"

Reptilfreaks.no > Sosialt > Småprat fôr til ilder.

Småprat Her kan du snakke om ting du ikke finner plass til andre steder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-10-2009, 21:02   #1
Reptilfreak

Fuzzy sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Alder: 28
Meldinger: 165
Standard fôr til ilder.

Fortsetter denne diskusjonen her jeg.

Sitat:
Opprinnelig postet av ilder-lady Vis post
...lurer på hvem du har snakket med angående d siste.
Mus er selfølgelig fin kost, men jeg vil ikke gi d p.g.a. parasittfaren.
Og mi skal IKKE ha blod på tann.
Jeg har ivertfall peiling på ilder. hun får d BESTE kvalitetforet fra butikk.
36-38% animalsk kjøtt, 18-22%fett. Får omega i tillegg.
Fiber max 2,2%
Godis: Tørket kyllinghjerte, lever, Svært så liten bit av agurk,drue,banan i ny og ne. .....mi vil desverre ikke ha bløtfor så d er utelokket.
Jeg har planer om kull på henne,
HAR DU LYST Å TESTE MEG VIDERE PÅ ILDERKUNNSKAP, SÅ ER D BARE Å SPØR FUZZY
Ilder-lady, nei nei nei Ildere har et forbrenningssystem som ikke klarer å håndtere frukt og grønt. De er kjøttetende dyr. Også kalt "Obligate Carnivores".
I tillegg skal de ikke ha NOE som helst sukker, dette gjelder også fruktose (sukker fra frukt og grønt) - dette kan være med å utvikle en sykdom kjent som "insulinoma" - kort fortalt svulster som produserer insulinceller i bukspyttkjertelen, som igjen fører til overproduksjon av insulin, som igjen gir lavt blodsukker. (kan minne om det stikk motsatte av diabetes type 1 hos mennesker)

Agurk og brokkoli i SMÅ mengder kan være behjelpelig på fordøyelsen.

hvis man bastant skulle fore med tørrfôr, bør man satse på enten "ilder-tørrfor" eller kattunge for. Og for guds skyld ikke kjøp det på kiwi eller rimi.

"Ferret Complete Duo" (muligens konkurs, så kan være vanskelig å skaffe)
"Marshall Ferret Premium" etc. er kurrante tørrfôr valg.

Ellers så er det kattemat. Når jeg hadde ilder, og ikke foret de med rått kjøtt, fikk de "Hills Kitten", men ikke kjøp Natures Own (tror det heter det) da det er mye frukt og grønt i det.
Som godis kan de få Yogies (yogurt) eller furotone, fiskeolje (omega-123456789 osv, gjerne selolje), eller bandits, men dette er som sjokolade for oss mennesker, bør ikke få for mye av det. (Nei, ildere tåler ikke sjokolade)

Når det kommer til råfôring, som jeg nevnte i den andre tråden, lever og hjerte er god, men veldig sterk kost, så bør ikke gis i for store mengder/omganger.
Hvis du er redd for parasitter og bakterier, kan man koke kjøttet først. På den andre siden mister det desverre mye av næringsinnholdet når det kokes. Men da skal man ikke koke bein etc, da dette fliser seg, og kan sette seg fast i systemet et sted.

Ser forresten at du har lyst til å få kull på henne. Har du gjort deg opp noen tanker om det viruset som har kommet til Norge?

Håper dette kan hjelpe deg på vei til å bli en enda bedre ildereier =)

Makin

Makin

(mine bilder, noen andres ildere)

mvh
Fuzz
Fuzzy er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-10-2009, 21:48   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Vestlandet
Alder: 22
Meldinger: 449
Blog Entries: 1
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Og hva er det du mener er galt med ilder-ladys fôring her da Fuzzy? Du begynner innlegget ditt med "nei,nei,nei" som om hun fôrer dyra sine helt på trynet, for så å legge ut om hvordan en ilder skal fôres. Det du skriver er jo stort sett nøyaktig det ilder-lady gjør? Hun sier hun ikke vil gi rått kjøtt (eller mus da, men går ut ifra det gjelder mer enn bare mus?) pga. parasittfare, og derfor fôrer med beste butikkfôr. Så hva er det egentlig du klager på?
psychofox er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-10-2009, 22:10   #3
Reptilfreak

Fuzzy sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av psychofox Vis post
Og hva er det du mener er galt med ilder-ladys fôring her da Fuzzy? Du begynner innlegget ditt med "nei,nei,nei" som om hun fôrer dyra sine helt på trynet, for så å legge ut om hvordan en ilder skal fôres. Det du skriver er jo stort sett nøyaktig det ilder-lady gjør? Hun sier hun ikke vil gi rått kjøtt (eller mus da, men går ut ifra det gjelder mer enn bare mus?) pga. parasittfare, og derfor fôrer med beste butikkfôr. Så hva er det egentlig du klager på?
Det øverste er en advarsel, det klarer du vel å se? At ildere ikke skal ha frukt.

Det andre er anbefalinger fra min egen erfaring, samt andre ilder-holdere jeg kjenner.
Når det kommer til tørrfôret, så nevner hun ikke hvilket tørrfôr hun bruker, bare innholdet. Jeg husker ikke innholdet av protein, fett etc i alle tørrfôr ute på markedet, så igjen, anbefalinger.
Fuzzy er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-10-2009, 00:37   #4
Reptilfreak

Standard

Jeg kjenner ikke til ilder-lady eller hennes dyrehold, men alt tilsier da at hun er veldig interessert i dyra sine. Når hun da sier at hun bruker det beste butikkfôret tilgjengelig, tror du ikke hun har undersøkt hvilke fôr som faktisk er bra da? Du sier du ikke husker næringsinnholdet i alle tørrfôr på markedet, noe som naturligvis er helt forståelig. Men når du er så flink med ildere, bør du ikke da vite om næringsinnholdet hun oppgir er korrekt i forhold til dyrets behov? Jeg driver ikke med ildere selv, derimot driver jeg aktivt med hund, og jeg vet veldig godt hvilke næringsstoffer den trenger og i hvilke mengder. Dette er ikke et angrep på noen måte, kun et spørsmål

Og hvorfor sier du først at ilderen er en obligat karnivor, og så etterpå sier at små mengder agurk og brokkoli kan hjelpe på fordøyelsen? Anbefaler du altså å fôre en obligat karnivor som om den er fakultativ? Tyder ikke det isåfall på at fôret man gir i fangenskap ikke er tilstrekkelig, i og med at man er nødt til å supplere med "unaturlige" fôrtyper for at dyret skal fungere optimalt?

Edit: Ser forresten gjerne flere bilder av ildere om du har, det er flotte dyr.
psychofox er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-10-2009, 09:53   #5
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Jeg har lest meg opp på veldig mange forskjellige måter å fôre ildere på, jeg er selv i besittelse av 5 stykker, samt en mink.

Der er veldig omstridt blandt enkelte kretser for hvorvidt tørrfor er veldig egnet eller ikke. Ildere er på lik linje med katter utelukkende kjøttetere. Skal man fore på tørrfor er det derfor veldig vanskelig å finne et for så har disse kjøtmengdene, kontra alt det andre de har oppi (les: mais, ris, andre stivelser osv osv).
Jeg forer utelukkende på røtt kjøtt i form av innmat. Hver dag går det med 1,5 kg kjøtt på 6 pelspølser.

Det er også veldig viktig å tenke på at matintaket til ildere er sesongbetont. De skal ha en annen sammensetning av foret om våren/sommeren enn om vinteren f.eks.
Dette er fordi de fra naturens side går inn i en naturlig, tja kall det en slags dvaletilstand om vinteren der de sover mye, og spiser MYE mer. Her kan gå opptil 30% mer mat pr dag.

Ilderens tarmsystem er beregnet for å fordøye kjøtt og ikke grønnsaker/stivelse. Det er veldig viktig å huske på at mye av tørrforet, selv et kvalitets tørrfor fra dyrebutikk/veterinær inneholder mye stivelse og konserveringsmiddel, ellers ville det jo vært umulig å lage tørrfor. Det som er så dumt er at ilderen ikke er laget for å nyttiggjøre seg av dette, så når ilderen spiser dette, så må magen jobbe overtid for å greie å fordøye disse, ettersom det tar lengre tid å fordøye vegetabilsk føde. Du vil også se stor forskjell i mengden avføring på en ilder som fores på rått og en som fores på tørrfor. Når jeg kjører dem opp i vekt på vinteren så hender det ofte at avføringen er omtrent ikke eksisterende, og det er ofte veldig hardt og lite. Merk at dette ikke er over lengre tid, da dette i seg selv også kan være hardt for magen dems.

Nå får jeg sikkert kjempe mange på nakken, men jeg syns tørrfor en er forenkling av ilderholdet. Det er lett, griser ikke, lukter ikke vondt, og best av alt! Man kan på kjøpt det i poser som varer i opptil et år i butikken. Man får det jo ikke enklere.. Jeg syns personlig at dette er veldig synn, selv om en ilder kan fungere optimalt på en slik diett, er det jo langt i fra naturlig, og jeg har ikke tall på hvor mye tannproblemer jeg har sett ved bruken av tørrfor.

Når det kommer til sesongforing så er det overraskende få som forer på tørrfor som i det hele tatt tenker på dette.

Spesielt når det kommer til tisper i brunst som venter på kull, hormonsprøyte eller å bli tatt ut av brunst ved hjelp av V-hob.
Tispene har stort behov for jern og d-vitamin. Et tørrfor gir samme mengde hele året.
Tispene kan bli anemiske om de ikke skulle bli tatt ut av brunst for nok. Derfor er det viktig å gi tilskudd som i form av både jern og d-vitamin, dette finner man rikelig av i rå lever og hjerte.

Her hjemme henter jeg mat til dem hos slakteren på ca 10kg i slengen et par ganger i uka.
Da går det i oppkapp fra kjøttsag, så jeg får med mye beinmel. Lever, lammenyrer, tunger, oppkapp fra oksehalene (mange asiatere bruker faktisk å koke suppe på disse), grisehaler (så klart råe, og ikke frysetørkede som dem man får i butikken), ren vom, kyllingbog og kyllinhals, evt oppkapp fra kylling. Samt 2 liter blod. Er jeg heldig hender det at de har fått inn kjøtt som er stresset og som ikke "kan" spises av mennesker, dette kan være alt fra kalvefilet til entrecote..

I tilleg forer jeg en del med kanin. Da gir jeg kaninen hel med pels og hele pakken.
De får rå fisk innimellom. Da får de fisken hel uten at den er behandlet på noen måte.
Mine har også mang en gang fått mus og rotter. Disse har som regel vært avlivet på forhånd. Noen ganger har det vært mus fra butikk, andre ganger er det mus fra jordene. Det er bare sunt med litt bakterier

Mine ildere veier mellom 1,9kg (tispa, hun er ikke feit..bare kraftig og muskuløs) og opptil 3 kg (de største hannene, dette er vintervekt vel å merke). valpen min på 5 måneder veier allerede 2 kg. Ingen av mine dyr er feite.

Happy ferrets!

Svar med sitat
Gammel 02-10-2009, 11:46   #6
Reptilfreak

Fuzzy sin avatar

Standard

Sitat:
Jeg kjenner ikke til ilder-lady eller hennes dyrehold, men alt tilsier da at hun er veldig interessert i dyra sine. Når hun da sier at hun bruker det beste butikkfôret tilgjengelig, tror du ikke hun har undersøkt hvilke fôr som faktisk er bra da? Du sier du ikke husker næringsinnholdet i alle tørrfôr på markedet, noe som naturligvis er helt forståelig. Men når du er så flink med ildere, bør du ikke da vite om næringsinnholdet hun oppgir er korrekt i forhold til dyrets behov? Jeg driver ikke med ildere selv, derimot driver jeg aktivt med hund, og jeg vet veldig godt hvilke næringsstoffer den trenger og i hvilke mengder. Dette er ikke et angrep på noen måte, kun et spørsmål

Og hvorfor sier du først at ilderen er en obligat karnivor, og så etterpå sier at små mengder agurk og brokkoli kan hjelpe på fordøyelsen? Anbefaler du altså å fôre en obligat karnivor som om den er fakultativ? Tyder ikke det isåfall på at fôret man gir i fangenskap ikke er tilstrekkelig, i og med at man er nødt til å supplere med "unaturlige" fôrtyper for at dyret skal fungere optimalt?

Edit: Ser forresten gjerne flere bilder av ildere om du har, det er flotte dyr.
Det er godt over 2,5 år siden jeg drev aktivt med ilder, og hadde ilder selv. Jeg omplasserte mine små grunnet at jeg ikke hadde tid til de noe mere, samt at hele ildermiljøet i Norge har en lei tendens til å rotte seg sammen mot hver og en, samt visse personer som driver med "vigilante" opplegg. (tar loven i egne hender.) Dette er meg sterkt imot, så jeg sluttet med hele greia. Nok om det.

Når det kommer til brokkoli og agurk. Det virker som at du leser det du selv vil "høre", jeg prøver ikke å la ilderen fremstå som en fakultativ carnivore. Hvis ilderen har problemer med fordøyelsen (les: hard mage) kan man gi de brokkoli eller agurk, I SMÅ MENGDER! De får lett løs mage av dette, og kan være behjelpelig med en fast mage, men det skal langt i fra være en del av kostholdet.

Dette er mine to, som jeg hadde en gang i tiden.

Nala

Emil
Fuzzy er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-10-2009, 13:46   #7
Reptilfreak

Standard

RQ: Mye flott informasjon der. Ildere virker ikke som de enkleste kjæledyra å ha med tanke på fôring. Dette med tørrfôr vs. kjøtt er kanskje noa à la diskusjonene i hundemiljøet om råfôring? Mens tørrfôr er en enklere og "sikrere" måte å fôre på, er råfôring en ikke fullt så bekvem og sikker fôringsmåte, men derimot unektelig mer naturlig enn tørrfôr. Med "sikker" tenker jeg på dette med at man må være flink til å påse at dyret får i seg det den trenger når man fôrer rått.

Fuzzy: Jeg prøvde ikke å være vanskelig, det var bare et spørsmål ut av nysgjerrighet. Men om grønnsaker er mer en behandling enn et fast supplement skjønner jeg mer hvor du vil hen.

Flotte bilder fra begge to
psychofox er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-10-2009, 14:57   #8
Reptilfreak

Fuzzy sin avatar

Standard

Sitat:
RQ: Mye flott informasjon der. Ildere virker ikke som de enkleste kjæledyra å ha med tanke på fôring. Dette med tørrfôr vs. kjøtt er kanskje noa à la diskusjonene i hundemiljøet om råfôring? Mens tørrfôr er en enklere og "sikrere" måte å fôre på, er råfôring en ikke fullt så bekvem og sikker fôringsmåte, men derimot unektelig mer naturlig enn tørrfôr. Med "sikker" tenker jeg på dette med at man må være flink til å påse at dyret får i seg det den trenger når man fôrer rått.

Fuzzy: Jeg prøvde ikke å være vanskelig, det var bare et spørsmål ut av nysgjerrighet. Men om grønnsaker er mer en behandling enn et fast supplement skjønner jeg mer hvor du vil hen.

Flotte bilder fra begge to
Det er ganske nøyaktig samme duskusjonen som i hundemiljøet. Har pågått i årevis. =)

Jeg ser også at det kanskje fremsto som foring, enn behandling, og ja, det er mere som "Kjerringråd" enn som et godis tips.
Fuzzy er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-10-2009, 18:24   #9
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

En ilder i det fri spiser ting mennesker ikke engang vil lukte på, så jeg tror den klarer fint å spise litt kjøtt fra fe som er avlet med tanke på mennesklig konsum, skal litt til for at den for parasitter av det

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-10-2009, 00:39   #10
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

her foretrekkes det faktisk kjøtt som lukter litt fremfor det som er helt ferskt av en eller annen grunn, men så er jo også ildere generelt kjent for å "lagre" maten, så fra naturen sin side så ahr de heldigvis blitt gitt en mage som tåler at kjøttet kanskje ikke er slik vi ville spist det
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:48.