| Småprat Her kan du snakke om ting du ikke finner plass til andre steder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 22
|
Hei,
Noen som sitter med noen enkle og gode retter av kamskjell? Kamskjell i fløtesaus, gratinerte kamskjell, kamskjell i hvitsaus, marinerte kamskjell etc.?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
|
I mine kokebøker har jeg endel oppskrifter på råmarinerte kamskjell, men det tør jeg ikke selv ennå(kan kopiere dem inn om det skulle være interessant?)
Maten skal være "helt død" før jeg spiser den ![]() Ellers er vel det enkle ofte det beste: Sett stekeovnen på ca 200grader. Ta kamskjellene i en ildfast form(evt i skjellene om du har dem). Hakk opp en båt med hvitløk og dryss det over kamskjellene. Strø litt havsalt over sammen med nykvernet pepper. Hell så matfløte over til du dekker kamskjellene. La det stå og kose seg i ovnen i ca 6-8 minutter i ovnen Kilde: Dykkesidens diskusjonsforum - Oppskrift på Kamskjell.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Er litt enig med deg der:b
Tenkte noe lignende som du sier her. De ligger nå i en hvitløk marinade. etter det tenkte jeg å legge en og en muskel i hvert sitt skjell og ha i fløte (fløtesaus) samt pepper og salt. Men vet ikke helt om jeg skal koke opp fløten med kamskjell krafta først eller om jeg skal bare helle i fløte rett fra kartongen oppi skjellene!? Dette blir mer enn sånn prøving til neste gang jeg skal dykke etter kamskjell :b Men takk for svar
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
|
Jeg tok ren fløte sist jeg lagde kamskjell, men det er fordi samboer er verdens største pyse når det gjelder skalldyr, så måtte være meget forsiktig med hvor mye skjellsmak det ble
Men å koke med kraften hørtes ut som en god ide, ellers ja ![]() Husker jeg fikk servert en knallgod kamskjellrett på nyttårsaften hos en venninne for en del år siden, har store planer om å snike til meg oppskriften!
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Må bare si at det smakte helt utsøkt
![]() Marinerte kamskjellene i en hvitløk marinade (3-4 timer). Stekte de så raskt i pannen med mye smør. Så freste jeg løk og bacon i pannen etterpå, mens jeg kokte opp fløte som jeg helte kamskjell krafta sammen med. Så la jeg løken jeg freste i bunnen av skjellet, en kamskjell muskel oppå løken. Så helte jeg fløtesausen opp i skjellet etter ønsket mengde. Så drysset jeg bacon oppå der igjen og til slutt drysset jeg ost på toppen. 8 min i stekovnen på 200 grader!
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Veldig enkel og god oppskrift..
Rens kamskjellene, velg selv om rognsekken eller ikke skal være med (rognsekken er spiselig) Fres dem i stekepannen i litt olje, på slutten tilsett litt smør for å få en litt mer nøttebrun farge. Pass på å ikke steke kamskjellene for lenge da blir de seige! Tilsett Fløte, litt hvitvin, hvitløk etter smak, La fløten tykne sammen med kamskjellene.. Om du vil spice den litt opp kan du tilsette litt finskåret chilli. stekt sjampinjon, bacon, krabbe/kongekrabbe er også bra sammen med kamskjellene. Tilberedningstid ca 5min. Kamskjell er forøvrig digg sammen med stekt steinbitt eller breiflabb! Sist endret av Frogger; 25-10-2009 kl 21:51. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Hørtes ut som en god oppskrift det også frogger
![]() Kamskjell er jo så godt at man må nesten prøve ut det som går ann å lage av retter :b
|
![]() |
| Emner |
| gourmet, kamskjell, mat, sjømat |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|