| Småprat Her kan du snakke om ting du ikke finner plass til andre steder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Hei folkens!
Har lenge hatt ønsker om å legge inn en tråd som setter spørsmål bak når en kan kalle seg dyktig innenfor sin hobby. Jeg har, som sagt, lenge lurt på når en kan anse seg selv som flink innenfor ens hobby, hvor lenge er man nybegynner? Når begynner en å bli flink? Når er en dyktig, og når er det en kan anse seg som ekspert? Kommer det an på hvor lenge en har hatt skapningene? Kommer den an på hvor mange forskjellige arter en har? Eller kommer det an på hvor utbredt en kan om ens egne dyr i fht. de forskjellige artene en har? Når kan en begynne å anse seg som dyktig? Det er jo alltids spørsmål fra noen om noe, uansett hvor lenge en har hatt dyrene eller drevet med hobbyen, så det er vel egentlig en nybegynner i oss hele veien, selv om vi har erfart mye? Selv har jeg 5 taranteller, 2 skorpioner, 1 skilpadde og føler at jeg kan hvertfall en del om dem alle, men når jeg er her inne legger jeg meg langflat for det andre sier og mener, for jeg vil ikke oppleves som en person som "tror hun kan alt". Når jeg ikke er her inne, framstår jeg som en ganske selvsikker person som vet hva jeg driver med, selv om jeg bare har hatt slike dyr i snart 1 år.. Så jeg undrer på når dere her på forumet mener at en person ikke lenger er nybegynner, men er dyktig og når en er ekspert. Håper på god "diskusjon" rundt temaet Mvh. Mariel (lompah)
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
|
Jeg vil ikke kalle noen ekspert før de har lang erfaring og utdannelse med fordyping i faget.
Tid er vanskelig å gi kvalitet sikring synes jeg. En person kan ha hatt taranteller i 10 år, men har gjort klassiske feil hele tiden. Mens en annen kan ha lest masse og fått masse opplysninger, men bare hatt tarantell i 1 år, og holdt den riktig den tiden. . |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Finnmark, Hammerfest
Alder: 24
Meldinger: 69
|
Shelob har det beste svaret der ja.
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Veldig enig i dette her. Selv har jeg holdt på med enkelte dyr i 24 år, men vil ikke kalle meg "ekspert" av den grunn. Selv om jeg nok vet mer enn de fleste om akkurat disse dyrene. Men jeg leser fremdeles alt jeg kommer over av de og diskuterer gladerlig med de som har holdt på lengre enn meg, fordi da lærer jeg mer. "Ekspert" er det vel ingen som kan kalle seg med mindre de har en doktorgrad innen det spesifikke dyret/emne. Noe de fremste forskerne ofte har, derfor jeg foretrekker å holde meg til deres uttaleser framfor allmennheten som mener noe annet. Fordi for å få en doktorgrad i noe, så må man faktisk enten komme med noe nytt, eller vise til flere års forskning på alt som har med dyret å gjøre. "Dyktig" kan man vel kalle de som har normal greie på dyrenes ve og vel. Pluss ikke gjør standarfeil som feil lys, mat og habitat. Og som bestreber seg på å gi dyret best mulig stell og hold. "Nybegynner" er vel de som akkurat har fått seg et dyr, og holder på å lære. Vil slenge på en annen gruppe her også jeg. "Normal standard dyreeier" Noe som jeg anser meg selv og flere andre her inne for å være. Vi som er mer opptatt av dyrenes ve og vel, som har full dekning for alt vi skriver pluss har vært i bransjen for mange år til at vi kaster oss på første og beste forklaring, Men heller bruker sunn fornuft og leser mer om landet der dyret kommer fra, Pluss at vi ikke tar ting som kritikk om vi blir opplyst om feil, men heller endrer på tingene for at dyrene skal ha det best mulig. Uansett gruppe man velger å plassere seg i, så er det aldri noen som blir utlært. Det er alltid mer å lære. Nye ting, ny forskning og endrede meninger om hva som er best for dyret. Det er dette som er det kjedelige med å bli voksen... Jeg var ekspert da jeg var tenåring, (har aldri kunnet så mye om noenting jeg som jeg kune da ) Mens nå som jeg kan briefe med å være dobbelt så gammel som de fleste her inne, vet jeg at jeg bare kan en brøkdel av det som er verd å kunne. Til tross for et ukjent antall leste bøker, diskusjoner på utenlandske forum og venner og bekjente som kan mye mer enn meg, men som er for gamle til å holde på slik som vi gjør på forumene her med tåpelige diskusjoner så fort noe føler seg "tråkket på" fordi de blir opplyst om at de gjør ting feil.
|
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 38
|
Sitat:
Bør være langt over 72 år du da Jeg plasserer meg alltid i "nybegynner/vanlig, men vil lære mest mulig" gruppe, selv om jeg pløyer alt av habitat og levemåte daglig på nett. (til de artene vi har her i huset) Time etter time. Fint tidsfordriv og syntes det er super intresangt å lære mye nytt. (noe jeg gjør så og si hver dag på utenlanske forumer og info sider.) Når man kommer til levende dyr så blir aldri noen utlært, ikke slik jeg ser det hvertfall. Føler man seg utlært på dyr så er det på tide å bytte hobby... |
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Alder: 23
|
Sitat:
![]() Men tilbake til saken.. Jeg ser på meg selv som en nybegynner fortsatt, selv om jeg kan ganske mye og leser til jeg blir rød i øya om alle mine dyr. Og har holdt på med dette noen år nå. Trur det har med å gjøre at jeg ikke vil la meg selv bli kjepphøy og tru jeg er ferdig utlært, for det kan fort bli farlig trur jeg.. Jeg mener at ingen er eksperter.. Selv de som har doktorgrad og det som værre er, blir sikkert overrasket av ny informasjon fra tid til annen de også. Man lærer så lenge man lever heter det, og det gjelder for alle mennesker. Men selvfølgelig er det forskjell i kunnskaper blandt folk. Om jeg lurer på noe ang min kongeboa vil jeg heller ta råd fra en som har holdt på med de i mange år og som alltid har friske og fine dyr, enn en som har hatt en leo i 6 mnd, men lest mye om kongeboaer. Om dere skjønner.. ![]() Men det viktigste er vel å ikke sluke det som blir sagt med krok og snøre uten å kryss sjekke litt.. Ta råd fra de du mener har peiling, les bøker og gjør deg opp din egen mening basert på sunn fornuft
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Ser at flere er på ganske lik linje i meninger som meg angående det å kalle seg "ekspert".
Ser ofte her på forumet at folk henviser til "ekspertene" her på forumet, hvilket jeg synes blir litt rart ettersom min mening og oppfattelse er at hvis en har hatt dyr en stund og tilegnet seg mye kunnskaper om de, og de har vært friske og raske, med godt habitat, er ganske gode på dyra. Jeg mener også at de også kan være gode veiledere innenfor dyr selv om en ikke betraktes som "ekspert". Som allerede er blitt påpekt om at "man lærer så lenge man lever" så er det vel egentlig ikke en helt god påstand å kalle noen for "ekspert", men heller svært dyktig innenfor sitt tema. Er fint å vite at andre også tenker på samme måte
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
"Ekspertene" her inne er vel ikke akkurat noen eksperter, men de vet gjerne mer en mange andre, har satt seg inn i veldig mye som nybegynnere ikke setter seg inn i med en gang.
Og at de blir kalt "eksperter" er fordi de kommer med ordentlig fakta, og som regel er behjelpelige. Spørs hvordan man ser på orde ekspert.. De fleste tenker sikkert en biolog med doktorgrad innen å sette opp sjeggis terrarier. Andre kan se på ekspert som en som vet veldig mye og hjelper mange med problemer og sykdommer?
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
|
Det viktigste er vel at ekspert er noe man sier om andre, og ikke noe man tror om seg selv, DA er man skikkelig ute å kjøre.
![]() Ellers er jeg enig med det som blir sagt her. Det er alltid mere å lære. Og alltid felter man ikke vet mye om. Og ofte veldig mange veier til rom.
|
|
|
#10 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Sitat:
Man kan ikke sette stempler på seg selv for verken det ene eller det andre bortsett fra fersking.. Flink, dyktig og ekspert er det andre som setter for deg ut i fra hva de anser deg som. Jeg prøver å gjøre det beste jeg kan for at mine dyr skal ha det best mulig, men om jeg er flink eller dyktig i den jobben jeg gjør er opp til andre å bedømme.. Hvis Randi (som jeg har avlet opp selv fra egg) blir 20 år, så kanskje jeg skal dra på meg et lite klapp på skulderen også kalle meg selv flink heheDet er 10 år lengre levetid en forventet og 18 år til at jeg kan gjøre
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|