| Småprat Her kan du snakke om ting du ikke finner plass til andre steder. |
![]() |
|
|
LinkBack (1) | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
|
|
Junior Member
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 17
|
HEI
jeg er ute etter en Savannah katt og lurer på om det er mulig og skaffe generasjoner fra f1-3 lovlig? utseende på Savannah kattene er bare helt utrolig og jeg vil at den skal ligne mest mulig på servalen som mulig. kan man skaffe en sån katt fra amerika eller andre land til norge ? (hvis jeg må ha tillatelse så hva er kriteriene?) |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
|
Sitat:
Les her for mer regler: Direktoratet for naturforvaltning - Importforbud hybridkatter Norsk oppdretter: SavannahNorway infoside
Mvh Janka Sist endret av Janka; 28-02-2010 kl 00:58. Begrunnelse: Fikset link |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Kriterinene for at du skal overhodet ha sjanse til å ta inn en hybridkatt av tidlig generasjon er at du har godkjent og rømningsikker kattegård av typen XXXXXL, du skal ha dokumentert erfaring på hold og omgang med ville eller tidlige hybrider av katter, samt at du skal ha en svært god grunn for å ta en inn.
Jeg tror det er enklere å få disp til å holde reptiler i Norge enn å få ta inn en F1-F4 i Norge nå dessverre. Å ha en katt mellom F1 og F3 krever mye, En F1-F3 Savannah hopper lett 2m pluss fra sittende posisjon og har ingen betenkeligheter med å bruke hjemmet ditt til klatrestativ. Den har heller ingen videre problemer med å gi en rottweiler en gjevn kamp, du kan da tenke deg hvordan det vil være for deg som eier å håndtere den om den blir småsur. Husk en slik katt av tidlig generasjon har en skulderhøyde på mellom 50 og 70cm (veldig røfft regnet), det er stort for å være en katt! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Er det noen i Norge i det hele tatt som virkelig får F1-F3 ?
I så tilfelle finner jeg det veldig rart når ikke en gang en dyrepark får tillatelse til Serval...
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Admin
|
Før 2006 var det mulig å få disp på F2-F4 Savannah om man kunne dokumentere det som trengtes (bl.a det jeg har skrevet over).
Disp på Serval får man ikke som privatperson og tror aldri vil bli gitt, det er noe helt annet å ha enn en F2/F3 Savannah. Jeg er ganske sikker på at Kristiansand dyrepark vil få disp på Serval om de ønsker det. Men så er dette en dyrepark på et helt annet nivå og erfaringsgrunnlag enn noen av de andre private dyrehagene vi har her i landet. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Jepp, men tillatelsene og papirene er akuratt de samme - ingen forskjell
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Jeg vil tro og håper de er litt mer kresne enn som så til hvem dyreparker som får tillatelse til hvilken type dyr.
Kan aldri se for meg at småparker med lite ressurser får lov til å ha farlige dyr. Hva Savannah katten angår, så syns jeg f5 katten mister litt av "greia" med Savannah katten. :/ Skulle gjerne hatt en katt som så mye ut som en serval mtp nese, ører, ben og hale, men som har mer gemyttet til en vanlig huskatt.
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Admin
|
Sitat:
Tar jeg ikke feil så har økonomi, seriøsitet og størrelse stor betydning for om man får tillatelse eller ikke. I så tilfelle så er det jo få eller ingen parker i Norge som kan måle seg med Kristiansasnd dyrepark, verken når det gjelder størrelse, kunnskap eller økonomi. Det er jo egenltig bekymringsverdig hvor lite som skal til for å åpne en dyrepark i Norge, så at det finnes en eller annen form for restriksjoner på dyrene syns jeg egentlig er bra. I utlandet, bl.a i England har det jo blitt et kjempeproblem med de små private dyrehagene/private offentlige samlinger som en etter en har gått konkurs eller nedlagt. Dermed har store mengder med dyr som ikke egner seg eller er tillat i privat hold havnet på aveie/blitt sluppet ut eller havnet i lukketde parker hvor man etter alle kunstens regler prøver å få omplassert dyrene til andre dyrehager rundt om i verden, noe som ikke alltid er lett. Sist endret av Frogger; 28-02-2010 kl 19:25. |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/smaprat/14488-savannah-katt-i-norge.html
|
||||
| Skrevet av | For | Type | Dato | |
| Savannah Katt - Email, Address, Phone numbers, everything! 123people.com | This thread | Refback | 20-09-2010 20:59 | |
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Katt må stille til jurytjeneste | L.Parahybana | Småprat | 1 | 12-01-2010 20:57 |
| reptilparker i Norge?? | gurine | Småprat | 6 | 13-06-2009 20:26 |
| Fin idé for Norge? | Fredrik22 | Media | 5 | 30-10-2008 06:38 |
| Varan Hva heter Savannah monitor på norsk og har de det i Sverige? | Leopard_G | Andre øgler | 8 | 28-03-2007 03:58 |
| NORGE I ET NØTTESKALL! | Varanen69 | Helse og sykdommer hos reptiler | 8 | 24-04-2004 12:17 |