| Småprat Her kan du snakke om ting du ikke finner plass til andre steder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
|
Heisann,
Jeg kom i snakk med en annen skorpionhobbyist ang. fotografering. Han tar etter min mening veldig gode bilder, og jeg spurte ham blant annet om råd ang. belysning. Vi snakket om noen spesifikke spotter han har bygget selv, og jeg siterer hva han sa om dem: These are led spots that i built by myself. i used 3 luxeon k2 coolwhite leds (3W), colortemp.:6500k (http://www.philipslumileds.com/products/luxeonk2) with fraen-optics in each spot. The tricky part is the powersupply. usually, highpower leds are pwm-regulated. At ~100-200hz, this works fine for human eyes, but will freak out the picturechip of the camera. The leds have to be linear regulated. Som en person som trives best med en bok i fanget, så er jeg nødt til å be om hjelp her. Jeg er totalt grønn på slike ting, men har altså lyst å lage meg slike spotter til eget bruk. Så hvis noen hadde hatt lyst å ta seg tid til å forklare hva jeg trenger for å lage meg led spotter med lineærregulert strømforsyning, hadde det vært flott Selve monteringen skal jeg alltids få hjelp til, men jeg trenger å vite hva jeg må kjøpe inn, ganske enkelt. Takker for hjelp
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Du snakker her om belysning til å ta bilder ?
Jeg har vondt for å tro at spotter kan erstatte enten naturlig lys, eller blitser...?
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Det er snakk om belysning til fotografering ja.
Jeg har på ingen måte kompetanse til å bedømme om spottene gir bra nok kvalitet i forhold til blits/naturlig lys, men bildene hans ser veldig fine ut for meg. Litt av poenget med å bruke slike er å slippe "flashet" som blitsen gir, da mange skorpioner (og sannsynligvis andre dyr) reagerer veldig på det, gjerne ved å løpe og gjemme seg. En mer konstant belysning gir muligheten til å få flere bilder av samme situasjon. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Merk at det også er sen spesiell optikk "fraen-optics".
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Etter hva jeg har lest meg til, er Fraen FT3 det jeg trenger ang. optikk, det jeg er mest i tvil om er denne strømforsyningen.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Skal du lage, så må du lodde, lime osv. Er nok endel pes.
Ville heller kjøpt spotten ferdig. Den nedenfor får du på nettet for mellom 52 og 61 kr stk. Fritt tilsendt. Det er riktignok ikke 3, men 1 diode pr spot, men man slipper arbeidet, og kan variere plassering for å få belysning fra flere sider. - 3W high powered Luxeon K2 white LED emitter driven at 650mA - E27 standard light bulb connection - 100V~240V AC powered - 120~150 lumens maximum brightness (manufacturer rated)
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|