til om det fremdeles kommer inn, det kan jo være at de har vært inne i leiligheten før jeg tetta igjen hullene.. håper virkelig det. Huseier'n sa før jeg leide at det var mye maur utafor, for jeg har sånne.. Husker ikke hva det heter, men sånne steinplater og under der var det visst noe maur, men ble fortalt at de ikke kom inn i leiligheten. Jeg kan prøve å ta bilde, men har vel ikke bra nok kamera til det. De ser ut som jordmauren for noen av dem er 0.5cm og er svart/rødbrun, men så er det også noen som er på 1cm og ser mer svarte ut, så jeg vet ikke helt jeg. Det er vel ikke mulig at begge typene holder til på samme området? :S
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() Hvis det viser seg at det har bosatt seg maur i veggene, så borrer man et lite hull, og sprøyter inn gift der, i tillegg til listene og andre steder dem bruker for å komme seg frem og tilbake ![]() Ja slike steinplater er steder vi ofte finner maur. Platen blir varm i sola, og skaper gode forhold for å lage seg et hjem under. Ganske enkelt å ta dem da i så fall ![]() I tillegg til da å sprøyte gift de plassene hvor dem kommer inn/kan komme inn ![]() Det er mulig det er to arter, men lite sannsynlig. Jordmaur er noen sinte beist, mens stokkmauren er mer "tøffel". Av egen erfaring så har jeg sett jordmaur som har jaget ut og tatt over hjemmet til stokkmauren. Men det kan jo alltids være mulig at dem kommer inn fra forskjellige steder da.
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Jeg tror ikke de bor i veggen, for da burde det ha vært en problem tidligere ettersom det er mange sprekker i leiligheten. Kan jo hende hu som bodde der før meg ga blaffen i mauren, men det tviler jeg litt på...Jeg vet jo ikke om de kun holder til i platene da, ettersom de har kommer fra to sider i leiligheten. Åja, såpass.. Nei, jeg skal prøve å ta bilde av dem jeg, kan jo hende det er noen der når jeg kommer hjem idag.. Begynner hvertfall å bli lei dem, det var såå herlig når jeg ikke så noen fra søndagskveld til mandagskveld, men det varte jo ikke akkurat lenge. Det er greit det kommer inn en eller to i ny og ne, men når de nærmer seg over 5 stk samtidig er det litt mye...
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|