"
Gammel 07-10-2011, 16:38   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Alder: 28
Meldinger: 17
Standard mating av kornsnok

hei er forholdsvis ny i hobbyn med og holde dyr men har lest mange år og en ting jeg lurer på er matingen av en kornsnok. i de fleste fakta blad står det at en voksen kornsnok skal ha mat hver 10-14 dag hvorfor det? har en snok som får mat 1-3 ganger i uken og han tar maten hver gang uten om ved ham skifte. jeg tenker som så at hadde han levd i det fri hadde han jo spist hvis han var sulten og det gjør han her med glede 1-3 ganger i uken. har ei frøken oxo som jeg overtok for ikke så lenge siden hu gir jeg bare en gang i uken for hu var vandt med hver 14. dag.

så spørsmålet er vel egenlig er det farlig og gi de oftere mat enn 10-14 dag?
benny84 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-10-2011, 17:02   #2
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
Meldinger: 783
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av benny84 Vis post
hei er forholdsvis ny i hobbyn med og holde dyr men har lest mange år og en ting jeg lurer på er matingen av en kornsnok. i de fleste fakta blad står det at en voksen kornsnok skal ha mat hver 10-14 dag hvorfor det? har en snok som får mat 1-3 ganger i uken og han tar maten hver gang uten om ved ham skifte. jeg tenker som så at hadde han levd i det fri hadde han jo spist hvis han var sulten og det gjør han her med glede 1-3 ganger i uken. har ei frøken oxo som jeg overtok for ikke så lenge siden hu gir jeg bare en gang i uken for hu var vandt med hver 14. dag.

så spørsmålet er vel egenlig er det farlig og gi de oftere mat enn 10-14 dag?
Slanger i det fri spiser ikke nødvendigvis kun når de er sulten, men når sjangsen byr seg.
Mange slanger vil spise så ofte sjangsen byr seg, for det kan tross alt være en god stund til neste anledning til ett måltid. ( ute i det fri )

Så ren logikk tilsier at dette og kan være tilfellet hos slanger holdt i fangenskap, at det er en del av innstinktet(?)
Er ingen ekspert på slanger, men det virker som sunn fornuft. Litt plukker man opp fra animal planet og discovery og

Mener at visse slanger kan overfores, ettersom de spiser hver gang sjangsen byr seg.
Reptils er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-10-2011, 17:23   #3
Reptilfreak

Standard

kan jo legge til at forrige eier sa han skulle være vanskelig i mat veien. og han driter som bare det så det kommer ut igjen det som skal hehe
benny84 er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-10-2011, 17:53   #4
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

I naturen er det ikke slik at slanger får tilbudt mat hele tiden.. Til Tider kan de være heldige om de kommer over mat så ofte som en gang i uken.

Jo oftere du fôrer, jo mer vokser den.. Og det kan bli veldig unaturlig.

Det kommer også ann på størrelsen på fôret selvfølgelig.
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-10-2011, 19:04   #5
Reptilfreak

Standard

får en voksen mus ca hver 4. dag. i det ville finner du de ofte ved korn siloer og der vil det by deg en mus oftere enn 1 gang i uken vil jeg tru da men vil gjerne høre alle meninger
benny84 er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-10-2011, 23:47   #6
Reptilfreak

zn00ker sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Alder: 26
Meldinger: 29
Standard

Om slangen din får mye mat og vokser unaturlig fort, kan den få problemer med de indre organene.

Personlig følger jeg de anbefalinger som ligger her på forumet, hva folk med slanger har fortalt meg og ren fakta rundt mitt dyr.
Min KP skal ha det så bra den kan få det her hos meg
zn00ker er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-10-2011, 23:52   #7
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

2 andre punkter er jo at Slangen kan bli feit.. Og du sparer penger ved å fôre en gang i uken, enn å overfôre den..
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-10-2011, 19:25   #8
Reptilfreak

SpontaN sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Alder: 24
Meldinger: 205
Blog Entries: 1
Standard

Les et par Care sheets og følg de, naturen er ikke nødvendigvis der slangen spiser mest riktig, informasjonen i care sheets kommer fra forskning som har utredet hva som er det absolut mest riktige for kroppen til slangen etter størrelse og alder.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Mating Anita Leopardgekkoer og andre Eublepharis 15 22-11-2009 20:14
Skilpadde mating Stayna Slanger, øgler og skilpadder 1 21-10-2009 17:40
rar mating powerboy Taranteller 24 01-05-2008 16:54
Trenger litt hjelp ang mating av Kornsnok. Elraj Snoker 4 21-10-2007 18:31
Mating av en liten kornsnok Gentel Filmsnutter 9 24-01-2007 12:52

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:03.