| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 29
|
Hei....
I går kveld fant jeg en skilpadde i dårlig forfatning bak bilen min og trudde ikke mine egne øyne... Nå veit jeg ikke hva jeg skal gjøre...hørt at disse er ulovlige og ringer jeg mattilsynet blir den avlivet ?? Hvor kan jeg hendvende meg ?? Noen steder som tar i mot en stakkars skilpadde ?? jeg har ikke greie på disse skapningene...og veit ikke åssen jeg skal håndtere den... Den er hissig og sky....og har røde flekker ved øynene... Håper du kan hjelpe meg??????? Får vondt av dette dyret jeg :/ |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2011
Sted: Grimstad
Alder: 35
|
Det høres ut som en rødøreterapin. Du har vel ikke bilde vel?
Du kan sammenlikne med det andre bildet i denne artikkelen: Sumpskilpadder Hvis det er denne arten, er den garantert dehydrert etter å ha vært ute i varmen og da trenger den vann. Rødøreterapin er en sumpskilpadde. Den trives greit på land også, men er avhengig av vann for å få spist. Så, hvis bildet er av samme arten som du har funnet, finn en balje vann og putt den oppi så den får drukket. Legg gjerne ut bilde og skriv hvor du holder til. Godt mulig at det er en skilpaddevenn i nærheten av der du bor
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
|
![]() Dette er skilpadden som var ute å gikk for seg selv på Vear utenfor Tønsberg..... Den har nå blitt lagt i balje med vann og fått mat.... Men kan ikke leve oppi der lenge stakkars har ikke plass til å bevege seg så¨mye |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Rødøre terrapin (Trachemys scripta elegans) det der ja, underlig hvordan du fant den, kanskje noen i nærheten av deg har en hagedam hvor den har greid å rømme fra? Ellers er det vel noen som har hatt den ute på plena uten tilsyn, eller noen som rett og slett har blitt lei kjæledyret sitt.
Du har rett i at det er ulovlig med skilpadder (og andre reptiler og amfibier for å nevne det) i Norge, og som du sier blir de oftest avlivet dersom de blir oppdaget (hvertfall disse rødørene), men det skal litt til før man blir oppdaget da, med mindre man blir anmeldt eller driver med andre ulovlige ting (narkotika..) så går det nok greit. Det er ingen "offisielle" plasser man kan levere disse, finnes nok enkeltpersoner som har drevet med omplassering, uten at jeg skal si det for sikkert. Hva du skal gjøre nå vet jeg ikke helt, men det blir vel å prøve å omplassere den etter hvert hvis du ikke ønsker å beholde den. Edit: så ikke at du skrev hvor du bodde i innlegget med bildet før nå. Sist endret av Freddy90; 03-08-2011 kl 14:01. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
|
Hei Takk for svar
![]() Jeg holder til utenfor Tønsberg i Vestfold jeg..... Har hverken plass eller kunnskap til å beholde et slikt dyr....åsså har jeg en nyskjærrig stor schæfer.... så er dårlig mix hehe Virker som om den som eier denne ikke ville ha den mer....vært i nabolaget og spurt og ingen veit noen ting... Tok kontakt med Den Lille Dyrehage de kan ta den i mot om jeg kjører den dit...så finner jeg ingen som vil ha den må jeg nok kjøre den dit...vil ikke at den skal bli avlivet heller...er jo dyr dette også.... |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Det var flott at den lille dyrehage kunne ta imot den da, det synes jeg er bra gjort av de i dette tilfellet når du får en skilpadde som plutselig dukker opp uten videre hos deg.
Jeg ville gått for den med en gang istedet for å stresse med annonser og slikt, hvertfall når du sier du ikke har plass og kunnskap til det, det kan i tillegg ta litt tid da disse er ikke de mest populære reptilene på markedet, hvertfall ikke de store skilpaddene som krever litt plass.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
|
Så fint at du har tatt deg midlertidig av den, og prøver å finne en god løsning!
![]() Kjempe vanskelig å omplassere denne arten så enig i at det beste nok bare er å levere den til dyrehagen. Da er den i gode hender! |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| skilpadde |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hjeeeelp | princessloui | Taranteller | 11 | 07-07-2011 15:48 |
| Hjeeeelp! | Granden | Boa og pyton | 2 | 23-03-2011 17:26 |
| Hjeeeelp!!!!!!! | Seppola89 | Taranteller og skorpioner | 2 | 16-09-2009 16:29 |