"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-08-2011, 13:46   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Alder: 28
Meldinger: 17
Standard 2spm angående Trekjøl/reversii

jeg blei da som sagt i min forrige post eier av 2 skilpadder for 10 dager siden litt spontant grunnet dårlig stell av forrige eier og fikk den start hjelpen jeg trengte. takker for det for disse er jo noen kule dyr men etter og ha lest og lest så er det 2 ting jeg ikke klarer og finne helt ut av og håper noen kan hjelpe. kansje dumme spm men jeg var helt grønn for 10 dager siden hehe

1. hvor gammel er en trekjøl når den er voksen? har lest at unger skal ha 27-28grader og voksene 22-25grader? og vinteren 24-28grader både for voksene og unger? har også lest at skilpadder kan gå i dvale på vinteren?gjelder det denne? leste også at det er noe vi kan regulere/bestemme?stemmer det? og hvordan, hvorfor og eventuelt behovet for det?

2. så når det gjeller mating har jeg lest litt forskjellig. noen sier voksene bare skal spise 2-4 ganger i uken mens unger så mye de klarer på 5 min. andre har sagt at de skal mates lite men flere ganger om dagen. hva er riktig? eller er det ingen "fasit" på hvor mye og mange ganger de skal mat pr dag/uke? og er det nok kalsium i Tetrafauna ReptoMin Sticks sammen med annen variert mat eller må/bør jeg tilsette mer?

ps: beklager skrivefeil tastaturet mitt henger litt
benny84 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-08-2011, 19:57   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Litt klipp og lim under, samt kildebruk, satser på at det blir forståelig.

Sitat:
hvor gammel er en trekjøl når den er voksen?
Sitat fra siden: Chinemys reevesii
"The sex of C.reevesii can be securely specified at an age of four. Sexual maturity can be expected at an age of 6-8 years."

- Så de er kjønnsmodne ved en alder av 6-8 år, men det betyr ikke at de er fullvoksne da, de kan fremdeles bli litt større etter at de blir kjønnsmodne, hanner blir mye mindre enn hunner (10-15 cm over skallet), hunnene kan bli opptil 20-25 cm lange over skallet.

Sitat:
har lest at unger skal ha 27-28grader og voksene 22-25grader? og vinteren 24-28grader både for voksene og unger?
Sitat fra samme side som over:
"We keep the water temperature at 25°C (77 °F), the water level is at 25 cm (19 inches). The turtles can choose between serveral basking places with different light sources. The temperature on the hottest spots reaches up to 38°C (100°F)."

- Så 25 grader i vannet er fint for både de voksne og de unge om sommeren

Sitat:
har også lest at skilpadder kan gå i dvale på vinteren?gjelder det denne? leste også at det er noe vi kan regulere/bestemme?stemmer det? og hvordan, hvorfor og eventuelt behovet for det?
Sitat fra samme side igjen:
"Depending on its origin C.reevesii hibernates. What we do is overwintering the turtles at a lower temperature of 15-18°C (59-64°F) with reduced lighting. The adult animals are not very impressed and show their normal behaviour even at low temparatures. The young turtles are less active, seldom leave the water and feed less. They even lose weight in winter, while the adults just stagnate in their growth."

- Med andre ord kan du skru ned temperaturen i vannet til 18 grader om vinteren, og lysene skal ikke være på like mye som om sommeren, feks 8-9 timer om dagen i motsetning til 12 timer på og 12 timer av om sommeren. Under "dvalen" (vinterperioden vil jeg kalle det, er ikke akkurat dvale) sover de ikke slik som andre dyr, de er våkne men har nedsatt aktivitetsnivå og matlyst.

Sitat:
så når det gjeller mating har jeg lest litt forskjellig. noen sier voksene bare skal spise 2-4 ganger i uken mens unger så mye de klarer på 5 min. andre har sagt at de skal mates lite men flere ganger om dagen. hva er riktig? eller er det ingen "fasit" på hvor mye og mange ganger de skal mat pr dag/uke? og er det nok kalsium i Tetrafauna ReptoMin Sticks sammen med annen variert mat eller må/bør jeg tilsette mer?
Les på linken under for et lengre svar ang mating og hvor ofte. Kort fortalt fra siden der er litt mat max 4-5 ganger i uken. Personlig brukte jeg å gi gulbuket terrapinen min mat hver dag noen dager, og enkelte uker annenhver dag, byttet litt på det, samt noen få ganger hver tredje dag. Ikke gi alt for mye pellets, du kan gi litt, men gi også litt av det som står nevnt på siden.
Mat: Chinemys reevesii

Anbefaler ellers å lese litt på den siden om trekjølskilpadder, står mye bra der!
Chinemys reevesii
Freddy90 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-08-2011, 21:40   #3
Reptilfreak

Standard

takkeer for svar og linker.

så hvis jeg ikke er helt lost i hue har jeg skjønt at:
jeg kan selv velge om jeg vil senke tempraturen men skal minske på lys lengden på "dvale" perioden.
(men fant fortsatt ikke ut når dvale tid var)
men skjønte at de ikke kunne kjønnsbestemmes før de ble 4år? og blir "voksene" når de blir 6-8år? så da mine som er mellom 3 og 4år kan ikke kjønsbestemes enda selv om de som kjøpte de i svergie hadde blitt fortalt at de var en han og ei hu i dyrebutikken for ca 3-4år siden og de var bebiser da? nå blei det litt mye greier for det stakkars hode mitt

GLEMTE: Det stod at det foret du fikk kjøpt i dyrebutikk IKKE var godt nok og det er jo bare der de har fått kalsium fra meg :/ vil det si at jeg skal kjøpe kalsium imorgen??? vil ikke at mine kjære små skal ha viaminmangel beklager her kommer sikkert samme spm opp igjen for ente gang og hvor mye skal de ha?
benny84 er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-08-2011, 22:37   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Må bare nevne at jeg ikke har egenerfaring av Chinemys reevesii, jeg har kun lest om den på nettet og i bøker, men har selv hatt gulbuket terrapin og rødøre terrapin.
Men det er ikke akkurat "dvale" når temperaturen er 18 grader, det er kun for å simulere at det blir kaldere om vinteren enn om sommeren, slik det er i naturen. Du kan senke temperaturen i vintermånedene til 18 grader, samt la lyset være på bare 8-10 timer om dagen i motsetning til 12 timer på 12 timer av (tips: bruk timer fra Clas Ohlson til å styre lyset), og det skal nok gå fint skal du se.
Svar med sitat
Gammel 05-08-2011, 22:58   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av benny84 Vis post
GLEMTE: Det stod at det foret du fikk kjøpt i dyrebutikk IKKE var godt nok og det er jo bare der de har fått kalsium fra meg :/ vil det si at jeg skal kjøpe kalsium imorgen??? vil ikke at mine kjære små skal ha viaminmangel beklager her kommer sikkert samme spm opp igjen for ente gang og hvor mye skal de ha?
Du kan fint gi foret fra dyrebutikker, bare ikke la hele kosten bestå av det, det blir ensidig og det er nok kjedelig for skilpadden å spise kun pellets. Som noen sa i i en annen tråd så kan du kjøpe døde sirisser på boks også fra dyrebutikken som du kan gi i tillegg til pellets, men gi gjerne andre ting også (feks noe av det som ble nevnt på siden jeg linka tidligere). Jeg brukte bare å ha et sepiaskall som du får kjøpt på dyrebutikk i vannet til mine skilpadder for kalsiumtillegg men jeg ga en variert kost da. Husk å ha UV-B lys til skilpadden også dersom du ikke har det, slik at den klarer å ta opp kalsium gjennom maten.
Svar med sitat
Gammel 06-08-2011, 14:15   #6
Reptilfreak

Standard

neida mine søte små får da variert no kost ja. hr tørket fisk og reker fra dyrebuikk samt pellets så tester jeg ut litt forskjellig som jeg har lest, kastet oppi litt opprevet kinakål igår med litt små biter med agurk skal si det blei fart oppi der da ja

artige dyr hadde ikke tenkt meg skilpadde før jeg faktisk haadde disse grunnet situasjonen men jeg blir bare mer og mer fasinert av disse skapningene når de står ved siden av meg her og jeg studerer de
benny84 er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-08-2011, 00:41   #7
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Høres flott ut, også er det godt med grønnsaker ja. Sumpskilpadder er veldig moro, de er jo utrolig aktive og moro skapninger. Vurderer å ha skilpadder igjen selv om en stund for de er virkelig herlige, må bare få flyttet først.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Angående postsending shelob Generell Info om herptiler og Virvelløse dyr 1 14-11-2009 00:56
Angående postsending shelob Småprat 2 03-09-2009 13:34
spm angående skyvedørslister:) mariee Prosjektspørsmål 2 18-08-2009 21:52
Chinemys reversii hjelp!!! Trollongen Skilpadder 6 18-08-2009 06:32
angående skjeggagamer:) Miss_Loca Agamer 10 05-11-2005 09:27

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:01.