| Slanger Her kan du snakke med andre om slanger. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2009
Sted: Rogaland
Alder: 18
|
Hei.
Jeg heter Simon og er 15 år gammel. ( blir 16 år i juni som kommer. ) Jeg har hatt lyst på en slange lenge nå og har bestemt meg for og få meg en nå. Jeg har også lest så er kornsnok, maisorm og stålorm bra og begynne med. hva syns dere? ![]() Stålorm: Bra: Den trenger ikke mye stel og og tar heller ikke så stor plass. Den spiser mark og sneiler og andre småkryp. Minus: Det er ikke en slange men en firfirsle. Kornsnok/Maisorm: Bra: Det skal ikke hvere noe mer bry med de eller en stålorm har jeg hørt. ![]() Jeg hadde satt stor pris på info om Kornsnok, maisorm og Stålorm. Hva de spiser og hva stel de trenger. Kan en Kornsnok spise mark, Trenger Kornsnoken vis tempratur og luftfuktighet, Osv. ![]() Og om det hadde vert mulig og få tak i en i Rogaland. Jeg kan ikke noe spesielt om verken Maisorm eller Kornsnok så hadde satt pris på så mye info som mulig. Takker for alle svar på forhånd. ![]() Mvh. Simon. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Du kan legge fra deg tanken på stålorm med en eneste gang. Disse er fredet, og skal IKKE tas inn fra naturen. Stålormen har det mye bedre ute i hagen din enn i et terrarie på rommet ditt.
Hvis du kikker under faktaarkene som er her inne, vil du finne greie faktaark om Kornsnok. Jeg går ut i fra at du vet av kornsnok og maisorm er det samme, men at det er stortsett svenskene som bruker maisorm oversettelsen (som er den "riktige" da det engelske populærnavnet er "cornsnake" corn = mais).
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2004
Alder: 30
|
Hei Simon.
Kornsnok er en fin nybegynnerslange, kommer i veldig mange forskjellige fargevarianter (Morpher) og er somregel lett å få tak i. For info på kornsnok kan du se faktablad her og på repti.net Norge Du kan også søke på google på det latinske navnet som er Panterophis guttatus guttatus. Kan også anbefale kongepython/ballpython (Python Regius) som en flott nybegynnerslange. Startet selv med kongepython, og angrer ikke et sekund på det. Eneste minuset med kongepython er at de noen ganger kan nekte å spise hvis de ikke får rette forhold og gode hjemmeplasser. Men Stort sett er det ikke noe problem.
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
Sitat:
fant 37 stk på 1 måne eller no, har funnet over 20 stk ver sommer, å kunne funnet mange fler om jeg hadde leta masse, så skjønder ikke offer disse skulle vert freda, vet huggorm er freda, for er ikke ver dag man ser de, men stolorm ser man bare ved å løfte å en takstein eller planke. jeg vill ikke anbefale å ta fra nature, å stolorm er ikke no spendene å ha i bur.
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2009
|
hei.
Er det lov og fange og slippe ut igjen Etter noen timer? Og er det bare og Gå ut i skogen og løfte på stener og Se? Eller er de bare noen plasser? Hadde satt pris på svar. Mvh. Simon. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: østfold
|
er låv og fine dem og se på dem men er ikke låv og ha dem i fangenskap.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
jeg har leta etter slanger og stålormer så lenge jeg kan huske, for det meste fant jeg kun stolormer, vi hadde et lite jorde på en måte som aldri bled brukt til no, så jeg lag taksteiner å store plater runt forbi å venta en stund, så når jeg komm tilbake så var det 1-7 stålormer under de fleste plater og takteiner
![]() man kan å finne de i såne heuer av gress, etter man har klippa plenen så hiver man det i en heu, jeg har hørt at det å skal vere en fin plass å finne stålormer, men jeg har kun funnet 1 eller 2 stk der, så store flate plater og murstener er tingen ![]() lykke til
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Ikke vits å fange de Norske ville reptiler, hvis valget er mellom fangenskapsfødte og ville.
Hvis du har lyst på en snok kan du jo sjekke her: Repti.net / Reptile for sale
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891
|
viltfangede dyr byr på en busslast med hindringer i forhold til dyr drettet i fangenskap.
parasitter og spisevegring er kjipe ting å måtte hanskes med om man tar inn viltfanget. og det finnes tonnevis av gode caresheets om maisorm, pluss at denne er av god tilgjengelighet om du velger å gå for den. følg opp nettsiden som nero refererer til, så skal du se at ting ordner seg
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Tips til første slange | lazor | Snoker | 33 | 14-05-2009 17:36 |
| Min første slange :P | Kiwi | Mine Herptiler | 45 | 14-05-2009 11:18 |
| FAQ for din første slange - Er reptil dyret for deg? Les! | Venom | Boa og pyton | 44 | 12-11-2007 11:40 |
| Min første slange! | KenWee | Snoker | 20 | 02-06-2007 09:02 |
| Maisorm eller pythonslange? | Spike | Helse og sykdommer hos reptiler | 1 | 06-12-2003 22:48 |