| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
|
Hei, håper noen kan hjelpe oss.
Vi har fått Goliat i hus, en 17 år gammel Testudi Hermanni Boettgeri. Som liten hadde familen min en hun skilpadde av samme art, men vår nye venn er en ung og viril hann skilpadde. Problemet vårt er at han er ganske så aggresiv overfor føttene våre og angriper sko hvis vi lar dem stå på gulvet. Mulig han tror det er andre skilpadder? Dette er ganske slitsomt fordi han er veldig sosial og vil gjerne være sammen med oss, men vi kan ikke ha føttene på gulvet da han prøver å bite oss hele tiden. Er det noe vi kan gjøre? Lurer også på hvor mye mat han skal ha. Han får salat, tomat og agurk på morgenen. Når vi kommer hjem fjerne vi det som ikke er spist. Har så pleid å gi han en ny omgang med mat på ettermiddagen - er dette nok? Ellers virker Goliat meget fornøyd og ektremt aktiv ![]() Setter stor pris på svar
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Heisan, gratulere med å ta over en greker
herlige dyr. Du bør ikke ha skildpadden gående på gulv, dei er extremt følsome for trekk. Dei kan fort bli forkjølet. Holder du han ellers i et ordentlig terra? Alt av hold på Testudo hermanni kan du lese inne på Marginata.dk Anbefaler deg sterkt å lese alt Du blir så mye klokere.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
|
Hei og takk for svar
![]() Jeg har lest mye og kan mye om denne typen skilpadder og han har det akkurat som han bør ha det. Men, han liker å gå på gulvet en tur hver dag - har gjort det i alle år, hos oppdretter og forrige eier - så det får han lov til hos oss også ![]() Det er helt tydelig at han setter pris på det - og han har ikke vært syk i løpet av sine 17 år. Men selv om jeg har lest veldig mye så finner jeg ikke svar på dette med biting i tær - ei heller akkurat hvor mye og hvor ofte de skal ha mat.Men - jeg skal fortsette å lete. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo
|
Jeg har bare unger, så ikke så lett å si hvor mye du skal fore en som er fullvoksen. Prøver likevel
. Plukk ugress inntil frosten kommer, og gi ham så mye at han spiser det opp i løpet av ca. 20 minutter. Når vinteren kommer gir du ham Pre Alpin testudo eller tørket ugress. med Pre alpin spiser han stort sett bare til han er mett, og lar resten ligge. Den store testen kommer etter en måned eller to hvor du enten ser brede vekstringer, - eller ei, eller evt. vektøkning. Om han har vokst for mye innfører du fastedager (med avslått lys og varme), eller reduserer matmengden. Personlig ville jeg ikke latt ham gå på gulvet. Han tror røde negler er blomster (spiselig) og at sko er skilpadder han kan parre seg med. Not naturlig adferd. Lykke til med ham! Siri
|
![]() |
| Emner |
| aggresiv, gresk landskilpadde, mat |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Gresk landskilpadde mat..? | Frode x] | Skilpadder | 21 | 16-04-2011 08:02 |
| Skal kjøpe landskilpadde, trenger råd og hjelp :) | MrNilsen | Slanger, øgler og skilpadder | 40 | 13-02-2010 00:44 |
| Gresk Vannskilpadde erfaringer, litt hjelp? | Dirtytree | Skilpadder | 2 | 29-08-2009 15:29 |
| Gresk landskilpadde | skorpy | Skilpadder | 3 | 29-01-2007 01:23 |