"
Gammel 15-07-2010, 15:25   #1
Junior Member

Medlem siden: Jul 2010
Meldinger: 2
Question Er norske slanger farlige?

Hei!

Jeg prøver å finne ut som norske slanger er farlige. Jeg finner ingen god (tydelig) oversikt!

Såvidt jeg vet har vi kun 2 typer slanger i Norge: Hoggorm og Snok. Riktig?

Forstår jeg det også riktig at Snok er helt ufarlig og at Hoggorm er farlig? - Men også at dersom man først blir bitt av enten Hoggorm eller Snok mens man er på fjelltur så er det ingen grunn til panikk med mindre man føler seg dårlig?

Jeg er fjellklatrer og opplever å møte på det jeg tror er Snok spesielt mye i Dikemark (Vardåsen) utenfor Oslo, nesten daglig. Men har ikke helt bestemt meg for om jeg skal orke å være redd for dem eller ikke.

...Hoggorm har jeg aldri sett.
stevejobs er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-07-2010, 15:33   #2
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
Meldinger: 500
Standard

I Norge har vi 5 reptilarter, hvor 3 er slanger og 2 er øgler
Vi har Hoggormen (Vipera Berus), Slettsnok (Coronella Austriaca) og Buorm (Natrix Natrix) som er slangene, og Firfisle (Lacerta Vivipara/Lacerta Viridis) og Stålorm (Angius Fragilis) som er øglene.

Ingen av disse er i bunn og grunn farlige for mennesker. Hoggormen er den eneste som kan være farlig. Den har gift, men den er ikke særlig farlig for oss mennesker, med mindre man er allergisk, eller får en allergisk reaksjon Men man skal alltid oppsøke lege etter ett hoggormbitt! Symptomene hos hoggormen er svimmelhet, kvalme, oppkast og hevelse rundt bitestedet. Jeg har blitt bitt av hoggorm, og det er ikke noe å anbefale

Det er uansett ingen grunn til å være redd noen av artene
Svar med sitat
Gammel 15-07-2010, 15:39   #3
Junior Member

Medlem siden: Jul 2010
Meldinger: 2
Standard

Kongebra svar, takk Kraissy144!

Men betyr det at dersom jeg blir bitt av Slettsnok på fjellturen er det bare å fortsette å kose seg i fjellveggen? Jeg er vel egentlig ikke så fryktelig redd for å bli bitt, mer redd for at dagen blir ødelagt fordi vi evt. må pakke sammen å dra hjem eller til legevakten hvis en Slettsnok biter meg i en arm eller ben.

Hva tror du om det?
stevejobs er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-07-2010, 15:41   #4
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Stikk til legen å ta deg en stiv krampe sprøyte, om det er lenge siden du fikk det sist, så går alt bra, men sjansen for at du blir bitt er liten, de stikker heller i fra..
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-07-2010, 15:41   #5
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
Meldinger: 500
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av stevejobs Vis post
Kongebra svar, takk Kraissy144!

Men betyr det at dersom jeg blir bitt av Slettsnok på fjellturen er det bare å fortsette å kose seg i fjellveggen? Jeg er vel egentlig ikke så fryktelig redd for å bli bitt, mer redd for at dagen blir ødelagt fordi vi evt. må pakke sammen å dra hjem eller til legevakten hvis en Slettsnok biter meg i en arm eller ben.

Hva tror du om det?
Dersom du vet det er en Slettsnok er det ingen grunn til å pakke ned å dra hjem Det er bare å kose seg videre i veggen Det er like farlig å bli bitt av en slettsnok som å ta på en frosk

Men som mr-repti sier så kan det være lurt å ta en stivkrampe sprøyte Men det sier jo legen at vi skal gjøre uansett hva vi blir bitt av. Om det er slettsnok eller katt Det kjenner du best selv om du trenger
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
er kakerlakker farlige for taranteller david gabrielsen Taranteller 7 21-03-2010 22:31
Haha, farlige slanger.. Adriano Filmsnutter 9 22-10-2007 11:30
norske slanger i fangenskap? Adriano Snoker 12 04-09-2007 19:17
Norske slanger alma Helse og sykdommer hos reptiler 3 02-05-2007 13:04
Norske vill slanger Snoker 31 19-10-2006 09:56

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:18.