| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jul 2011
Sted: Kristiansand
|
Er alle skjeggiser like fjerne når det gjelder å få maten serevert rett foran nesen på dem,eller er det bare min som er treig i oppfattningen at her er det levende føde ( feks larve) ? Det er akkurat som han ikke ser maten og jeg må hjelpe til med å vise hvor maten er. Selv når jeg sette maten litt lenger vekk... Er det ikke bevegelse i maten så er han nesten ikke interresert heller. Og dette her med å dette ned fra hyller o.l, hva kommer det av? SER dem det ikke? Finnes det ikke noen dybde syn eller noen ting?
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
|
Haha mine er også sånn. Setter in en gjennomsiktig skål med kakkiser så prøver de å ta maten gjennom plastikken. De må tydeligvis røre på seg vis dem skal reagere hehe.
En av mine leoser tok faktisk fingern min engang i steden for zophobas larven. Den ville jo heller ikke slippe så hadde en liten leos hengende etter fingern ;P |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
|
Haha! Godt det finnes flere "loste" dyr,hehehe! Skjeggisen min prøvde å jakte på sirissene gjennom vinduene fra akvariet og sto på to bein og skrapte opp mot ruta...Og så var det ut med tunga for å fange dem. Det endte med en klatt sikkel på akvariet istedet....
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Kan være enige i at leopardgekkoer kan være litt fjerne til tider.. Ofte er det noe annet som fanger oppmerksomheten deres istedenfor maten. Men, er de skikkelig sultne og i god form bruker også de å være temmelig raske og kontante når maten blir servert..
Har derimot ingen erfaring med skjeggagamer som fjerne skapninger. Mine er alltid parat når insekter står på menyen. Friske og sunne skjeggagamer er som regel svært kvikke når middagen er klar. Jeg ville vurdert om det kan være noe annet som er "feil" i dette tilfellet. 1. Hvor gammel er den? 2. Har den fått rikelig med kalsium, vitamin og mineraltilskudd gjennom hele livet? 3. Har den hatt UVB lys installert på riktig måte hele livet - og hvor ofte har lyset blitt skiftet ut? 4. Har du tatt avføringsprøve og undersøkt den for innvollsparasittet noen gang? 5. Hvordan er blikket på den? - frisk, åpen og nysgjerrig, eller søvnig og uinteressert? 6. Hvor stort er terraet og hvordan er det innredet? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Junior Member
|
1: ca 6-8 mnder
2: Denne skjeggisen har aldri fått stell i sitt liv! Den ble dumpet i hendene på ei venninne.Den kom i ett akvarie som var ca 30-40 cm langt og hadde bare ett vanlig lys som varmeklide og sand som fulgte med. Den var så i dårlig forfatning at han ikke kunne spise selv. Han var tynn og hue gikk i spinn/sirkler-antagelig pga den lille plassen den har fått... Hvor mye av vitaminer,kalk og div den har fått før han kom til venninen min,har vi ingen anelse om-antagelig ikke en dritt! Ikke hadde den UVB-lys heller,og måtte håndoppmates helt til han klarte å spise selv. Venninnen min hadde den i 3 mnder ca og har foret han på melormer og frukt.Dette er min 3 uke med skjeggisen og den har nå fått UVB-lys fra tidligere eier,12 sirisser som pudres med kalk annenhver dag i tillegg til frukt og grønt som jeg drysser vitaminer på og kalk liggende tilgjengelig fra tidlig om morgenen før jeg går på jobb. 3: UVB-lyser er fra i år ca 3mnder gammelt. Det står muligens noe gæli nå i forhold til skjeggisen som varme seg under ei lampe som igjen er under en "hylle"... Men den kan flyttes på ![]() 4: Avføringsprøve er ikke tatt. Må jeg til en dyrlege hvis dere mener jeg bør ta det? Og må jeg si at det er avføring fra en skjeggagam? Ellers har den gjort fra seg da jeg bader den etter "middag" når maten har blitt fordøyd ca 30-40 min etter foring.Avføringen har en mørk farge,den er fast og det skiller seg hvit klump fra det mørke som jeg regner med er urin...? 5:Jeg syns ikke han er slapp eller dåven. Han skakker på hue og gir oss oppmerksomhet når vi går forbi han. 6:Terra er på 700 liter Elllers må jeg påstå at han er frisk,rask,veldig flink til å hoppe når han er ute av terraet sitt. Han pleier å være med oss i sofaen og da springer han fra fanget vårt og hopper opp på sofaryggen og klatrer opp på toppen Det hender at han klatrer på oss også og hopper fra skulder til sofatopp fra en lengde som er ca like lang som han (ca 25cm). Da ligger han på toppen som ett slakt,men øynene følger med på oss mens han skakker på hodet. Litt sofasmaking blir det også...men han sover ikke. Ser mer ut som han koser seg
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Junior Member
|
Rettelse på punkt 2: frukt og pellets er tilgjegelig fra morgen til kveld-ikke kalk...
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||