"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Slanger Herpetologi undervisning på barneskolen

Slanger Her kan du snakke med andre om slanger.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-05-2010, 10:02   #1
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
Meldinger: 500
Standard Herpetologi undervisning på barneskolen

På Søndag fant jeg en frisk og rask 0.1 Hoggorm. Har mål den opp til 64 cm i lengde. Jeg hadde blitt kontaktet av en venn av Roger Brendhagen (Noen som kjenner til ham?), som holder på å skrive bok om Hoggormer, og var nylig i Rogaland for å fotografere Hoggormer. Jeg fanget den og tok den med dit de ønsket å fotografere den. De fikk mange kule bilder!

Jeg har nå vært i kontakt med ungdomskolen på Gjesdal, hvor jeg ønsket å komme ned nå på Fredag og vise frem, og lære ungdommene litt om de norske reptilartene vi har i Norge. Dessverre skulle 8. klasse ha tentamen, og jeg var hos 9. og 10. klasse i fjor med en Hoggorm. Derfor kontaktet jeg min gamle barneskole. De virket veldig interisserte i et lite besøk, så nå skal barna fra 1. til 7. klasse få et møte med den såkalte "farlige og fryktingytene" Hoggormen.
(Ligger i et terra på 70x40x40 lbh, med alt den trenger. Den skal SELVFØLGELIG slippes ut igjen om veldig kort tid)

Fikk utrolig positiv omtale i fjor. Både fra media, elever, lærere og foreldre som ikke engang så den! Håper på at Hoggormen får enda et verdig innlegg i år

Linker til noen bilder av Hoggormen, tatt av Anne Ueland: Portfolio Anne Ueland

Ønsk meg lykke til på Fredag. (Om du mener det er en god sak!)

Kristoffer
Svar med sitat
Gammel 26-05-2010, 10:55   #2
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Sitat:
Jeg fanget den og tok den med dit de ønsket å fotografere den. De fikk mange kule bilder!
Etisk riktig ?

Og, er det lovlig ?
Svar med sitat
Gammel 26-05-2010, 12:12   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
Standard

Altså,det er flott at du vil lære ungdommen i Norge om norske reptiler,og vise fram at de er flotte dyr osv.. Men er det ikke fryktelig stressende for huggormen å bli fanget,satt i et glassbur og fraktet rundt om kring?.. Sier som Thor,er det etisk riktig?.. Det funker jo å ta med en klasse på skogstur der man finner huggormer,og viser den fram og forteller om den når den er i sitt naturlige hjem..
ederlezi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 26-05-2010, 13:25   #4
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
Meldinger: 899
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ederlezi Vis post
Altså,det er flott at du vil lære ungdommen i Norge om norske reptiler,og vise fram at de er flotte dyr osv.. Men er det ikke fryktelig stressende for huggormen å bli fanget,satt i et glassbur og fraktet rundt om kring?.. Sier som Thor,er det etisk riktig?.. Det funker jo å ta med en klasse på skogstur der man finner huggormer,og viser den fram og forteller om den når den er i sitt naturlige hjem..
Njaaaa... det funker utrolig dårlig faktisk. Jeg har prøvd. En skokk med trampende mennesker er ikke et idèelt utgangspunkt når man forsøker å finne hoggorm.
Dessuten mener jeg at hoggormen har et ufortjent rykte, derfor har skoleklasser veldig godt av å bli presentert for arten, for å selv få se hvordan den er.
Om en orm da må holdes i ett terra noen timer, ser jeg på som et svært lite offer i forhold til nytteverdien det kan ha for arten som helhet.

Har ormen et trangt og mørkt skjulested i terraet når den transporteres, så mener jeg den klarer seg helt fint.
Når den så skal taes ut for å vises frem så vil den stresse til å begynne med, men dersom den blir behandlet varsomt, så roer den seg svært fort ned. La den ligge på et bord f.eks, mens du holder tak i halen på den. Den vil forsøke å snike seg vekk, men stressnivået på dette stadiet vil være lavt dersom den behandles varsomt.
Dersom den til slutt settes fri, uskadd, nøyaktig der den ble funnet, så ser ikke jeg noe stort problem med dette. Tvert imot!!!
Slangefrykt kureres bare av slanger!

En annen ting er hva lovverket sier om dette...(?)
Martink er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 26-05-2010, 14:28   #5
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Thor Håkonsen Vis post
Etisk riktig ?

Og, er det lovlig ?
Om det er etisk riktig eller ei er opp til hver enkelt å dømme Jeg mener ikke det er uetisk.
Det er ulovelig å fange dyr fra norsk fauna, det er jeg klar over. Men jeg ser heller ikke problemet når den så slippes ut igjen, nøyaktig der den lå.

Og jeg sier som Martin. Det å ta med seg elever ut i skog og mark? Da finner man dem ikke. Når den ligger i et bur. Den skal ikke tas ut foran elevene heller! Og selvfølgelig kommer forhåndreglene til å tas. Som at det ikke skal tas, eller dunkes i terrariet og rolige bevegelser.
Jeg ser ingen problemer med det jeg skal gjøre Gi Hoggormen et bedre rykte. Det funket i fjor, og det kommer sikkert til å fungere igjen.
Svar med sitat
Gammel 26-05-2010, 14:34   #6
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,726
Blog Entries: 12
Standard

Jeg vil nok tro dette går greit, så lenge du slipper ut slangen igjen etter et par dager, og sørger for at når den ikke skal vises frem, så har du gitt den et mørkt og "koslig" sted å være på.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-05-2010, 14:36   #7
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ederlezi Vis post
Men er det ikke fryktelig stressende for huggormen å bli fanget,satt i et glassbur og fraktet rundt om kring? Det funker jo å ta med en klasse på skogstur der man finner huggormer,og viser den fram og forteller om den når den er i sitt naturlige hjem..
Jeg vil nok tro at det kan være noen lunde stressende for en Hoggorm å bli fanget, puttet i et glassbur og fraktet rundt, men hvor stressende vet jeg ikke Men ideen bak det hele er jo å vise frem dette dyret med det ufortjente ryktet. Å ta med seg barn ut i marka for å finne Hoggormer er et umulig prosjekt! 200 trampende og bråkete elever på tur? Det må jo ende i skuffelse Dessuten for en så kort periode, tror jeg ikke det skader Hoggormen noen ting. Så lenge den ikke blir plukket opp foran alle elevene, og ingen av elevene dunker på terrariet, tror jeg ikke den føler at den befinner seg i en stressende situasjon.

Kristoffer
Svar med sitat
Gammel 26-05-2010, 14:38   #8
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Jeg vil nok tro dette går greit, så lenge du slipper ut slangen igjen etter et par dager, og sørger for at når den ikke skal vises frem, så har du gitt den et mørkt og "koslig" sted å være på.
Takk Nå står den oppe på garasje loftet. Der er det mørt, og heller ikke mye gjennomtrekk

Kristoffer
Svar med sitat
Gammel 26-05-2010, 14:50   #9
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,726
Blog Entries: 12
Standard

Bare for å ha nevnt det - første gang jeg traff på hoggorm var faktisk på en skoletur med 3 klasser trampende igjennom skogen.. Den lå rett langs skogsstien og prøve å sole seg, men stakk ikke av da vi kom..
så UMULIG er det ikke.. men dere må dra veldig tidlig på morgningen, før slangen har rukket å lade batteriene.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-05-2010, 14:54   #10
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Bare for å ha nevnt det - første gang jeg traff på hoggorm var faktisk på en skoletur med 3 klasser trampende igjennom skogen.. Den lå rett langs skogsstien og prøve å sole seg, men stakk ikke av da vi kom..
så UMULIG er det ikke.. men dere må dra veldig tidlig på morgningen, før slangen har rukket å lade batteriene.
Jaja Ingenting er umulig Har selv fruffet Hoggorm på skoletur da jeg gikk i 6. klasse, men du ser kanskje problemet? Sannsynligheter å sånn. . .
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:18.