| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Sep 2011
Sted: Østlandet
Alder: 30
|
Hei hei.
Helt ny her, så behandle meg pent folkens ![]() Har akkurat fått en leos for 3 dager siden. Fulgte ikke med varmeteppe eller noe varmelys, så fikk tak i dette i dag. Han hadde bare rundt 20 grader i terrariet, noe jeg vet er ALTFOR lite. Temp er på vei opp nå og nærmer seg straks 30 grader ![]() Han har nå fått en varm og en kjølig side i terrariet med en "hule" på hver side så han kan gå inn i. Har også en rot der inne, men viser ikke noe særlig intresse for denne. Han er forøvrig ett sted mellom 5-6 år. Hale tuppen har han slippt pga at tidligere eier hadde den på kjøkkenbordet og han datt ned å brekte haletuppen ![]() Så til spørsmål jeg har : 1. Er det noen "aktiviteter" en leos liker, eller er den stort sett bare stille og rolig? 2. Har lest om fukthus osv til dem, noen som kan forklare litt/poste ett bilde av hva dere bruker til dette? Hva brukes inne i husene? 3. Hvordan kan man se at en leos er forkjølet? Tenkte på om han kunne bli det nå når han pluttselig får ett godt og varmt terrarie. 4. Hvor store/lange er deres leoser, synes kanskje han er litt liten..? Kommer sikkert flere spørsmål etter hvert ![]() Vet at man kan søke på forskjellige ting her inne, men har litt liten tid til å sitte på pc, så tenkte jeg kanskje fikk opplysninger fortere på denne måten så leosen får det best mulig, raskest mulig
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 21
|
Sitat:
1, Leosen er ikke en ''leke'' eller noe som du trenger drive så voldsomt aktiviteter med, Trives for det meste for seg selv, og får ikek noe spesielt ut av og bli håndtert, men du kan jo seff håndtere den litt en gang i blandt!Har du nettopp fått den så burde du la h*n og terraet være i fred en ukes tid! Eller ivertfall til du ser h*n ikke er så skvetten. 2. Fukthule et et must! Da dette hjelper leosen med og bytt ham, altså bytte skinnet sitt, uten fukt kan det lett bli hamrester på tærene som i værste fall kan risikere at tærene kan ramle av. Fukt hule kan man bruke nokså mye,en is boks/plast boks eller en ferdig hule osv, Inni den har man enten mose eller vermucilit(tror ikke det er rett skrevet men) Fås på dyrebutikk! Jeg personelig bruker Exo terra orme hule medium med med følgene mose til fukt hule der leosen min tilbringer meste av sin tid! ![]() 3. Litt usikker men tror dem blir fuktige på snuta/rundt munn og kan få litt pipe lyd da dem puster?(Usikker) 4. Min leos en hunn er rundt 15-17cm(usikker akkurat nå) lang fra snute til hale tupp. Bare litt over 3 månder gammel da! Lite Ekstra tips er og ha en skål med vitamin pulver inni terraet!(Egentlig nokså viktig, Spesielt om du skulle ha sand bunn) Svart så godt jeg kan.Håper det kan hjelpe! Om noen vil rette på noe så må dere skrive det!
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
|
20 grader er grei nattempratur, ellers er 24-26 på kald side og 28-31 greit på varm side. Har nogenlunde noe slikt selv.
Hvor stort terra har du? 1: Aktiviteter? Altså, en leos er ikke slik som en hamster, som med glede springer rundt i ett hjul. Eneste jeg syns skal være viktig er at du innreder terra riktig, ikke nødvendigvis så naturtro som mulig, men at leosen føler seg trygg med omgivelsene. Alle mine leoser går på vanlige baderomsfliser jeg har lagt i terraet. VIKTIG; om du velger og gjøre dette, må du passe på at du må ha papir / tilklippet hånduk under +- ettersom baderomsfliser tar opp sykt mye varme. Når jeg først la flisene i, gikk det rundt en halvtime før overflaten på flisene målte rundt 50-60 grader vil jeg tro. Ekstremt viktig og passe på. Og angående innredning av terra er det viktig at det ikke er veldig ''åpent'' mellom varm og kald sone, og åpent generelt. Leosen skal ha mulighet til ett nært gjemmested uansett hvor i terraet den befinner seg. 2; fukthule kan være noe så enkelt som en gammel isboks du legger vermeculite i ( fåes hos plantasjen / bristols.no ) som du fukter gjevnlig. Den skal ikke være søkkvåt, men du skal klare og presse en dråpe om du prøver. 3; Her hvertfall har en leos hvert forkjølet en gang, og jeg fikk mistanke da man kunne høre en tydelig ''pipe'' lyd når den pustet. Drøy det en liten stund om du hører noe slikt, om det ikke gir seg iløpet av kort tid drar du til dyrlegen. 4; Lengste leosen min måler rundt 23, minste måler vel rundt 15 kanskje? Noe sånt hvertfall. Om halen er tykk er det ett godt tegn, om leosen er tynn, ville jeg vurdert og for sikkerhets skyld ta en innvolds-parasitt kur på den, for deretter og være nøye med foring. Sirisser og dubia er knallfor, i tillegg kan du gi zophobas en del for og fete den opp litt. ( leoser lagerer fett og vitaminer i halen, og så lenge den er tykk er det ett godt tegn) Jeg vil fraråde på det sterkeste og bruke finkornet sand til en leos. Tiurtorv/solmull og sandblanding fungerer ypperlig. Syns selv fliser var lettere og holde rent, og ettersom det er ett godt alternativ ble det det i alle terra utenom skjeggis terraet her i huset. Forøvrig er det viktig at du passer på at du duster fordyrene med vitaminer og kalsium. Av vitaminer bruker jeg selv Nekton Rep color og microstick bone aid calcium(?) Kan sende link fra bristols om ønskelig ![]() Ble litt mye, men forhåpentligvis til god hjelp! Gratulere med ny leos
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
|
Tusen takk for svar
Har tenkt til å innrede terrariet bedre, men det var slik jeg fikk levert det, han har nå 2 "huler", en rot og en vannskål for øyeblikket. Fikk ikke med noe fukthus, men skal ordne det til han ![]() Han skifter ham nå i skrivende stund, så får sitte å være barnevakt til han er ferdig så jeg er sikker på at han får løs alt. Kan sikkert bli strevsomt for han når han ikke har fukthus?? Alle tips og råd er kjærkommne, så ceepèm comming ![]() Noen råd om det går å hjelpe han med hamskiftet? Spraye han med vann e.l? |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Spraye han funger neppe mye. pass nøye på spesielt rundt øynene og tærne. Tærne vil falle av om gammel ham blir sittende. Lag en midlertidig fuktboks av isboks med enten en våt klut i, eller eventuelt papir. så skal du se at det går bra
|
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Holder han under oppsyn og skal bade han om det blir sittende igjen noe
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Junior Member
|
Når man skal være borte ca 1 døgn lys/ varmelampe av eller på?
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Døgntimer - Biltema
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Jeg la bare ved linken som et eksempel slik at han skulle skjønne hva jeg mente med timer.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Helt ny skilpaddeeier, HJELP!! | Vegard K | Slanger, øgler og skilpadder | 8 | 18-09-2010 00:31 |
| Helt grønn.... trenger litt hjelp... | EksploSiv | Taranteller | 7 | 11-05-2009 22:01 |
| Helt fersk Snok-eier trenger litt hjelp og råd!! | DevilDoll | Snoker | 23 | 12-11-2007 19:14 |
| Helt fersk! Og lurer på mye! | pira(n)ja | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 11 | 15-04-2007 18:50 |
| Fersk 'tella eier | Spiderce | Taranteller | 16 | 14-03-2007 13:42 |