| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2011
Sted: I nord-norge
|
Har mistanke om at min KP er på tur i hamskifte, da han er blitt grå i øynene, og det er første gang det skjer etter at han er kommet til meg.
Så lurte på hvordan det er med håndtering under hamskifte. Skal han være i ro nå, eller kan han fortsatt handteres? Han er rolig under handtering til vanlig. Og skal jeg vente med foring til han er ferdig med hamskifte? |
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
|
Det vanligste er vel og ikke håndtere eller mate under hamskifet, med mindre han får problemer med og få av alt av ham.. Da vet jeg av folk som tar den med i dusjen, og/eller bader den en stund i vann med litt grønnsåpe tilsatt
![]() Shoot me if i'm wrong |
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Ok, får prøve å la han ha ro da.
Noen som vet hvor lang tid hamskiftet tar? Han var grå på øynene først i dag. |
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
|
Hvor lenge hamskiftet på min kp varierer litt. Noen ganger tar det veldig lang tid. Det spørs på hvor mye luftfuktighet det er i buret, om det er steiner eller røtter den kan gni seg inntill for å dra av hammen, når den ikke klarer det selv. Noen ganger ligger alt i en ball uten noe problem. Det begynner med grå øyne og den begynner å flasse litt her og der. Når jeg ser at han har problemer lager jeg steam bad til han. Det fungerer utrolig fint!! Etterpå tar jeg håndklet og drar av hammet. En gang var han veldig grå i øynene veldig lenge, men med flere bad og litt tid gikkk det bort. Nå er han så fin igjen.
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
|
jo, mener jeg leste at når slangen er rød under på magen, det er da den helst vil være i fred.
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2009
Sted: Rogaland
Alder: 26
|
Sitat:
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Et hamskift tar ca 1 uke.
Først blir slangen mørk i fargene, grå i øynene, rød på magen. Slik vil den være noen dager. Etter ca 4-5 dager så vil slangen bli klar igjen i fargene, og som nybegynner så begynner man å klø seg i hue etter hvor hammet ble av. Et par dager etter det, så begynner slangen å dra av seg hammet. Pass på å ha det litt fuktig i slutten av prosessen og at den har noe å gni seg på, så vil hamskift stort sett gå smertefritt.
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Takk for svar
![]() I dag lå alt i en ball inni en krukke som jeg har på den kalde siden i terrariet. Så alt har gått raskt og veldig greit, så bare å håpe at det fortsetter slik
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kornsnok Handtering i hamskifte | Cal | Snoker | 5 | 02-10-2009 16:30 |
| Hamskifte | demios | Mine Herptiler | 1 | 27-03-2009 20:43 |
| hamskifte | boa1 | Agamer | 3 | 30-10-2007 18:11 |
| hamskifte | big_cola_fan | Taranteller | 12 | 16-10-2007 18:29 |
| Hamskifte leo! | Bling_juice | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 2 | 24-08-2007 14:09 |