| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2012
Sted: Bergen
Alder: 10
|
Hei.
Jeg ønsket meg leopardgekko men sånn jeg har forstått må man være alergisk mot pelsdyr for å ha det, jeg ønsket meg veldig skilpadde først men pappa sa nei men nå som jeg sier at gekko ikke er mulig ser det ut som skilpadde har en sjanse. Sånn jeg forsto trenger man ikke å være alergisk for å ha skilpadde så nå er det spørsmål: 1. Er det vanskelig å ha skilpadde? 2. Skal det bestilles? 3. Er det vanskelig å få tilatelse av matlsynet? 4. Hvor stor tank må man ha for å ha 2 landskilpadder? 5. Er de dyre? |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Far east
Alder: 22
|
Sitat:
1: alle dyr krever sitt, ingen dyr er såkalt LETTE å ha, dyr betyr jobb, noen mindre enn andre. 2:det kan ikke bestilles, det handles enten i utlandet, eller i norge. reptiler skal _ikke_ sendes i posten. 3; selv om du kan påvise allergi, så vil det ta en del papirjobb og snakking, har jeg hørt. det er ikke verdens enkleste prosess. 4: tar utgangspunkt i at du mener gresk landskillpadde? uansett, så varierer det på hvor store dyrene er. her, les: Testudo hermanni - Gresk Landskilpadde 5: det varierer nok på dyret, selger + kjønn. tror ikke det er noe fasittsvar, er ikke en ost fra rema man kjøper. det finnes en søkefunksjon her, anbefaler deg å bruke den.
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2003
Sted: bergen
Alder: 32
|
Sitat:
siden du bare er ti år så kanskje du skal få en av foreldrene dine til å se gjennom forumet her og finne den infoen du leter etter.. videre vil jeg anbefale deg å vente noen år før du skaffer deg et dyr så lenge dette er en interesse som ikke bli delt av dine foreldre. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
1. Er det vanskelig å ha skilpadde?
Skilpadder er relativt enkle dyr å holde, så lenge du er fullstendig 100% oppdatert på hva de trenger av lys, mat, innhengning, varme osv. Dette skal du kunne svare på i søvne. Bruk lang tid på å lære deg alt om dyret. Du har i følge min anbefaling minst 8 år på deg, da det ikke ser ut som foreldrene dine har like stor interesse for skilpadder som du har. Vent til du er voksen og bor for deg selv. 2. Skal det bestilles? For å få rette papirer, slik mattilsynet ønskes, er nok det å bestille i en dyrebutikk det letteste. 3. Er det vanskelig å få tilatelse av matlsynet? Nei. Har du papirer på at du har noen form for pelsdyrallergi (hund, katt), skal det ikke så mye til å få tillatelse til hold. 4. Hvor stor tank må man ha for å ha 2 landskilpadder? 10 ganger størrelsen på begge skilpaddene til sammen er en tommelfingerregel. Dvs. at en skilpadde på 10 cm skal ha en innhengning på MINST 1x1m. 2 skilpadder skal ha en på 2x2m. Er de større, skal innhengningen reguleres deretter. 5. Er de dyre? Dyrene i seg selv er ikke dyre, men skal du kjøpe via dyrebutikk, passerer du nok 1500,-, noe som ikke er noen upris i det hele tatt. Siden du har 8 år å lese på, kan jeg gi deg noen lenker du kan studere: Marginata.dk - Otto's Hjemmeside skilpadder.net Tortoise Care, Feeding and Advice Faktaarkene på denne siden her er heller ikke så værst.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2012
Sted: Bergen
Alder: 10
|
Er det lett å få tilatelse hvis man ikke er alergisk? (ca hvor mange prosent sjanse er det til å lykkes)
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Sitat:
|
|
| Følgende medlemmer liker innlegget til Thor Håkonsen |
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Sitat:
0,00 % sjanse for å få tillatelse hvis man ikke er allergisk
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Sitat:
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Far east
Alder: 22
|
Sitat:
kan du påvise allergi, kan du få tillatelse til å ha skillpadde.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Landskilpadde! | Skilpaddejenta | Skilpadder | 4 | 07-05-2011 13:38 |
| Skilpadde vet du noe om landskilpadde? | jooachim | Slanger, øgler og skilpadder | 1 | 04-05-2010 17:51 |
| Landskilpadde | nina | Skilpadder | 15 | 01-11-2009 17:03 |
| Landskilpadde | Aggilok | Skilpadder | 8 | 30-10-2009 10:19 |
| Landskilpadde | tomaso | Skilpadder | 10 | 10-06-2008 12:43 |