"
Gammel 21-12-2011, 15:19   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2011
Sted: Rogaland
Alder: 22
Meldinger: 142
Standard Bukråte

Hei

Hentet to søte små Columbianske Boaer (BCI) på lørdag, har latt dem roet seg i terra noen dager, og da jeg skulle ta dem ut å mate dem på mandag, så la jeg merke til noe som minnet om bukråte. I går var vi hos vetrenæren og de fikk antibiotika, og jeg vasker dem ett par ganger daglig med naturlig grønnsåpe, den ene hadde et ganske alvorlig angrep i underkjeven også :S
Disse to har gått i sammen med en tredje som kommer fra samme selger. Alle de tre er fra 80-95 cm ca.

Er det dumt av meg å fortsatt ha dem i samme terra?
Har lest mye rundt om bukråte, men finner liksom ingenting om det er en viss smittefare eller noe... :S Noen som vet?

Kan vel si at terraet de går i er 150x80x100 (LxBxH) med en tørr sone (40-50%), og en fuktig sone (55-75%, stabilt rundt 65% på dagtid), og de to nye holder seg helst på den fuktige delen eller midt i mellom. Har fjernet subtratet og byttet det ut med håndkler og tørkepapir, har også revet av lappen om uønsket reklame fra postkassen, så det blir snart aviser og tørkepapir i stedet
Den friske BCI'en befinner seg for det meste oppe i greinene og klatrer, og er ikke så mye i kontakt med de to andre sånt sett. Men lurte på om jeg skulle rote frem det ene akvariet mitt i boden i dag bare sånn føre var..
Noen som har erfaring med bukråte som kan hjelpe meg?
anki89 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-12-2011, 15:56   #2
Reptilfreak

nileas sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Skien
Alder: 24
Meldinger: 230
Standard

Uffda, så kjedelig!! Mulig denne tråden kan gi deg noen tips:
Boa med Bukråte

Lykke til, og god bedring
Svar med sitat
Gammel 21-12-2011, 16:03   #3
Reptilfreak

Standard

Takker for svar
Har lest gjennom denne, håper det ikke blir SÅ alvorlig med mine som med stakkars jone.. Jeg vet jo ikke hvor lenge de har hatt det eller noe..
Men det er liksom det om jeg burde skille dem, eller om det er greit om de går sammen..?
anki89 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-12-2011, 12:38   #4
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

skjønner jeg rett at du har kjøpt syke dyr og så brukt penger hos dyrlegen på dem?
Her skulle dyrene gått rett tilbake til selger og penger tilbake spør du meg.
Man selger ikke syke dyr. Man burde ikke kjøpe syke dyr heller.
Undersøkte du dem ikke hos selger?
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-12-2011, 00:48   #5
Reptilfreak

Standard

Har kjøpt hos denne selgeren tidligere, og har ikke hatt noen problem med det var vel derfor jeg ikke sjekket..
Tingen denne gang er vel at dyrene ikke har bodd hos selger på en stund pga endring av bosituasjon osv, de har bodd en stund hos en venn av selger, og så hos selgers foreldre omtrent i 2 uker før jeg kjøpte dem om jeg ikke husker helt feil, så klandrer ikke selger direkte

Dyrlegen var ikke så dyr, han var veldig fasinert og utrolig engasjert i å lære mer om dyrene, og han tok ikke mer enn 250 kr for antibiotika og over 1t med undersøkelse Han så på det som en mulighet til å lære mer å bli litt mer kompetent på håndtering og det å undersøke reptiler.

Har hatt kontakt med selger, og ønsker foreløbig ikke å levere dem tilbake. De er ellers aktive (klatrer ikke noe særlig enda, men flytter på seg, og følger med på ting som skjer utenfor terra. De spiser også godt.
Skal tilbake til dyrlegen nå på nyåret, så får vi se
Har jo også for tiden norsk hoggorm til pleie hjemme, så det gjør meg jo ikke noe sånnt sett.

Forstår jo hva du mener, og det var jo min feil som ikke sjekket dyrene.
Pleier dem enn så lenge så får vi se hvordan det går
Har nå værtfall gitt beskjed til selger så personen får gå over og sjekke de andre dyra sine
anki89 er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-03-2012, 16:50   #6
Reptilfreak

constrictor3 sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: sør-trøndelag
Alder: 23
Meldinger: 144
Blog Entries: 30
Standard Flamazine

heihei

ser du har dyr med bukråte..Jone brant seg på varmematta og derfor utvikla hun en kraftig bukråte,mista skjell og hadde store sår som væska mye.. det jeg gjorde var å kjøpe sengeunderlag på apoteket-sånne som brukes på eldre hjem.. trekker til seg mye væske og holder sår tørre. du kan dra til dyrlege og få de til å skrive ut resept på Flamazine til deg med mindre det er så alvorlig at de må ha annen behandling(injeksjonsvæske baytril) som min fikk.
Svar med sitat
Gammel 16-03-2012, 19:41   #7
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Bergen
Meldinger: 305
Blog Entries: 12
Standard

Det kalles "kladd" det underlaget du har kjøpt, så spør etter det på apoteket (evt sengekladd om de blir usikker), så vet de hva du snakker om
Lenxx er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-03-2012, 20:32   #8
Reptilfreak

Mori sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Sted: Horten
Meldinger: 374
Standard

En digresjon, men...
Sitat:
Opprinnelig postet av anki89 Vis post
han var veldig fasinert og utrolig engasjert i å lære mer om dyrene, Han så på det som en mulighet til å lære mer å bli litt mer kompetent på håndtering og det å undersøke reptiler.
SÅNNE veterinærer liker vi..

"Only a biker truly understands why a dog sticks it's head out of the window of a moving car."

Mori er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-03-2012, 21:52   #9
Reptilfreak

ville sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
Meldinger: 371
Standard

God bedring! Ikke kjekt med syke dyr.
ville er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-03-2012, 22:30   #10
Reptilfreak

Standard

Beklager at jeg ikke har oppdataert dette innlegget... Men nettet mitt har vært helt borte nå siden rett før jul, og ingen nett ingen passord, for hukommelsen min er dårligere enn guttongens gullfiskers... Men nå er det på plass igjen
Lille Luring og Bruno er fine nå heldigvis, hadde avispapir som underlag, og et fuktig håndkle i ene enden når det nærmet seg hamskiftet slik at de ikke skulle på problemer med hamming.
Siste hamskiftet til Luring nå som var 29.februar var slutten for bukråten Hun har noen få "arr" spesielt under underkjeven, og litt på buken, men ingenting som bryr meg. Synes bare det er litt søtt å se skjellene under haka som sitter litt skjevt og ujevnt. Det gir henne en liten ekstra sjarm <3
For Bruno var det ikke så alvorlig, så det gikk over etter 2 hamskift Hun har ingen "arr"/misdannelser eller spor i det hele tatt etter bukråten.

Behandlet bukråten med en resept-salve jeg ikke husker navnet på, men som jeg brukte på guttongen da han gikk over fra tøybleier til de andre bleiene og han reagerte med å få ett eller annet utslett, 3-4 ggr daglig. Å så vasket jeg alltid godt over det med grønnsåpevann (av og til saltvannsoppløsning) før jeg smurte salven på. I slutten da jeg gikk tom for salve brukte jeg basemezin (eller hvordan det skrives) da dyrlegen mente at dette skulle gå greit, å det gjorde det
Selv om hun hadde bukråte under hele kjeven så spiste Luring fint, gav henne vanlig fôr de 2 første ukene men så gikk jeg over litt mindre fôrdyr, og fôret heller litt oftere. Hun har en veldig god apetitt... Bruno hadde bare på buken så hun fikk vanlig fôr hele veien. Hun kunne spist 3. hver dag om hun hadde fått lov
anki89 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Boa med Bukråte constrictor3 Helse og sykdommer hos reptiler 86 19-02-2012 22:49
bukråte på boa.c.imperator? cookiejar22 Boa og pyton 22 07-07-2009 00:48

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:28.