| Slanger Her kan du snakke med andre om slanger. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
YouTube- Snake fears on the rise
Dette er igrunn et litt vesentlig tema, selv her i Norge. Jeg kjenner til folk som vil uten tvil drepe en hoggorm om den kommer for nærme. Men i visse tilfeller så blir det sagt at det rett og slett er nødvendig. Drepe en hoggorm som ligger rett under barnevogna hvor ungen ligger å sover? Bor i områder hvor det generelt er mye hoggorm og man må kutte ned litt på bestanden rundt seg for å ikke vasse i dem? Hva er deres tanker om dette? Hvordan reagerer dere når dere kommer borti mennesker som sier de uten tvil dreper hoggorm/slanger generelt om de kommer for nærme?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Grimstad en plass
|
Møter jeg en hoggorm på en landevei eller noe der det ikke er mye barn og mange gjemme plasser for den lar jeg den bare være, men hadde jeg sett en på en leke plass hadde jeg nok kanskje tatt livet av den, vet jo ikke om den bor veldig nerme lekeplassen eller ikke, så jeg vil generelt si jeg tar livet av dem vis de er til fare for små barn.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
|
et av favoritt badestedene mine er det sinnsykt med huggorm.. og går mange folk der og bader.. men likevel når jeg ser en huggorm tar ikke jeg livet av den.. heller "hoye" litt så den blir skremt og stikker..
alle vet at det er mye huggorm. så er jo bare til å gå på stien og ha øynene åpne. jeg har fortsatt til gode å se en blod tørstig huggorm komme etter en person.. og inntil jeg ser det lar jeg de bare være.. om en huggorm hadde lagt under vognen til mitt barn (på bakken) så hadde jeg ikke tatt livet av den. enten trilt vognen vekk eller skremt slangen vekk og gjerne få den ut i grøftekanten
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Jeg tror jeg aldri ville hatt det i meg i å faktisk drepe en hoggorm. Men akkurat mtp med barnevogn og det der, når morsinstinktet kicker inn, så er vel "alt" mulig...
Nå har jeg egentlig aldri møtt på hoggorm eller andre giftslanger i naturen.. vel, hoggorm èn gang, og den hveste idet jeg gikk forbi. Sto vel kanskje 2 meter unna, og den satt jo bare stille. Jeg antar folk har et ganske forvridd syn på slanger generelt. Slanger som biter uansett om de skal spise, eller i forsvar, eller bare "for pure faen". Jeg klarer ikke helt å se for meg en hoggorm klatre opp i barnevogna for å bite babyen. (En jeg kjenner drepte en hoggorm nettopp pga hun mente det var det den ville gjøre..) Jeg er igrunn litt nysgjerrig på hvordan slanger, og kanskje giftslanger spesielt, reagerer på møter med mennesker. Husker dere ikke den avisartikkelen om den mannen som fikk 2-3 hoggorm i hode, og alle bet? Eller noe i den duren? Høres jo ut som en skikkelig røverhistorie, men jeg tror det var sant?
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Tror denne barnevogn greien din er et mer tenkt problem enn et reelt et..
Skal du drepe en huggorm under en barnevogn er det enklest å fjerne barnevognen først. Når barnet/barnevognen er borte fra huggormen blir det jo litt unødvendig å drepe den. Sjansen for at en huggorm vil krype oppi en barnevogn er liten.. hvorfor vil huggormen gjøre dette? Fordi den vet det er skygge oppi barnevognen eller fordi huggormen vil sole seg? Hvorfor setter man en barnevogn i solsteiken, fordi barnet trenger å bli litt overopphetet? Hvor ofte treffer man på klatrende huggorm et sted hvor man drar med seg en barnevogn? Seriøst, Huggorm er ikke det dyret som oppholder seg mest i trær, selv om de kan klatre.. Jeg tror det er like lett å treffe på en huggorm i et tre som å vinne i lotto. Uansett.. om huggormen er i et tre, da er den ingen trussel for andre enn de som klatrer eller rister i treet. De som klatrer i tær vet at man følger med oppover.. De som liker å riste i trær gjør det fordi noe skal falle ned, evt har en annen religiøs ide om at trærene liker å bli ristet på en gang imellom.. ![]() Ingen huggormer eller slanger slipper seg fra treet for å bite en uskyldig turgåer. Sjansen er nok større for at huggormen ligger i veien og soler seg. Det er like enkelt å dytte vekk en huggorm med en litt lang pinne som å drepe den. Som oftest stikker de rimelig raskt.. Det som jeg syns er litt intressant er at de som dreper huggormene er egentlig ikke de som er redde for dem, men de som ikke har kunnskap om dem. De som virkelig er redde for huggorm/slanger vil løpe komme seg vekk, akkurat som slangen eller huggormen. Sist endret av Frogger; 07-03-2010 kl 02:32. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2009
Alder: 30
|
Hehe der kom det utrolig mye bra og morsomt ut=)
men er helt enig,sjansen for at faktisk vi ser hoggormen før den har sett oss og forsvinner,minimal. |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
"Jeg er så glad jeg lever nå, og at den farligste slangen i Norge er huggorm.. (som jeg forøverig dreper så snart jeg får sjans...).. Slanger, edderkopper og andre krypende kryp er det ekkleste som finnes. ..... De to ormene jeg tok livet av i sommer: Den ene fant jeg på trammen vår. Hvor mine søskenbarn akkurat hadde flydd ut og inn. Den andre fant jeg snodd rundt barnevognhjulet, hvor junior på da 4 mnd hadde formiddagsluren sin. Disse to måtte bøte med livet." Så det er absolutt en reel situasjon, Frogger, dessverre. Men ellers er jeg veldig enig i det du sier.
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Bill tar fram et godt poeng, som faktisk våre uvenner "dyrevernerne" har en tendens å glemme (eller ikke bryr seg om). Vi, som herptilentusiaster og herptilholdere, spiller faktisk en rolle der vi er med på å avmystifisere denne dyregruppen for andre mennesker som er meget skeptiske.
|
|
|
|
|
|
#10 | ||||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Sitat:
Finner jeg orm i tettbebygd område med mange barn, så ville jeg fanget den og sluppet den fri i et mer egnet hoggormområde. Drepe den er helt unødvendig, men det er forståelig at ikke alle vil pirke i et giftig dyr de ikke vet noe særlig om. For en person som ikke har erfaring med slike dyr, vil en hoggorm sikkert virke uforutsigbar og skremmende. Har man på forhånd dessuten bygget opp hoggormen i fantasien til å være et lynraskt lite bitemonster med onde hensikter, så vil kanskje et slikt møte virke dramatisk. Sitat:
Sitat:
Se hoggormvideoen min på youtube så vil du se eksempler på hvordan hoggorm reagerer på møter med folk. Legg merke til ormen som biter kameralinsa mi. Den prøver å komme unna flere ganger samtidig som den advarer meg med fresing, men jeg følger på med kameraet. Hadde jeg trukket meg unna ville ormen bare forsvunnet, uten å bite. Sitat:
Jeg har tidligere sagt her på forumet at jeg mener at folk som holder slanger som hobbydyr i Norge er med på å endre holdninger i forhold til disse dyrene. Dette har jeg sett selv. Og jeg er sikker på at det også kan komme de ville slangeartene våre til gode! En person som har fått holde en ballpyton og oppdaget at dette ikke var så farlig som først antatt, vil kanskje takle et møte med hoggorm på en mye bedre måte enn en person som bare har møtt slanger i sin egen fantasi
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Snakker om tullekjerring | Galil | Media | 21 | 14-02-2010 17:35 |
| Bill mrk : Reptiler søkes | Thor Håkonsen | Fotoforum | 12 | 19-03-2008 10:55 |
| Snakker med katten Tom! | rioth | Småprat | 9 | 30-11-2007 15:35 |