"

Reptilfreaks.no > Ny til terrariehobbyen > Startgropen > Slanger, øgler og skilpadder Skilpadde Goliat, gresk landskilpadde, er i hus og vi trenger litt hjelp!

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24-08-2011, 22:24   #1
Reptilfreak

Medlem siden: May 2011
Meldinger: 2
Standard Goliat, gresk landskilpadde, er i hus og vi trenger litt hjelp!

Hei, håper noen kan hjelpe oss.
Vi har fått Goliat i hus, en 17 år gammel Testudi Hermanni Boettgeri.
Som liten hadde familen min en hun skilpadde av samme art, men vår nye venn er en ung og viril hann skilpadde.
Problemet vårt er at han er ganske så aggresiv overfor føttene våre og angriper sko hvis vi lar dem stå på gulvet. Mulig han tror det er andre skilpadder?
Dette er ganske slitsomt fordi han er veldig sosial og vil gjerne være sammen med oss, men vi kan ikke ha føttene på gulvet da han prøver å bite oss hele tiden.
Er det noe vi kan gjøre?

Lurer også på hvor mye mat han skal ha. Han får salat, tomat og agurk på morgenen. Når vi kommer hjem fjerne vi det som ikke er spist. Har så pleid å gi han en ny omgang med mat på ettermiddagen - er dette nok?

Ellers virker Goliat meget fornøyd og ektremt aktiv

Setter stor pris på svar
Olga er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 25-08-2011, 10:31   #2
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

Heisan, gratulere med å ta over en greker
herlige dyr.

Du bør ikke ha skildpadden gående på gulv, dei er extremt følsome for trekk.
Dei kan fort bli forkjølet.
Holder du han ellers i et ordentlig terra?

Alt av hold på Testudo hermanni kan du lese inne på Marginata.dk
Anbefaler deg sterkt å lese alt Du blir så mye klokere.
Svar med sitat
Gammel 25-08-2011, 23:21   #3
Reptilfreak

Medlem siden: May 2011
Meldinger: 2
Standard

Hei og takk for svar
Jeg har lest mye og kan mye om denne typen skilpadder og han har det akkurat som han bør ha det.
Men, han liker å gå på gulvet en tur hver dag - har gjort det i alle år, hos oppdretter og forrige eier - så det får han lov til hos oss også
Det er helt tydelig at han setter pris på det - og han har ikke vært syk i løpet av sine 17 år.
Men selv om jeg har lest veldig mye så finner jeg ikke svar på dette med biting i tær - ei heller akkurat hvor mye og hvor ofte de skal ha mat.
Men - jeg skal fortsette å lete.
Olga er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 26-08-2011, 21:46   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo
Meldinger: 33
Standard

Jeg har bare unger, så ikke så lett å si hvor mye du skal fore en som er fullvoksen. Prøver likevel . Plukk ugress inntil frosten kommer, og gi ham så mye at han spiser det opp i løpet av ca. 20 minutter. Når vinteren kommer gir du ham Pre Alpin testudo eller tørket ugress. med Pre alpin spiser han stort sett bare til han er mett, og lar resten ligge.
Den store testen kommer etter en måned eller to hvor du enten ser brede vekstringer, - eller ei, eller evt. vektøkning. Om han har vokst for mye innfører du fastedager (med avslått lys og varme), eller reduserer matmengden.

Personlig ville jeg ikke latt ham gå på gulvet. Han tror røde negler er blomster (spiselig) og at sko er skilpadder han kan parre seg med. Not naturlig adferd.

Lykke til med ham!

Siri
Svar med sitat
Svar

Emner
aggresiv, gresk landskilpadde, mat

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Gresk landskilpadde mat..? Frode x] Skilpadder 21 16-04-2011 08:02
Skal kjøpe landskilpadde, trenger råd og hjelp :) MrNilsen Slanger, øgler og skilpadder 40 13-02-2010 00:44
Gresk Vannskilpadde erfaringer, litt hjelp? Dirtytree Skilpadder 2 29-08-2009 15:29
Gresk landskilpadde skorpy Skilpadder 3 29-01-2007 01:23

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:01.