| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: May 2011
Sted: Nord-Norge
|
Hei!
Jeg har tenkt å kjøpe en landskilpadde, og jeg lurer på om noen vil anbefale en art? Jeg vil h en liten landskilpadde. Jeg har også lest litt rundt og funnet mye fakta om de og lurer på om det er rett. Her er noe av det: Akvariet Det kan være avispapir eller reptilbark i bunnen. Akvariet skal være 10 ganger større enn skilpadden. I akvariet skal det være en vannskål(som man bytter vann i hver dag), UV-lys, varmelampe og litt høy som skilpadden kan ligge i. Kan det være flere ting dær?Som ting den kan klatre på?Liker skilpadder å klatre?| Mat De kan få litt frukt, men mest grønnsaker. De spiser ikke kjøtt. Det beste er å gi dem gress og slikt fra naturen. Man burde fryse og/eller tørke gress til vinteren. Man kan gi alfalfa pellets eller noe slik(er ikke helt sikker på hva det er). Man skal ha kalk i maten 2-3 ganger i uka. Når man skal gi den gress fra naturen skal man vaske det først da? Annet De bør være ute minst en halv time hver dag(når det er over 15 grader). Da kan man lage en innhegning til den, som er minst 1 kvadratmeter. I innhegningen må det være vann som skilpadden kan drikke og bade i og det må være høy som den kan ligge i. Innhegningen bør være gravd litt ned i jorden for skilpadder liker å grave, og da kan den lett grave seg ut. Hva burde man lage innhegningen av? hvor høyt burde innhegningen være? Er det andre ting man burde ha i innhegningen? Eller andre ting man burde gi skilpadden utenom? Takk på forhånd!
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo
|
Hei Basse
Landskilpadder er flotte hobbydyr. Jeg ser at du har forsøkt å sette deg inn i hvordan de skal bo og passes, og det er veldig bra. Du har dessverre fått enkelte gale opplysninger. Hvis du går inn i linke-siden øverst i banneret, så finner du linken til marginata.dk. Der kan du lese mye om forskjellige typer landskilpadder slik at det blir letter for deg å velge hvilken som passer for deg. I tillegg får du helt riktige pasnings og foringsveiledninger. Personlig har jeg tre greske skilpadder. De er sosiale, harmoniske og morsomme dyr. Husk også at det er en prosess å få tillatelse til å ha dem i Norge (foreløpig). Du finner mer på Mattilsynet.no's sider. Søk på skilpadder, så får du info og div. skjemaer. Lykke til!
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2011
Sted: Rogaland, Jæren
Alder: 20
|
Jeg hadde skillpadde før, men det var ikke jeg som passte på den. men vi ga den reker som den likte veldig godt. veldig morsomt dyr. hadde den fri i bakgården hele døgnet, men da bodde jeg i Sevilla, Spania som er veldig varmt. Gikk veldig godt å ha den fri og den er ikke særlig rampete. Anbefaler skillpadde, og vil skaffe meg en til når jeg flytter for meg selv. ^^
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Sted: Bergen
Alder: 35
|
den tunisiske som jeg har,blir max 17 cm for jentene,og 13 for guttene
kun planteeter,ingen reker osv. om du skal ha den ute,bør du vente litt til den blir litt større,er veldig ømfintelig for trekk... infeksjon i luftveiene kan være dødelig... uansett bør det i en innhegning ute,være et lunt sted,med varmelampe den kan krype inn i![]() hønsenetting under og over er lurt,kjipt om fuggel eller noe annet kommer å tar dyrene ![]() inne bør de ha en kasse,hvor de ikke ser ut av der de går,kan bli stresset av å se ut glass.. de trenger og gjemmesteder de kan sove. på dyrebutikken har de fine broer for hamster ol,og kaninhus,slike du bøyer til. fine å klatre på oppå om de har lyst til det. på vinteren kjøper du mørke salater,ruccola osv,det er bra for de,sommeren kan du bare plukke løvetann og groblad feks,de er de veldig glade i når skilpadden vokser,skal den ha kalk på maten hver dag... men hjelper ikke om de ikke får nok uva/uvb...det viktigste er nok å variere mye i kosten,pellets og....de blir fort kresne paprika er en slager,men bør ikke få for mye av de![]() sand/jord er og greit å ha i kassen,spes under der de soler seg... |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| akvariet, annet, mat |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Tunisiske Landskilpadder, 2 av de! | Andreaspadda | Mine Herptiler | 12 | 26-07-2009 18:34 |
| Landskilpadder og stell | Ale_281 | Slanger, øgler og skilpadder | 3 | 09-07-2009 13:25 |
| landskilpadder | pianogutten | Skilpadder | 21 | 15-10-2007 17:39 |
| landskilpadder? | Trollemor | Skilpadder | 2 | 04-03-2005 08:15 |