"
Gammel 04-12-2011, 22:59   #1
Junior Member

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
Meldinger: 3
Standard Hvilken art?

Hjelp noen?

Finner ikke ut hvilken art eller hvor gammel denne skilpadden er?
Noen som vet. Trenge også litt info om hold og hva den spiser, hvor stor den blir, jente eller gutt, hva jeg trenger til den osv??

ja jeg vet at neglelakken min er stygg, skal fikse dem snart
TurtleKecil er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-12-2011, 01:34   #2
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Ser ut som en Terrapin av noe slag, kanskje Guløret terrapin.

Bare så det er nevnt, så burde du hatt disse kunskapene FØR du skaffet deg dyret...
allan er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-12-2011, 01:46   #3
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Meldinger: 466
Standard

Dette er en ung Trachemys Scripta. Du kan lese mer om hvordan holde den riktig på min nettside: Terrapiner - Skilpadder.net
Svar med sitat
Gammel 05-12-2011, 02:13   #4
Junior Member

Standard

jeg har litt info fra før med hva jeg trenger osv, men ville være mer sikker. En venn bare ga den til meg pga han ville ikke ha den lenger.. :/ fikk egentlig to men fikk gitt vekk den ene til en annen som har skilpadder fra før, hun sa jeg skulle prøve og spørre her etter hjelp
TurtleKecil er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-12-2011, 16:54   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Er nok en gulbuket terrapin (Trachemys scripta scripta) det der. Det engelske populærnavnet er: yellow bellied slider.

Enda et faktablad under, dette på engelsk og om rødøre terrapinen (Trachemys scripta elegans), men det er akkurat samme hold på de, gulbuket terrapin er nemlig en av underartene til rødøre terrapinen. Eneste forskjellen i hold av de to er at gulbuken er litt mindre enn rødøren:

Care Sheet - Red Ear Slider
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-12-2011, 18:28   #6
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Meldinger: 466
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av TurtleKecil Vis post
jeg har litt info fra før med hva jeg trenger osv, men ville være mer sikker. En venn bare ga den til meg pga han ville ikke ha den lenger.. :/ fikk egentlig to men fikk gitt vekk den ene til en annen som har skilpadder fra før, hun sa jeg skulle prøve og spørre her etter hjelp
Kom gjerne med mer konkrete spørsmål. Vanskelig å gi mer informasjon uten å få en pekepinn på hva du trenger å vite
Svar med sitat
Gammel 05-12-2011, 19:45   #7
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gregoris Vis post
Kom gjerne med mer konkrete spørsmål. Vanskelig å gi mer informasjon uten å få en pekepinn på hva du trenger å vite
hvordan man "trener" den, h*n har fått skilpaddefor, og gulrøtter liker h*n godt, men etter h*n fikk spise en reke, så ble h*n hissig begynte å bite? jeg har "sollys", Varme lys, akvariumet er på ca 56 l tror jeg.. men skal få sette h*n i et 300l som søsteren min nettopp har kjøpt

h*n spiser godt, og før h*n fikk reken så kunne jeg holde han og kose uten problem, h*n enten bare satt der eller utforsket. Jeg lot h*n gå litt rundt i badekaret da vi har et stort badekar, der han ikke kan gjemme seg slik at jeg ikke finner h*n..

så det er vel egentlig spørsmlet
hvordan man "trener" h*n?
TurtleKecil er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-12-2011, 17:50   #8
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av TurtleKecil Vis post
hvordan man "trener" den, h*n har fått skilpaddefor, og gulrøtter liker h*n godt, men etter h*n fikk spise en reke, så ble h*n hissig begynte å bite? jeg har "sollys", Varme lys, akvariumet er på ca 56 l tror jeg.. men skal få sette h*n i et 300l som søsteren min nettopp har kjøpt

h*n spiser godt, og før h*n fikk reken så kunne jeg holde han og kose uten problem, h*n enten bare satt der eller utforsket. Jeg lot h*n gå litt rundt i badekaret da vi har et stort badekar, der han ikke kan gjemme seg slik at jeg ikke finner h*n..

så det er vel egentlig spørsmlet
hvordan man "trener" h*n?
Gi gjerne litt variert mat, om du leser linkene lengre opp i tråden her så får du vite hva de skal spise og slikt. Når du sier den ble hissig etter at den fikk en reke så skjønner jeg ikke helt hva du mener, men terrapiner er kjente for å bite i fra seg for å si det sånn.

Uten at jeg er sikker på målene så skal et 300 liter akvarium funke fint til en gulbuket terrapin. Ville unngått å bruke badekaret til den, hold deg til akvariet du.

Også til hovedspørsmålet ditt, hvordan trene en skilpadde.. Litt usikker på hva du mener med "trene", men jeg tror du har valgt feil dyregruppe om du ønsker å trene skilpadden. Du kan selvsagt få den litt tammere ved å gi den mat via hånda og sånt, men den kommer ikke til å bli noe kosedyr dessverre.

Det finnes dog lekne skilpadder, har sett de som liker å leke med/jakte pingpongballer (som er større enn munnen så de ikke får til å svelge de) i vannet feks, men det er ikke mange terrapiner som er lekne.

Ikke for å være frekk nå, men jeg anbefaler at du leser litt mer om terrapiner, finnes mye informasjon om de på nett og det er alltid greit å lese seg opp på dyret man har, det er nyttig ikke bare for skilpadden men for deg også.
Ellers er det bare å spørre om du lurer på noe mer selvsagt!
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvilken art? Casandra Taranteller 10 13-11-2010 23:17
Hvilken? mfm Andre insekter 0 30-07-2010 19:51
Hvilken art? roy Taranteller og skorpioner 1 16-02-2010 18:24
hvilken art? synapse Taranteller 2 12-07-2009 14:37
Hvilken øgle? cookiejar22 Gekkoer 51 20-08-2008 14:06

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:04.