| Slanger Her kan du snakke med andre om slanger. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
|
Jeg har sett at det er noen her i Norge som eier så store slanger som Grønn anakonda,Teppepyton og Tiger Pyton. Jeg mener at dette er litt uansvarlig om noe skulle sje,at for eksempel slangen klarer å stikke av,treffer på en redd person og vil beskytte seg selv.. Om den stikker av eller biter er jo en 50-50 sjanse mener jeg,men hva om den angriper? En liten person kan ikke ha sjangs mot f.eks en grønn anakonda på 5-10 meter lang,som kan bli rundt 1 meter i diameter..Det er også veldig defensive og agressive slanger.. Grøss og gru om en ulykke skulle skjedd!
Er man erfaren med slike slanger skal det jo være greit å ha de i hus,men de krever jo et helt stort rom for seg selv! Og mat,du verden.. De driter jo sikkelige store klyser i tillegg,det må jo være som å ha en hest i hus![]() Jeg høres sikkert hysterisk ut nå,men jeg tenker på sikkerheten for holderne av slike slanger og slangene.. ![]() Poenget mitt er at jeg mener det er uansvarlig å ha slike store slanger,både for seg selv og slangene. Jeg mener at slike store,flotte men potensielle livsfarlige slanger bør få være i fred ute i naturen eller i en ordentlig dyrepark. Hva mener dere? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
de aller største synes jeg det er helt på trynet at folk skal ha. jeg mener personlig at 3 meter er makslengden til hva som burde være akseptabelt, så lenge man klarer å gi dem forholdene de trenger og alle ting som skal til for å få dem til å trives, og så klart at det er minst to eller tre når de skal håndtere den for å rydde/endre hos dem. å håndtere en så stor slange alene er vel som å spille russisk rulett.
og seff kan man IKKE ha unger i hus når man har sånne. hvis ungen da plutselig klarte å komme seg inn til slange, så kan det jo bli skummelt. "hmmm.... kjære? har du sett junior?" en tre meter lang tigerpyton er greit, men klippepyton eller anakondaer synes jeg er litt... vel...
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
ja. men husk at det er ikke bare store slanger som kan gjøre skade, heller. mora mi så noe på tv for noen dager siden, og der var det en slange på under to meter som tok feil av maten og hånda til eieren. hun er litt sånn nervøs av og til, og da er vel ikke dette den beste medisinen mot det....
håndmating er vel heller ikke det smarteste uansett, han og to til brukte et kvarter på å få viklet den opp igjen. tenk åssen den armen så ut, med de nålaktige tennene til kveleslangene... (dette er hva hun sa, så jeg er andrehåndskilden her. kan være feil her.)
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Nei,det er det ikke,men det er de store slangene som kan være livsfarlige. Men det jeg tenker mest på er at slangen vil ikke ha det bra i det heletatt ved å være innestengt i et hus hele livet når den er så stor at den trenger utrolig stor plass,som burde vært ute i naturen! Dette gjelder jo selvfølgelig andre terrarie dyr også,at de burde vært ute i naturen.. Men det er ikke mye igjen av f.eks tigerpytoner i naturen,pga deres skjønnhet. Anakondaer burde ikke vært noen andre steder enn ute i naturen med god fuktighet,mulighet til å være i vannet og jakte hele tiden,på store levende! byttedyr.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Syns dette her virker en smule hysterisk, tbh.
Skjønt klippepyton er kjent for å ha et defensivt humør, uten at jeg kjenner arten godt nok til å uttale meg mer om det. Det samme gjelder vel kanskje anakondaer, men der har vi jo allerede hatt en diskusjon. Jeg tror det også er viktig å huske på at de slangene som virkelig blir gedigne, er dyr som enten lever i naturen og spiser forholdsvis mye store måltider, eller dyr som lever i fangenskap hos oppdrettere som pøser på med masse mat for å få dem store. Store dyr = mye eggproduksjon. Hos normale folk som ikke nødvendigvis vil få dem fort opp i størrelsen, eller ha som mål å ha det største dyret ever, så kan de fint holde seg slanke og någenlunde et sted mellom 3-4 meter. Tigerpyton er ikke nødvendigvis en veldig aggressiv slange, men noe som kan gjøre dem litt skumle for den utrente er at de bløffer mye. Mange av dem vil hvese, men ikke bite. De tester deg altså, og det er opp til deg om å være konsenkvent nok til å ikke la deg skremme. Lar du deg skremme, så har slangen lært seg en lur måte å få deg vekk på, uten at den nødvendigvis hadde tydd til hogging. Man må så klart ta visse sikkerhetsregler som å ha en skikkelig lås på terrariet, og det å krok-trene slangen er også veldig smart. Ved krok-trening så vil du fortelle slangen med enten en slangekrok eller hvilketsomhelst annet objekt som ikke er hånda di om at nå skal den håndteres og får ikke mat. (De fleste tigerpytons har en enorm matrespons, og biter ikke nødvendigvis pga defansivitet, men av "sult" På den måten så "knocker" du slangen ut av matmodus, og du kan fint begynne å ta den ut av terrariet uten at den vil bite. Det skal også sies at slik denne tråden blir fremstilt, så får man dem til å høres ut som forferdelige monstre. De er ikke det. Det gjelder å kunne lese slangens humør, og vite hva man driver med. Ei jeg kjenner har en vanvittig snill voksen tigerpyton gutt på rundt 3 meter. Han er ikke overfora, og har en slank kropp. Hverken jeg eller hun har sett ham defensiv noen gang, han er stort sett veldig nysgjerrig og når man går inn i buret hans så vil han klatre overalt på deg. Men så klart finnes det jo de som er ekstremt defensive. Man hører om dem fra tid til annen. Hva som er grunnen til en ekstremt defensiv slange kan man jo spekulere rundt, men det er neppe mye moro å ha et beist på 3-4 meter som ønsker deg død. Nå skal det også nevnes at jeg vet om en del kongeboaer som ikke er så "snille" og "rolige" som dere påpeker i tråden her.. Bottom line fra meg blir vel at det norske forumet virker en "smule" overhysterisk for de større slangene - de er liksom blitt helt tabu... De er allikevel ikke slanger for alle, og overhode ikke for nybegynnere som ikke har noen erfaring med slanger fra før av. Kunnskap har alt å si på et vellykket dyrehold, også når det kommer til håndtering av disse. Men som med mange andre dyr, så er det forskjellige personligheter. Noen er snille som lam, mens andre kan være en stor håndfull. Det er jo litt å gamble på, så det er greit å være forberedt på det meste hvis man velger å ta slike inn i hus.
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Sitat:
For å ikke snakke om hester og kyr!Store slanger i naturen ligger også for det meste stille og venter på mat. Klatreteknikken har blitt avdabbet da de er for tunge for de fleste greiner uansett. Og disse slangene kan ligge i ukesvis på samme plass og bare vente på en uheldig jævel som måtte gå forbi. Så det kan jo igrunn diskuteres hvorvidt mye plass de faktisk trenger. (Dog jeg er enig i at buret må være på noen meter bredt og langt, alt ettersom hvor stor slangen er. Er så klart ikke alle som har plass til det.) Finnes det noen tall på hvor mange tigerpytons det finnes i naturen? Virker jo som at du har funnet noen, iallefall.
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
|
Må si meg enig med Cam her altså..
Selvfølgelig er det ikke alle som kan ha en så stor slange men de som virkelig vill ha en stor slange så er det nok gode muligheter til og finne en voksen tigerpyton som er like snill som en kongepyton.. Når det er sagt så syntes jeg ikke noe om og ha de som 1 gangs dyr. Ikke 2 eller 3 heller for den slags skyld men før man får tak i en så stor slange så skal man ha det for seg hvor stor den blir, farene ved og ha en så stor slange i hus og ikke minst ha plass til de. Men for de spesielt interiserte så er det nok sikkert gøy med en tigerpyton, anakonda eller teppepyton. Og igjenn, bare for spesielt interiserte
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Du får sakt det,Camstatic![]() Jeg tror du misforsto meg litt da,jeg mente ikke å fremstille slangene som forferdelige monstre,for det jeg faktisk mener et at det er folk som har de for å være kule som er de som ikke har vett. Måten du forklarte om slangene på nå fikk meg til å se lysere på saken da Men som sagt,de kan være farlige om det er feil person som dukker opp og vil "tøffe" seg.. Det er jo litt bekymringsfult om slangen faktisk blir så mye foret at den vokser seg til mange meter,og eieren ikke er obs på diverse.. Men så betyr det jo ikke akkurat at det er baare uansvarlige personer som eier store slanger da.. Tror jeg kom litt feil ut i denne tråden altså. Grunnen til at jeg startet tråden var fordi at jeg satt å så på et program der de nettopp fremstilte store slanger som monstre,og det provoserte meg,men jeg ble også irritert på folk som har slike store slanger,men tanke på dyrets helse,trivsel eiers sikkerhet osv. Nei,ikke alle tigerpytoner trenger å være agressive. Selv har jeg håndtert en,uten problemer,og den var mer nysgjerrig enn hvesende og advarende for å si det sånn,men igjen så var den ekstremt tung Tingen er at ingen dyr er til å stole 100% på,som du sier kan både hester,kyr,hunder og katter være kjempefarlige! Er selv delvis oppvokst på gård,så det vet jeg alt om. Så derfor blir jeg litt skeptisk..![]() Men for all del,slangene jeg snakker om er fantasistike og flotte,men de er ikke til å leke med. Som du sier bør de være ei av personer med stor erfaring. Siden du kom med grei og mer behjelpelig info her,så skal jeg roe med ned noen hakk før jeg kommer med flere skrekk historier
|
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hva mener de ulike politiske partiene? | Gregoris | Lover og regler | 40 | 04-05-2010 00:08 |
| Folk som mener jeg ikke har respekt for reptiler/amfibier | Mondo | Ris & Ros | 112 | 06-11-2009 13:11 |
| Beste treningsart - store slanger. | Viridovipera | De "ekstra" eksotiske herptilene | 6 | 07-06-2008 18:47 |
| vet dere hvilken øyer det ikke fins slanger? | gabonviper | Helse og sykdommer hos reptiler | 1 | 21-04-2005 12:02 |
| Store edderkopper | MadMats | Fôrdyr | 8 | 06-01-2005 14:20 |