"

Slanger Her kan du snakke med andre om slanger.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29-05-2017, 06:04   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2017
Meldinger: 43
Standard Kornsnok spiser ikke.

Hei. Er det noen som kan komme med tips for en kornsnok på snart 9mnd som har sluttet å spise. Han viser ingen interesse for mat. Det har nå gått 14 dager siden siste fôring. Er klar over det ikke er helt "krise" enda, men jeg vil være føre var.
Jeg har prøvd å fore med mus i forskjellige størrelser og oksehjerte.
Hvor lenge kan en kornsnok gå uten mat?
Gammel 30-05-2017, 11:57   #2
Reptilfreak

Talking Spiser igjen

Slangen min har begynt å spise igjen! HURRA!
Jeg har vært bekymret og har vært redd at jeg måtte benytte meg av siste utvei som er tvangsforing.
Så en video på youtube angående tvangsforing og det virket ganske greit og trykt. Men kan nok skape en del stress for slangen, så jeg er kjæle glad jeg ikke måtte gå til dette steget.'

Tidligere har jeg foret ham i et mini plast terrarie. Det har aldri vært noen problem med spising før i dette terrariet. Han har en egen slangehule som er hans gjemmested i det store terrariet. Det viste seg at hvis jeg foret ham denne hulen så spiste han godt. Har han blitt mer sky? Noen som har erfart det samme?
Gammel 30-05-2017, 13:21   #3
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,918
Standard

Tvangsfôring er langt fra ett tema fordi en snok ikke har spist på 14 dager. Det er også ett nesten ikke eksisterende tema for dyr som tidligere har spist på egenhånd, og da særlig kornsnoker. De er rimelig flinke å bøtte nedpå av fri vilje

Det er gjerne noe som brukes på unge dyr, som en siste løsning for å få de til å komme i gang med mat og til slutt ta over på egenhånd. Eller syke dyr hvor det vil være kritisk å få i de næring.

Assistfôring er noe annet, det er når du presser fôrdyret inn bakerst i munnen i håp om at instinktene tar over og dyret fortsetter på egenhånd. Tvangsfôring er.. Å fysisk skyve dyret ned halsen og massere det ned i magesekken.

Men, hvorfor fôrer du utenfor terrariumet?
Det er helt unødvendig, og det i seg selv kan være stressende/distraherende nok til at ett dyr ikke vil spise, noe du forsåvidt bekrefter med at han spiser bedre om du fôrer uten å flytte på han

(Konstruktiv kritikk og råd etter beste evne i god mening. If i came off a bit harsh var det ikke meningen )

Sist endret av Reptils; 30-05-2017 kl 13:29.
Reptils er offline   Svar med sitat
Gammel 30-05-2017, 19:25   #4
Junior Member

Medlem siden: May 2017
Meldinger: 6
Standard

En såpass voksen slange kan fint faste noen måneder før det er grunn til bekymring, så lenge den virker frisk og rask, og man har sjekket temperaturer (med flere termometre) og boforholdene ellers er i orden.

At den slutter å spise nå på våren, som dagene har blitt lengre og temperaturen sikkert har steget litt, er helt naturlig. De faster gjerne en måned eller to i parringstiden. Enkelte slutter også å spise hele vinteren igjennom.

Det virker som du har prøvd litt hardt å få den til å spise. Når en voksen slange slutter å spise er det best å vente en uke før neste forsøk. Gjerne to, om det er grunn til å mistenke at fasten skyldes noe sesongbasert. Og hold deg til hele mus, oksekjøtt er ikke fullverdig slangemat.
gulmamba er offline   Svar med sitat
Gammel 31-05-2017, 05:49   #5
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Tvangsfôring er langt fra ett tema fordi en snok ikke har spist på 14 dager. Det er også ett nesten ikke eksisterende tema for dyr som tidligere har spist på egenhånd, og da særlig kornsnoker. De er rimelig flinke å bøtte nedpå av fri vilje

Det er gjerne noe som brukes på unge dyr, som en siste løsning for å få de til å komme i gang med mat og til slutt ta over på egenhånd. Eller syke dyr hvor det vil være kritisk å få i de næring.

Assistfôring er noe annet, det er når du presser fôrdyret inn bakerst i munnen i håp om at instinktene tar over og dyret fortsetter på egenhånd. Tvangsfôring er.. Å fysisk skyve dyret ned halsen og massere det ned i magesekken.

Men, hvorfor fôrer du utenfor terrariumet?
Det er helt unødvendig, og det i seg selv kan være stressende/distraherende nok til at ett dyr ikke vil spise, noe du forsåvidt bekrefter med at han spiser bedre om du fôrer uten å flytte på han

(Konstruktiv kritikk og råd etter beste evne i god mening. If i came off a bit harsh var det ikke meningen )
Takk for svar.

Jeg hadde eventuelt ikke prøvd meg på assistforing før alt annet hadde vært prøvd først, og slangen hadde gått så lenge uten mat at den var blitt syk. Men heldigvis ble ikke dette noe tema.
Grunnen til at jeg forer utenfor terrariet er basert på noe jeg har lest. Som f.eks bruker jeg bark som bunnsubstrat, jeg har lest at slangen kan bli syk hvis dette kommer inn i magen sammen med maten. Jeg har også lest at det lan være lurt å ha en fast fore plass, da slangen vil assosiere denne plassen med mat.
Kritikk kan også være gode råd.
Gammel 31-05-2017, 05:58   #6
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av gulmamba Vis post
En såpass voksen slange kan fint faste noen måneder før det er grunn til bekymring, så lenge den virker frisk og rask, og man har sjekket temperaturer (med flere termometre) og boforholdene ellers er i orden.

At den slutter å spise nå på våren, som dagene har blitt lengre og temperaturen sikkert har steget litt, er helt naturlig. De faster gjerne en måned eller to i parringstiden. Enkelte slutter også å spise hele vinteren igjennom.

Det virker som du har prøvd litt hardt å få den til å spise. Når en voksen slange slutter å spise er det best å vente en uke før neste forsøk. Gjerne to, om det er grunn til å mistenke at fasten skyldes noe sesongbasert. Og hold deg til hele mus, oksekjøtt er ikke fullverdig slangemat.
Takk for svar.
Slangen har avist mat i ca 1,5mnd, men i midten av denne perioden spiste han litt.
Temperaturen i terrariet er som den skal være. Har en digital termometer og en analog. Begge viser det samme.

Kosten hans står fortiden av 2 pinkies og en bit av oksehjerte ved hver foring. Grunnen til at jeg fortatt bruker pinkies er fordi lokale dyrebutikker ikke greier å levere fuzzies (selv etter gjentatte oppfordringer fra meg!) Må kanskje reise over grensen for å få tak i mus. Er det forresten noen i Østfold som driver med oppdrett av mus? Send meg gjerne PM.
Lurer også på hvilken tid på året som er parringstid?
Gammel 31-05-2017, 14:45   #7
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,918
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Cornflakes Vis post
Takk for svar.

Jeg hadde eventuelt ikke prøvd meg på assistforing før alt annet hadde vært prøvd først, og slangen hadde gått så lenge uten mat at den var blitt syk. Men heldigvis ble ikke dette noe tema.
Grunnen til at jeg forer utenfor terrariet er basert på noe jeg har lest. Som f.eks bruker jeg bark som bunnsubstrat, jeg har lest at slangen kan bli syk hvis dette kommer inn i magen sammen med maten. Jeg har også lest at det lan være lurt å ha en fast fore plass, da slangen vil assosiere denne plassen med mat.
Kritikk kan også være gode råd.
Terskelen for å skulle begynne med slikt bør generelt heves litt(På ett generelt plan, ikke rettet mot deg)
Men heldigvis tok han føde på egenhånd nå

Hvilken bark? Større barkbiter er selvfølgelig uheldig siden det ikke kan fordøyes, men det går som regel bra. Det kommer ut ene eller andre veien uansett. Fôrer du tørre fôrdyr reduserer du risikoen også betraktelig!

Å fôre utenfor terrariumet for å unngå at det assosieres med mat er en myte som dessverre enda henger litt igjen.
The myth of feeding a pet snake in separate tank ? Pet-Snakes.com
Begynner å dukke opp en god del slike om du tar ett kjapt googlesøk.

Joda, absolutt! Ville bare ha det ut at selv om jeg tydeligvis tidvis kan virke som en k*dd, så er det kun i beste mening jeg skriver.

Sitat:
Opprinnelig postet av Cornflakes Vis post
Takk for svar.
Slangen har avist mat i ca 1,5mnd, men i midten av denne perioden spiste han litt.
Temperaturen i terrariet er som den skal være. Har en digital termometer og en analog. Begge viser det samme.

Kosten hans står fortiden av 2 pinkies og en bit av oksehjerte ved hver foring. Grunnen til at jeg fortatt bruker pinkies er fordi lokale dyrebutikker ikke greier å levere fuzzies (selv etter gjentatte oppfordringer fra meg!) Må kanskje reise over grensen for å få tak i mus. Er det forresten noen i Østfold som driver med oppdrett av mus? Send meg gjerne PM.
Lurer også på hvilken tid på året som er parringstid?
Hvordan er det med luftfuktighet? Har temperaturen kanskje krøpet litt på natterstid? Det kombinert med lavere luftfuktighet på grunn av vinterklima kan kanskje spille en liten rolle, men.

Så lenge vekta er stabil, så er det i grunn ingen krise med ett lite opphold.

Skal ikke påstå oksehjerte er direkte skadelig som supplement til fôrdyr i mangel på annen føde, men helt ideelt er det nok ikke. Du har helt sikkert flere dyrebutikker i nærheten? De aller, aller fleste bruker imazo som leverandør. Så da har de absolutt muligheten til å bestille inn til deg.
Gammel 02-06-2017, 09:57   #8
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Terskelen for å skulle begynne med slikt bør generelt heves litt(På ett generelt plan, ikke rettet mot deg)
Men heldigvis tok han føde på egenhånd nå

Hvilken bark? Større barkbiter er selvfølgelig uheldig siden det ikke kan fordøyes, men det går som regel bra. Det kommer ut ene eller andre veien uansett. Fôrer du tørre fôrdyr reduserer du risikoen også betraktelig!

Å fôre utenfor terrariumet for å unngå at det assosieres med mat er en myte som dessverre enda henger litt igjen.
The myth of feeding a pet snake in separate tank ? Pet-Snakes.com
Begynner å dukke opp en god del slike om du tar ett kjapt googlesøk.

Joda, absolutt! Ville bare ha det ut at selv om jeg tydeligvis tidvis kan virke som en k*dd, så er det kun i beste mening jeg skriver.

Hvordan er det med luftfuktighet? Har temperaturen kanskje krøpet litt på natterstid? Det kombinert med lavere luftfuktighet på grunn av vinterklima kan kanskje spille en liten rolle, men.

Så lenge vekta er stabil, så er det i grunn ingen krise med ett lite opphold.

Skal ikke påstå oksehjerte er direkte skadelig som supplement til fôrdyr i mangel på annen føde, men helt ideelt er det nok ikke. Du har helt sikkert flere dyrebutikker i nærheten? De aller, aller fleste bruker imazo som leverandør. Så da har de absolutt muligheten til å bestille inn til deg.
Barken jeg har brukt er "Forest Bark" fra Terra. Den har "biter" med bark. Jeg har nettopp rengjort og stelt terrariet, og derfor gått over til å bruke "Aspen Snake Bedding" fra Zoo Med. Synes sistnevnte er veldig fin for det er lett for slanger å grave seg ned i den.
Luftfuktigheten har økt etter vinteren, men akkurat måling er vanskelig å komme med, fordi jeg bruker en analog hygrometer fra Terra, og den er ikke til å stole på. Jeg sprayer terrariet med vann en gang i blant. Spesielt ved hamskifte. Temperaturen i terrariet er bra både på varm og kald side, dag og natt.
Jeg har lest og sett videoer hvor kornsnoker blir foret med oksehjerte. Det er ikke den mest ideelle maten men går fint å bruke hvis slangen får mus i tillegg. Det er i alle fall min mening.
Har vært i kontakt med dyrebutikk og de skulle få inne mus i dag. Så jeg må nok ta meg en tur

Jeg er fortsatt på jakt etter lokale oppdrettere av mus i Østfold. Send PM

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Spiser ikke... CarolineM Pinnedyr 2 19-11-2010 15:52
leo som ikke spiser leo 76 Helse og sykdommer hos reptiler 6 06-09-2010 15:55
Skjeggagam Spiser ikke grønnsaker og drikker ikke vann norwegianking Agamer 33 21-08-2010 21:54
Spiser ikke.. Sharp Terrarier 9 20-03-2007 23:30
spiser ikke eller drikker ikke... badmann Skorpioner 2 30-12-2005 19:47

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:00.