| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jul 2011
Sted: Kristiansand
|
Heia!
Jeg overtok en liten skjeggis gutt fra ei venninne. Den er tidligere blitt tatt mindre godt vare på. Han var tynn,spiste ikke selv og gikk rundt i ring pga akvariet den hadde var så altfor lite Venninnen min har gjort en kjempe jobb med å få ham "på beina" igjen,så han spiser selv nå. Jeg fikk ham for 3 dager siden og vi har selv bygd ett kjempe terrarrie til ham med ekte planter som ikke er giftige,brukt helle steiner på bunnen og litt sand mellom sprekkene. Han digger virkelig å dra seg mellom plantene Selve terrarriet er av treplanker(ubehandlet) og har seff glass på den ene siden. Vi har også innredet med røtter. Så var det disse spørsmål da... (vanskelig å finne svar) så derfor hører jeg med andre mer skjegge erfarne folk om: Hvor mange melormer/sirisser skal en unge på ca 6-8mnder ha om dagen eller i uka? Den får fin hakket frukt og grønt før jeg dra på jobb. Og disse billene som er sammen med melormene,kan skjeggisen spise dem...?Ellers har den fått sitt første bad i badekaret der den hoppet rundt og dynket hodet sitt under vann. Så nesten ut som den likte det Så tid på dagen er det da best å la den bade? Før "middag" i 4-5 tiden,eller etter? Og skal jeg la det gå f.eks en halvtime etter den har spist før jeg lar den bade? Setter superduper pris på alle svar og råd
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Ang. melorm billene tviler jeg på den vil spise dem pga de utskiller en ekkel stank som de færreste rovdyr finner fristende å ta et tygg i. Tror de smaker vondt og.
De andre spørsmålene har jeg ikke særlig greie på ![]() Velkommen til forumet!
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
|
Heisan og velkommen til forumet ;P
Når det gjeller melrombillene einer dette seg ikke til for, bare til avl av melormer så har du ikke planer om å avle selv trenger du dem ikke. Som sakt skiller de ut en ekkel stank. Ville heller ikke brukt melorm som for i det hele tatt da dette er utrolig lite mat for den og selve melormen inneholder ikke mye næring men mest fett. Skal du bruke larver så bruk zophobas men ikke som basisfor mere som snacks. Reptiler spiser til de er mette så hvor mye den vil ha av sirisser og kakerlakker avhenger av hvor mye den selv vil spise. Du gir den frukt og grønt og dette er helt riktig og bra da skjeggiser er planteetere og har godt av det. Du kan f.eks gi dem frukt og grønt og kjøtt annenhver dag. Jeg ville tatt ut de levende plantene da skjeggisene mest sannsyneligvis kommer til å begynn å spise på dem å ødelegge dem, vet heller ikke hvor bra dette er for dem selv om det ikke er giftig. Skjeggiser kan være glade i å bade eller ikke glade i det. Spørs litt hva den er vant til. Samme når du bader din skjeggis på døgnet men du trenger ikke bade så ofte. Når du skal bade er det fordi det lukter vondt, det sitter fast hamrester eller når den har behov for å tømme tarmen. En liten badetur i mellom dette kan du også gjøre vis den syntes det er deilig. Det har heller ikke å si når den har spist etter du skal bade, men gjør nok ikke å vente en 30 minutters så den for fordøye maten. Eller så er det fint at du tar vare på denne skjeggisen og du for ha masse lykke til med den ![]() Mvh Marius |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
|
Takker for svar
![]() Angående plantene og gresset så har han ikke til nå hvert borti det annet enn å "smakt" på det,men interressen for mer smaking dabbet av da det ikke beveget på seg,hehe. Og så skal jeg begynne med mer næringshold middag.Men noe siriss avling på meg? Skeptisk...Det blir vel til at jeg flakser til butikken anne hver dag nå med mindre gubben tar seg av den biten. Men hvor mnage sirisser da? 6-8 stk? Så pudrer jeg dem med kalk og frukten med vitaminer,er det ok? Både i dag og i går fikk skjeggisen ett bad ca 30 min etter melorm-glefs. Flinke gutten min gjorde fra seg i badekaret,dukket med hodet igjen og klødde seg litt på overkroppen. Skrubbet ham forsiktig med en tannbørste som ikke er så hard,og han blundet øynene.Er det tegn på at det var noen han likte? Og litt hamskifte her og der er det også,men veldig lite. Og hva betyr det når halsen eller underbitt siden blir helt svart...? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Okei bare pass på litt så han ikke spiser det opp
![]() Den kan spise masse mere enn det. Jeg vil anbefale dubia avl. Mye lettere å holde og avle og de er større som vil si fortere mett. Vitaminer er bra at du bruker og høres fint ut! Når den dukker med hode i vannet drikker den. At dem gjør fra seg i vannet er fordi det varme vannet stimulerer tarmene dems og det renner automatisk ut. Prøv å dra av alle hambiter som sitter fast. Når den lokker øya og står helt rolig kan det være at den liker det ja
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Junior Member
|
Her er terraet min samboer bygde. Det er litt over 700 liter med 3 etasjer. Det mangler noen småting ennå som varmeelementer og lys. Så foreløpig henter han varme fra to spottlamper,og UVB-rør er i taket. Hjemmelaget "fontene" med rennende vann er rett rundt hjørnet. Det er bygget på natur steiner og skal lage en grop som skjeggisen i tilegg enten kan bade i eller drikke vann. Sanden som er mellom hellene er til for skjeggiser,så håper vi at vi som nybegynnere av øgle-eiere at dette terraet var godkjent av dere som har mest peiling. Jeg dusjer plantene og div hver dag for å oppnå litt fuktighet også. Er det mer jeg mangler nå??
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Junior Member
|
Har forresten skyvedører i glass,og de øverste "hyllene" skal få vegger i tilfelle den slulle ramle...
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
|
Så fint ut, men med tanke på at terra er så høyt og med en del ubrukt plass øverst, så kan dere jo vurdere å lage bakgrunn av isopor/flislim, for å få utnyttet mer av arealet?
Et eksempel: Skjeggisterra på gang... (Kan sikkert bruke det dere har nå som fundament, om dere vurderer å gjøre noe mer utav terra )
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Her er det en ting du burde få rettet opp ja. Hva bruker du i bund? Er det torv/jord? Dette skal ikke skjeggis gå på! Fontene må du droppe. Skjeggis er ørken dyr og skal ikke ha konstant vann stående inne hos seg. Putt en vannskål med vann inni isteden ikke fontene med rennende vann. Skjeggis skal ikke ha mye luftfuktighet i det hele tatt! Å spraye så mye er ALT for mye. Du trenger ikke spraye mer enn 1 gang i uka for at skjeggisen skal få litt vann i seg.
Vis plantene trenger mye vann må du droppe dem dessverre. De fleste med skjeggis bruker falske planter eller visne grsstubber dem finner ute! Dessuten må du tenke på at du har laget dette terrariet av tre og det tåler ikke fuktighet!!! Råtner treet og mugner blir det helseskadelig for dyret og det er ikke bra. Enig at vis du hadde lagd en isopor og flislim bakgrun her hadde sett utrolig kult ut! |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Hva er så gale med rennende vann? Rennende vann er jo bedre enn stille vann. Ser ikke helt problemet her....EDIT: Så lenge vannet er rent og fontene rengjøres gjevnlig.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Min første øgle | le_sommelier | Agamer | 7 | 10-07-2008 19:08 |
| øgle/orm | Øgler | 34 | 28-11-2007 17:57 | |
| En øgle. | Småprat | 3 | 18-08-2007 16:32 | |
| Kjøpe min første øgle! :D ... Trenger Hjelp... | Reptil-Elsker | Agamer | 52 | 19-04-2007 20:59 |
| øgle på tur... | straymond | Media | 3 | 13-07-2005 19:05 |