| Slanger Her kan du snakke med andre om slanger. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Jeg har prøvd alt. jeg har gjort alt etter boka. Jeg får rett og slett ikke den lille chondroen til å spise. Den er født i starten av sommeren.
temperaturer: maks 30,4 på dagen, om natten minimum 27,8. Jeg har monitert temperaturene nøye, og de holder seg helt stabile. Jeg sprayer boksen hans 2 ganger daglig, en på kvelden, og en på morgningen. Stabil døgnrytme, fra 10 til 22.00. I boksen har han flere stenger å sitte på, hvor jeg har kveilet sammen falske planter han kan gjemme seg i. Han har også en skål med vann der. Boksen hans står inni en hylle, lite aktivitet i rommet. Skiftet ham for 2 dager siden, gikk helt fint. Sitter stort sett krøllet sammen på pinnen, bortsett fra om natten, da sniker han seg rundt og utforsker. Jeg tilbyr døde musepinkies. Jeg har to white's trefrosker jeg har gnidd pinkisen på, for lukt, men chondroen viser ingen respons. Jeg har fått en venninne til å sende meg masse kyllingfjær for å legge over lukt på pinkisen, fortsatt ingen hell. Levende pinkies har jeg prøvd å få tak i i over 2 uker, og ser ikke ut som det er en sjel i hele Akershus som er villig til å avse 1-2 til meg. Jeg snakker med to flinke oppdrettere fra USA innen arten, de har gitt meg alle tips i boka, samt vist jeg videoer og slikt om hvordan man mater vanskelige chondroer - jeg gjør nøyaktig det samme med min, og jeg får ingen respons. 4 ganger har jeg fått ham til å bite etter maten når han har blitt irritert nok, men han bare slipper den rett etterpå. Chondroen virker dog ikke stresset eller redd. Den virker nysjgerrig. Når jeg tilbyr pinkiser, så er den kjempeinteressert i å utforske pinsetten, fingrene mine, og hva enn annet den kan klare å klatre seg til. Jeg har nå kjøpt en liten musegjeng som jeg håper jeg får unger på innen 20-30 dager, men det er fortsatt altfor lenge å vente. Fullstendig mareritt hver morgen å sjekke boksen hans, er livredd for å se ham der død. Finnes det noen i Norge som kjenner til grønn trepyton godt? Finnes det noen i Oslo/Akershus/Østfold området som kan hjelpe meg? Noen som har peiling på hvordan få vanskelige slanger til å spise? Noen som kanskje kunne kommet hit og hjulpet? Jeg vet ikke.. jeg er helt rådvill nå. Det er snart 2 måneder siden han spiste, og jeg vil ikke la det går lenger tid nå. Han må spise!! Jeg ville absolutt prøvd tvangsmating i dette tilfelle, men hvordan i helvette tvangsmater man noe som er så skjørt og "lett for å gå istykker"?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
|
uff.. litt av et mareritt det der:/ men, tar du kalktillskudd på pinki`en før du gir den til slangen? dette var noe jeg gjorde når jeg hadde en liten KP unge.. og ikke pokker om den ville ha.. men den reagerte på samme måte som din gjør nå.. så da gikk jeg til en dyrebutikk og kjøpte sånn muselukt til den. så tok jeg 2 dråper av dette på hodet til pinki´en. du som er så "reptilvant" vet vel sikkert om dette "middelet", men sier det fordi i tillfelle
![]() så tok jeg litt vitamin tillskudd på rumpen til pinki´en.. da ble det lettere å få den til og spise det.. litt komling ble det jo.. men var bare litt stress de 3-4 første gangene.. så trengte jeg ikke og gjøre det mer
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Oslo
|
Denne posten blir hjelp med den siste delen, nemlig hvordan man tvangsforer et så lite kryp.
Dette er skrevet ut fra mine egne erfaringer. Jeg skriver kun om de metodene jeg har prøvd selv, finnes sikkert flere. Jeg skriver først om metodene og så hvordan du går frem nederst i innlegget. Metode 1: Sprøyte. Du trenger en vanlig 20ml sprøyte, disse får du på apoteket til ca 2-3kr. En liten rørbit, jeg har klippet av en bit av en vanlig sprayflaske. Dette virker til å være den metoden som stresser dyret minst og går fortest. En vanlig sprøyte er ikke særlig sterk og du må derfor ha en relativt flytende blanding for at det skal fungere, baksiden med dette er at det er lett for krypet å gulpe det opp. Blandingen jeg brukte var egg tilsatt vitaminer og kalsium. Metode 2: Pumpesprøyte (sannsynligvis den beste metoden). Fordelen her er at blandingen du bruker ikke blir så flytende, altså ikke så lett for krypet å gulpe det opp. Negative er at det blir masse søl. Det du trenger er 1 stk blender, 1 stk pumpesprøyte, altså den typen som ikke bruker tuber men som har egen tank du kan ha oppi det du vil f.eks.: Skjelett/ Tubesprøyte En liten rørbit du fester til tuppen av tuben. Du kan også kjøpe en pinki pump vist du synes det er lettere: Reco Stainless Steel Pinky Pump Blandingen du bruker her er smoothie. Ha voksne mus i en blender og lag smoothie av dem. Hvordan du bruker pinki press: YouTube - Bad Ass Babies Metode 3: Hel pinkie med pinsett. Det du trenger er en lang tynn pinsett som ikke har vasse kanter. Bør kun brukes vist du har et kryp som gulper alt annet du gir den. Den er vanskelig, stresser slangen mye og tar lengst tid. Fordelen er at jeg har aldri opplevd at en slange gulper opp maten med denne metoden. Hvordan du går frem: Dersom dette er første gang du skal prøve så kan det være lurt å ha med deg en som kan hjelpe. Pinn slangen ned i et bord, du holder hodet med tre fingre, en på nakken og en på vær side, slangens underside skal være fri. Bruk resten av hånden til å holde øvre den (fra hodet og nedover) så rett som mulig. Den kommer til å prøve alt den kan for å komme seg fri med en gang du åpner munnen på den og da er det viktig at du holder den fast, bestemt grep. Med metode 1 og 2, du kan åpne slangen munn på flere måter, du kan siden det er en så liten slange bare åpne den med fingeren din. Du kan sette kanten av rørbiten mot underkjeven til slangen og lure den inn sånn (ofte vil slangen bite over når du gjør det) Du kan bruke en liten pinsett. Husk at rørbiten du stikker inn i slangemunnen skal være våt. Du klemmer rørbiten så langt inn du får den (rørbiten bør være 5-6cm lang). Klem ut innholdet. Et par ting man må passe på. Slangen må åpne munnen selv slik at du ikke skader de små kinnbeinene. Når kjeven er ”avhuket” tåler den en del, bare pass på at du ikke presser rørbiten mot sidene av slangens munn, dette fordi den kan åpnes mye i høyden men ikke i bredden. Når rørbiten skal ned i halsen må du gjøre dette bestemt, du vet jo at slangen klarer å svelge omkretsen. Du vil kjenne det på fingrene som du holder hodet med når rørbiten begynner å gå ned i halsen. Når du skal ha rørbiten ut må du passe på tennene til slangen, dersom rørbiten er i plastikk kan du fort røske med deg noen vist du ikke er forsiktig. Når rørbiten er ute ”masserer” du maten nedover i magen ved å forsiktig bruke tommelen på slangens buk. Når foringen er ferdig bør den ha det mørkt i terra. Du vil finne masse videoer på youtube om dette som viser ganske detaljert hvordan du går frem. Tvangsforing er egentlig ikke noe noen kan lære deg via en post på et forum eller i en bok, du må nesten bare prøve. Det er egentlig ikke så vanskelig når du bare får prøvd deg noen ganger. Tenker også at det kan være lurt å prøve med levende pinkis. Håper dette hjelper.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2006
Sted: norge
Alder: 26
|
ville ikke ambefalt å tvangsfore en condor juvenil. dette er svært lettstressede slanger og om man begynner å tvangsfore dem så er man garantert at det går til helvete.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Jeg har aldri eid en trepyton, men viss jeg alikevel kan komme med en tanke:
Kan det ha noe å bety om man avsetter lukt fra egne hender på pinkisen? Ville det kunne gjøre slangen usikker på om den bør se på den som mat eller ikke? Ikke vet jeg om du tar på pinkisen med hendene. Heller ikke om det betyr noe, men det var en tanke...
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2007
|
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Takker for alle svar!
Sitat:
Snakker mye med Malm, jeg, han vet ikke noe særlig mer enn hva jeg vet allerede.. anbefalte med levende mat istedenfor, men det er jo ikke lett når ingen gir/selger musunger.
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
|
Ser du sier du har å gnidd pinkiene på Litoriaene dine. Har du ikke en døfødt leopardgekko unge i fryseren da. Har du det kan du lage en marinade av den med en stavmikser ( vet det høres grotesk ut, men siden øgla allerede er død kan den gjøre noe nytte for seg) når gekkoen er flytende, kan du ta en pensel og smøre pinkien en gang så presenterer du den for trepyton ungen din. Denne metoden funker på mange trelevende matvegrere. Ellers kan du jo legge pinkien inn i terrariet over natta, eller sprekke hodet på den, men regner med at du allerede har prøvd dette. Trelevende slanger er ofte sensitive på halen prøv og trykke pinkien mot tippen dens et par ganger, for å utlose et utfall. Vil ikke anbefale tvangsforing på en så ung chondro, da vil den nok aldri bli normal igjen.
Hvis ungen er 100% frisk og fangenskapsfødt ser jeg ingen grunn til at den skal sulte seg, så du skal nok ikke bekymre deg for at den dør. Mvh Kriss |
|
|
|
|
|
#9 | ||
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Jeg har prøvd det å forsiktig dytte litt på haletuppen, men den lille tassen finnes jo ikke sint. >_< Enten så bare flytter han på halen, eller så bare flytter han seg lengre bort på stangen sin. Eneste ganger jeg faktisk har fått han til å hugge, er når jeg har "plaget" ham lenge nok med pinkiser. Dessverre så ender det bare med at han slipper musa på bakken, og så virker han totalt uinteressert resten av forsøkene. Sitat:
Malm anbefaler forøvrig å slippe inn en nyklekt sørgegekko-unge over natten, hva sier folka her til det? Ville det blitt noen suksess?
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
|
tror kanskje en nyklekt sørgis kunne hjulpet.. om slangen tar den eller ikke er jo en ting.. men den lager jo lyd og går rund.. så den bør hvertfall fange oppmerksomheten til slangen.. problemet da er vel bare det at den krever at det kommer slik mat inn i buret om natten som den kan jakte på..
men har ingen erfaring med grønn trepyton da.. men det er nå bare en tanke jeg slår meg
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Bilde av rød trepyton (Morelia viridis) | david gabrielsen | Slanger | 10 | 20-07-2009 18:51 |
| Morelia viridis sorong | Gobblin | Boa og pyton | 45 | 13-07-2009 21:27 |
| pris på Morelia viridis? | dragonfly | Boa og pyton | 13 | 03-05-2008 01:02 |
| Morelia Viridis | straymond | Helse og sykdommer hos reptiler | 2 | 30-12-2005 07:21 |