"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25-06-2011, 04:46   #1
Reptilfreak

Proxor sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Sogn og Fjordane
Alder: 28
Meldinger: 219
Standard leopard gecko, noe poeng med dagslys?

Hei, har planer om og skaffe meg denne flotte skapningen.
Sia dem er nattaktive, vil eg i det hele tatt få se dem iløpe av dagen om eg har lys på i tanken? viss dem er aktive og komme frem om det er dagslys også er jo det flott og bruke for og se den bedre, men viss ikke ser eg ikke noe poeng i og ha annet en nattlys på om dagen også, vil dem vise seg mer om dagen med nattlys vil vel det heller vere bedre og bruke det viss man ikke ønsker den skal gjemme seg hele tida?

varmematta, skal den plaseres under karet i åpent tereng eller under ei hule?

skal eg også bruke varmelampe i tilleg til varmematta? og skal den varmelampa vere på samme side som matta da eller? viss ikke får den jo ikke muligheten til og slippe unna varmen?
Proxor er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 25-06-2011, 06:52   #2
Reptilfreak

Dantalian sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Akershus/Bærum
Alder: 32
Meldinger: 94
Standard

Jeg skal kjøpe meg et reptil - HVA trenger jeg?
Sitat:
Opprinnelig postet av Proxor Vis post
Hei, har planer om og skaffe meg denne flotte skapningen.
Sia dem er nattaktive, vil eg i det hele tatt få se dem iløpe av dagen om eg har lys på i tanken? viss dem er aktive og komme frem om det er dagslys også er jo det flott og bruke for og se den bedre, men viss ikke ser eg ikke noe poeng i og ha annet en nattlys på om dagen også, vil dem vise seg mer om dagen med nattlys vil vel det heller vere bedre og bruke det viss man ikke ønsker den skal gjemme seg hele tida?

varmematta, skal den plaseres under karet i åpent tereng eller under ei hule?

skal eg også bruke varmelampe i tilleg til varmematta? og skal den varmelampa vere på samme side som matta da eller? viss ikke får den jo ikke muligheten til og slippe unna varmen?
Svar med sitat
Gammel 25-06-2011, 11:27   #3
Reptilfreak

gordongekko sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Akershus
Alder: 31
Meldinger: 160
Standard

Jeg ha rbare varmematte under ene hjørnet. Der er det et bittelite gjemmested ja.
Men det er sjeldent hu ligger der anyway, hu her vandrer rundt og ligger overalt.

trur det er litt individuelt eller opp og ned for dagsformen hvor aktive de er om dagen.
Min er mer sånn "døgnaktiv" (JA jeg er klar over at hu ER nattaktiv) men hu er framme litt og sover litt, bader litt, spiser litt,sover litt igjen, gjemmer seg litt, klatrer litt, helt uavhengig når på døgnet det er.
Jeg er mye våken om nettene så jeg har fått med meg dette.
Eneste hu gjør om natta og ikke om dagen er å skifte ham og å klatre veldig aktivt opp etter veggene.
Ellers er hu mye framme Innimellom.Noen dager kan hu være helt borte faktisk. Men jeg har glede av lyset så jeg ser henne.
Ellers er hu kjapp med å komme fram om hu hører noen lyder eller ser noen bevege seg. Hehe.
gordongekko er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 26-06-2011, 01:28   #4
Reptilfreak

Proxor sin avatar

Standard

ok, vilken størelse skal hula vere? tenker på exo terra hulene på webzoo. smal, medium, stor, x-large? da størelsen på hulene eg har sett ikke har vert oppgidd i mål så vet eg ikke va som egner seg til leopard gecko. greit og bestille rikti størelse når man først bestiller.
Proxor er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-06-2011, 01:32   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Usikker på de størrelsene fra exo-terra, men leopard gekkoer liker å ha det litt trangt inni hula si.
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-06-2011, 02:09   #6
Reptilfreak

ville sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
Meldinger: 371
Standard

Bristols har skrevet noen mål på disse hulene.
Hule Exo Terra - Bristols.no

Det ser ut som small har veldig stor inngang i forhold til de andre.
Mine liker hulene med trang inngang, selv om plassen inni er ganske stor. Fuktboksen deres er kjempestor, og der ligger de sikkert 70% av tiden
ville er online nå  
Svar med sitat
Gammel 26-06-2011, 02:15   #7
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ville Vis post
Mine liker hulene med trang inngang, selv om plassen inni er ganske stor. Fuktboksen deres er kjempestor, og der ligger de sikkert 70% av tiden
Fuktboksen blir jo nesten mer populær enn hulene til tider! Men du har nok rett med trang inngang, de lever i trange huler i naturen også, er jo mere trygt å bo i en hule der de litt større predatorene ikke kommer til.
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-06-2011, 18:19   #8
Reptilfreak

CampALot sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sverige. Sier vi i allefall...
Meldinger: 43
Standard

Hvis du ønsker å kunne se dem om natta går det ann å skaffe rødt lys til de om natta. Ta da helst noe som ikke gir fra seg så mye varme så de ikke får dagtempratur på natta og. Diodelys skulle være fint.

Rødt lys kan benyttes på natta fordi leoser ikke ser dette, men det gjør vi
CampALot er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-06-2011, 22:31   #9
Reptilfreak

Proxor sin avatar

Standard

okey, blått lys fungerer vel likebra? dem ser vel ikke det heller.
hvordan er synet til leopard gecko med tanke på om dem kjenner igjen eigeren sin? viss dem kan det da, eller ser dem oss slik som man ser gjenom eit varmekamera? slik som med slanger? slik at det dem ser er bare ein rødlysende skikkelse? hehe
Nå har eg sendt ei bestilling til bristol på full pakke med det eg trenge, dem hadde ikke 12w matta med målene 25.8x27.4 cm inne såg eg, så bestillte 18w som har målene 38.6x27.4 cm kansje litt i største laget? men kan ein del av matta gå utforbi bunnen på akvarie da isåfall så den ikke dekker så stort område? eller er det bra at den dekker eit stort område? akvarietanken eg skal bruke har bunnmål 70x55cm. og 40cm høgde.
bunnmateriale har eg ikke bestillt da det ser ut som folk bruker avispapir/tepper osv..
Proxor er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-06-2011, 23:07   #10
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

Di ser både rødt og blått. Men det røde lyset fra f.eks infrarøde varmepærer forstyrrer dem ikke når det er mørkt da det ikke er så veldig krevende for sensitive øyne å tilpasse seg lyset.

"Some night bulbs made for herps are just painted red and claim to be "special night bulbs," but are no different than red party bulbs or Christmas tree lights. True infrared bulbs often have a reddish glow to the element inside, but do not emit visible light."
tannkrem er online nå  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Leopard gecko Trine87 Mine Herptiler 3 04-03-2011 21:42
Leopard gecko Snowballs Øglefakta 0 13-09-2007 21:48
dagslys martin Skilpadder 0 12-06-2006 12:30
Leopard Gecko Leopardgekkoer og andre Eublepharis 3 05-10-2005 15:29

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:56.