| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 21
|
Hei hei
Lurer på om jeg kanskje har gjort noe dumt.... i 60X45X45 TERRARIUM kjøpte jeg exo terra large dessert varme matta.... Den dekker bitte bitte litt under 1/2 av terrariumet.... Er det dumt? Eller kan jeg bruke denne matta eller burde jeg selge den og kjøpe medium i stedet ? :/ Kanskje kjøpe denne : http://cgi.ebay.co.uk/Thermostat-Hea...item19b3949ee1 ?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2009
Sted: Sogn og Fjordane
Alder: 28
|
vet ikke hvor stor large modellen er, selv kjøpte eg Exotic Life varmematte fra bristols.no der står måla oppgitt på hver modell men er oppgitt i watt og ikke medium eller large osv.
men greit og ha det så stort at du får plass til hule + fukthule plasert oppå der og litt åpent område så den ikke bare er i hulene når den varmer seg |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Handler om at jeg ikke vil koke stakkars jenta ^^, Etter hva jeg har lest er large 25watt. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
ja trenger jo muligheten til og komme seg av varmematta og hehe.
eg har større bunnområdet og eg har 18w = 38.6x27.4 cm bunnarealet i tanken er 70x55 og 40 høgde. 18w:=38.6x27.4 cm vet ikke hvordan målene er på den type matte du ska ha. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
ok, eg vet egentlig ikke så best og vente på svar fra ein expert
men regner med ein del av matta kan gå utafor bunnen også slik at ikke hele matta er under karet, da får du jo regulert området den skal dekke selv. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Nei får vente og se hva noen andre sier! Kan jo også nevne noe temperaturer i rommet! Om sommeren står vinduet alltid oppe så da er det rundt 22-24 der terraet skal stå... 18-21 om nettene. Vinteren står vinduet også litt oppe på gløtt og da ligger rom temp på 15-19 om dagen og helt nede i 10 om nettene!(Ikke mange som sover i slike temperaturer hehe men jeg gjør )
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Jeg prøvde exo-terra desert large varmematta og synes den funka dårlig.... Så du kan jo alltids prøve å se hvor varmt det blir. Kommer jo an på hvordan type substrat og hvor mye substrat du har også, med tanke på hvor varmt du klarer å få det... Jeg likte ikke exo-terra varmematta iallfall, så jeg skal aldri kjøpe det igjen
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
|
Å ha varmematta under halve terraet kan bli litt mye. Må tenke på at matta ikke bare varmer det som ligger RETT over, men sprer seg også noen få cm/mm. Så da sitter du antakeligvis igjen med en halvdel som er maxtemp, og en halvdel som er rett under maxtemp. Jeg deler opp terraene i 3 deler. Da får man en god og varm del. En del som tar opp varme fra den varme delen, men ikke blir for varm. Og en kjøligere del. Du kan fint ha varmematta utenfor terraet men det blir jo sløsing med varme og watt. Det viktigste er termostat! Veldig, veldig veldig viktig!
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| varmematte? | Leogirlz | Slanger, øgler og skilpadder | 2 | 15-05-2009 09:53 |
| Varmematte | textex | Terrarier | 13 | 03-12-2008 00:42 |
| w på varmematte? | sceeZer | Terrarier | 1 | 18-05-2008 02:02 |
| Varmematte | Olliw | Terrarier | 4 | 29-03-2007 15:43 |
| Varmematte | tovang | Terrarier | 20 | 28-12-2005 09:48 |