"

Reptilfreaks.no > Ny til terrariehobbyen > Startgropen > Slanger, øgler og skilpadder Øgler Spørsmål til dere som har panterkamelon

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13-04-2011, 09:12   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Alder: 27
Meldinger: 12
Standard Spørsmål til dere som har panterkamelon

Hei

Jeg har lenge ønsket med en øgle. I utgangspunktet var det sjeggis jeg fant veldig spennende. Men etter å ha lest mye rundt omkring kom jeg over Panterkamelonen, og må bare si- UTROLIG flotte skapninger. Forelsket meg helt i dem!
De siste ukene har jeg brukt mye tid til å lese om dem. Og sitter nå med noen spørsmål.

-I forhold temperaturen her i Norge, hva mener dere er best av terrarie?
Glass terrarie med lufting nede i front og nettingtopp? Mine tanker om dette er at det virker enklere å holde riktig temperatur i terrariet. Samt enklere å holde det fuktig nok. Men redd ventilasjonen ikke vil være god nok.
Ved bruk av 'åpent' terrarie, ser jeg problemer som eventuelt vannsøl ved bruk av drypper (aldrig vært borte i drypper før). Og at temperaturen kan være litt mer vanskelig å holde jevnt.

- Jeg har fra før både 2 katter og ildere, kattene vil kunne bevege seg rundt der terrariet hadde kommet til å stå. Vil dette kunne bli en stressfaktor for kamelonen? Burde jeg eventuelt vente med anskaffelse til den dagen jeg kan sette kamelonen på et eget rom hvor kattene ikke har tilgang? Er også stor mulighet for at jeg og min samboer skal ha oss hund om ca 4år, da vi ikke bor slik at det passer seg nå.

- I forhold til dyrlege om jeg skulle ha en kamelon, hvor god er den generelle kunnskapen på kameloner?

Og tilslutt, er det noen som dretter (om det er riktig ord å bruke her) eller har panterkamelon, som hadde vært mulig å besøke? Slik at jeg kunne bestemt meg helt sikkert for at dette er riktig dyr for meg.

Tanken min var i utganspunktet å vente med å skaffe panterkamelon til den eventuelt blir godkjent å holde her i norge. Jeg liker ikke tanken om den skulle blitt tatt fra meg og som i de fleste tilfellene jeg har hørt om-bli avlivet pga av norges lover og regler...

Tusen takk for at du tok deg tid til å lese, jeg kommer nok med flere spørsmål etterhvert.
Frøya er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-04-2011, 10:14   #2
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Heisann!
Så morsomt at du har tenkt på panterkameleom (Furcifer pardalis).
I utgangspunktet så vil nok flere være litt skeptiske til kameleoner som førstegangsreptil.
Grunnene til dette er ofte at de blir sett på som svært skjøre, både med tanke på at de kan være lett mottakelige for infeksjoner, da spesielt i øynene, de kan lett spisevegre seg, og at de generelt ikke tåler særlig håndtering. Dette stemmer nok forsåvet, men kameleoner er generelt ikke så skjøre som veldig mange skal ha dem til.
Det første som kan sies er nok at de er svært sære, og har langt mer personlighet enn man skulle tro. Har de først bestemt seg for en ting, så kan de være vriene å omvende, spesielt når det gjelder mat, men husk at hvert individ er forskjellig.
En annen ting som flere nok vil si, er at kameleoner generelt er lite hardføre, her er jeg uenig, svært mange har dem uten bunnlag, og renser omtrent vannet før de sprayer, jeg mener det er unødvendig, men folk er her veldig forskjellige, og du må finne det som passer for deg.

Når det kommer til terrarie så synes jeg akvastabil har noen gode løsninger. De har toppene dekket av netting, samt netting nede langs en av sidene, her har de i tilleg lagt en pakning som gjør det mulig å trekke ut ledninger. EldoradoTerrarie
Akvastabil lager på mål, og de fleste dyrebutikker skal kunne bestille disse inn.

Nå kan jeg kun snakke for meg selv, og nevner igjen at hvert individ er forskjellig, men jeg har selv 5 ildere og de har sprunget rundt terrariet til omtrent samtlige dyr her inne, inkludert kameleonen, og han enser dem ikke. I begynnelsen blåste han seg litt opp når de sprang rundt, men han roet seg fort ned, og jeg har ved flere annledninger matet ham mens de har sprunget rundt i synsfeltet hans, så jeg skulle ikke tro at det vil by på noen problemer, men igjen, her må du nesten ta et valg selv. Det jeg derimot ikke kan ha rundt ham er klær som er røde, for da klikker det helt for ham.

Det finnes dyrleger i landet som begynner å få et ganske bredt spekter når det kommer til erfaring med reptiler, men husk også at de har liten eller ingen er faring fra veterinærhøyskolen, så de har enten blitt kurset eller lært på egenhånd. Hvorvidt det finnes noen som er spesielt flinke på kameleoner vet jeg ikke. Men hvis de har litt erfaring med reptiler fra før av, så er de som regel lærevillige og flinke med håndtering.
Her i Stavanger har vi en veldig flink kar som holder til på Hafrsfjord smådyrklinikk.
I Oslo har Monica Heggelund opparbeidet seg et ganske godt rykte når det kommer til reptiler, hun holder til ved Oslo Dyreklinikk
Norsk herpetologiske forening har lagt ut en liten liste over dyrleger som er flinke på reptiler:
Norsk Herpetologisk Forening

Om det er noen som driver oppdrett for øyeblikket skal jeg ikke uttale meg om, men det har ved flere annledninger vært gjort oppdrett på dem her i Norge, her må du nesten vente å se, eller selv prøve å høre litt rundt inne på f.eks: repti.net eller på repti.net sin nye side som er linket til på hovedsiden deres. Husk å trykk på det norske flagget øverst i høyre hjørne hvis du ikke er kjent med siden fra før av da.

Lykke til!
Svar med sitat
Gammel 14-04-2011, 15:54   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Alder: 27
Meldinger: 12
Standard

Tusen takk for langt og utfyllende svar

Har lest en del rundt på repti,net også ja

Blir nok litt mer lesing og tenking framover før jeg tar noe valg.
Frøya er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Siriss-spørsmål......maaange spørsmål... Elvis Taranteller 17 03-02-2010 18:23
Hva vil dere anbefale? BabyLizz Taranteller og skorpioner 7 07-10-2009 11:48
vil dere se noe kult? therabro Taranteller 8 10-02-2008 09:57
Hva synes dere? Jabbe Helse og sykdommer hos reptiler 3 20-01-2008 15:04
At dere tør!!! orgorg Helse og sykdommer hos reptiler 14 13-10-2007 16:50

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:53.