"
Gammel 20-09-2011, 01:04   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
Meldinger: 229
Standard Bananfluer

Jeg skal for første gang fore med levende for, d.v.s. bananfluer. Har fått med meg at dette må bestilles. Men så? Bør ikke være så vanskelig å avle dem, men hvordan gjør man det rent praktisk. Leser noe om fluemedie - hva i all verden er det?
Ingen tips er for opplagte til å bli nevnt.
tsrebel er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-09-2011, 01:26   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2010
Meldinger: 420
Standard

Det du gjøre er å dra på Nille, kjøp en pakke med øllglass. Tror det er 20 pack eller noe sånt og det er billig.
Så handler du inn bananer, økologisk lettvint havregryn, corn flakes (first pricen koster ikke mer enn 9 kroner tror jeg) og et parr pakker med tørr gjær.
Det du gjør er å ta
3 bananer
3 kopper havregryn
3 kopper corn flakes
4 kopper vann

Mos bananene i en mikser og tilsett alt. Gjerne etter rekkefølgen jeg skrev. Helt til slutt tar du minimalt med tørrgjær. Bittelittegran mellom fingertuppene og blander det inn. Vi snakker om så lite at 2 pakker gjør burde holde 1-2 år.
Da vil du få en veldig tynnflytende suppe som lukter lite delikat. Nå fordeler du det på kopper. Fyll ca litt over kvarte koppen. Det jeg skrev nå vil gi deg ca 6 kopper så er det for mye så halverer du bare.
Når du har fordelt på kopper fester du en vanlig tørkepapirbit over med en strikk og lar den stå til dagen etter. Da vil grøten ha dannet en hinne. Viktig med å dekke toppen så ingen ubudne fluer kommer og legger egg.

Nå tar du en plastikkpose og klipper den opp i biter. Du tar en bit og dytter den nedi grøten så fluene har noe å klatre på. Ikke bruk papp'!!! Dette vil suge all fuktighet av grøten din og den vil størkne ut.
Nå er det bare å tilsette så mange fluer du mener du trenger. Jo flere fluer jo flere avkom. Men så klart ikke for mange
Vis hele overflaten blir dekket av egg og dritt ettervært så legger du en bananbit oppi så fluene har noe å spise.

Lykke til!
reptilesboy er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-09-2011, 01:45   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2011
Alder: 34
Meldinger: 229
Standard

Tusen takk for god forklaring!
Nå gjenstår bare å forklare meg hvordan jeg serverer dette til en gekko. Er det bare å slippe noen fluer inn?
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-09-2011, 02:00   #4
Reptilfreak

Standard

Først dunker du et par ganger på koppen så alle fluene detter ned. Så åpner du lokket inni terrariet. Da klarer fluene fort å kravle opp igjen og da dunker du bare noen inn i terrariet, så dunker du alle fluene bed igjen og setter på lokket. Har du mange dyr kan du gjerne bare ta av lokket og legge hele fluekulturen inni terrariet for 1 dag så krabber alle ut av seg selv.
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-09-2011, 23:54   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2011
Alder: 21
Meldinger: 351
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av reptilesboy Vis post
Det du gjøre er å dra på Nille, kjøp en pakke med øllglass. Tror det er 20 pack eller noe sånt og det er billig.
Så handler du inn bananer, økologisk lettvint havregryn, corn flakes (first pricen koster ikke mer enn 9 kroner tror jeg) og et parr pakker med tørr gjær.
Det du gjør er å ta
3 bananer
3 kopper havregryn
3 kopper corn flakes
4 kopper vann

Mos bananene i en mikser og tilsett alt. Gjerne etter rekkefølgen jeg skrev. Helt til slutt tar du minimalt med tørrgjær. Bittelittegran mellom fingertuppene og blander det inn. Vi snakker om så lite at 2 pakker gjør burde holde 1-2 år.
Da vil du få en veldig tynnflytende suppe som lukter lite delikat. Nå fordeler du det på kopper. Fyll ca litt over kvarte koppen. Det jeg skrev nå vil gi deg ca 6 kopper så er det for mye så halverer du bare.
Når du har fordelt på kopper fester du en vanlig tørkepapirbit over med en strikk og lar den stå til dagen etter. Da vil grøten ha dannet en hinne. Viktig med å dekke toppen så ingen ubudne fluer kommer og legger egg.

Nå tar du en plastikkpose og klipper den opp i biter. Du tar en bit og dytter den nedi grøten så fluene har noe å klatre på. Ikke bruk papp'!!! Dette vil suge all fuktighet av grøten din og den vil størkne ut.
Nå er det bare å tilsette så mange fluer du mener du trenger. Jo flere fluer jo flere avkom. Men så klart ikke for mange
Vis hele overflaten blir dekket av egg og dritt ettervært så legger du en bananbit oppi så fluene har noe å spise.

Lykke til!
Må bare spøre da jeg har undres det i blandt... Fluene du snakker om... Kommer jo ikek av seg selv? Må man fange fluer av et slag eller? :S Bestille fra et sted what ?
Sokken91 er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-09-2011, 09:45   #6
Reptilfreak

Standard

Man kan bestille fra dyrebutikker, imazoo eller andre steder. Finnes også folk i Norge som avler i stort antall og kan selge.
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
fordyr

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
bananfluer reptilesboy Fôrdyr 5 07-02-2011 01:43
bananfluer, ha noe å gå på. duefjes Fôrdyr 7 21-03-2008 00:35
bananfluer duefjes Andre insekter 5 26-07-2007 11:41
bananfluer therabro Fôrdyr 6 26-02-2007 19:30

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:02.