"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-04-2011, 22:14   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Oslo
Meldinger: 420
Question Øgle-slange terra?

Hei!
Jeg har et skjeggagam terra på 112x60x63. LxBxH. Det er såklart et ørkenterrariet. Men er blitt lei av skjeggiser nå og vil prøve noe nytt og spennende. Tenkte da kanskje på en tøff slange? Noen som har noen tips? Vil helst ikke ha kongepython. Passer en nå skjønner dere ;P
Vis dere ikke mener miljøet passer til en slange kanskje dere hadde hatt tips til en fet øgle. Vil helst heller ikke ha en kornsok. Alt for mye rømming. Vis dem kan gå to sammen i det jeg har hadde det vert fint
Slenger med et bilde av det jeg! Håper på svar!
PS: Har leoser.

Mvh Marius
Vedlagte miniatyrbilder
Øgle-slange terra?-bilde-8-.jpg.JPG  
reptilesboy er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-04-2011, 22:40   #2
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

I fare for å fornærme deg.
Om du blir så fort lei av dyr som jeg nå får inntrykk av - bør du i det hele tatt gå til anskaffelse av et annet herptil?
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-04-2011, 23:06   #3
Reptilfreak

Standard

Hehe skjønner hva du mener, men har drevet med 3-4 år nå og skjeggiser er ikke det mest spennende du kan ha. Jeg fikk det i gave og var mitt første såkalt ulovlig reptil. Det var veldig fin som nybegynner dyr for meg men jeg syntes rett og slett at det blir litt for stort og passer meg ikke helt lenger. Slanger eller noen litt mere spesielle mindre geckoer med morsomme farger og mønstre har interesert meg mer. Har også begynt å brenne mere for vivarie dyr. Elsker å bygge og oppsette slike terrarier. Har også ikke før fått lov til og ha slange på grunn av andre i huset men har fått tillatelse nå.

Håper du ser på det med et annet perspektiv nå!
Men skjønner veldig godt hva du mener og jeg er helt imot å bare kjøpe seg et nytt dyr gå lei det å bytte det ut. Man skal tenke nøye etter hva man vil ha men som sagt var jo altså dette en gave og jeg ante ingen ting!

Mvh Marius
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-04-2011, 03:35   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

hmm.. for meg virker det som om du tror gresset er så mye grønnere på den andre siden. Tro meg, det er det ikke.
Faktisk så er skjeggiser noen av de reptilene med høyest underholdningsgrad. Vel har ikke alle fancy farger, men har du sett nøye på dem så oppdager du detaljer som er vel så spennende. Skjeggiser er heller ingen begynner øgle, men en av de øglene som egner seg vel så godt for de erfarne som de uerfarne.
Begynneren vil synes det er morro med skjeggiser fordi de har den personligheten de har og ikke minst at de kan håndteres. De erfarne ser også de andre sidene av dem. F.eks det sosiale samspillet, bruken av habitatet du har laget til dem, de fysiologiske sidene til en skjeggis osv osv.

Trepyton er en slange veldig mange vil ha fordi de har fine farger og lever i regnskogen. Det kjipe er at slangen nesten hele tiden bortsett fra når det er mating henger sammenrullet på samme grein. Samme gjelder andre slanger, de ligger for det meste i ro når de ikke spiser.
Slanger er bare tøffe når du ikke har dem selv. Når du har dem finner du andre slanger som er tøffere..

Små øgler eller gekkoer med kraftige farger.. Kjempe underholdene, men de er skvettne, du vil ikke kunne håndtere dem. Du skriver at du ikke vil ha kornsnok grunet rømningsfaren. Tro meg. Små øgler og gekkoer er like flinke til å stikke av. Det er også hundre ganger vanskligere å fange.

En vane jeg har er å lese all literatur jeg kommer over om de dyrene jeg selv har eller intresserer meg for. Her holder det ikke med internet, du må kjøpe bøker, gjerne mange bøker om dyret og habitatet deres. Etter hvert som du leser dem vil du lære nye ting om dem. Oppdage nye detaljer og kanskje skjønne hvorfor de oppfører seg som de gjør. Du vil også oppdage at de kjedelige dyrne faktisk er mye mer spennende enn hva du trodde de var tidligere.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-04-2011, 17:49   #5
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard

enig med Frogger her.. det gjelder vel alt enten det er reptil eller en bil.. uansett hva du skaffer deg, så er det alltid noen som har noe bedre og tøffere.

jeg har hatt en skjeggis i noen uker på omplassering, og makan til dyr skal man leite lenge etter. det var jo så mye personlighet og artig adferd at det var helt enormt. F.eks, så kunne jeg ha en luke i terra til skjeggisen som jeg åpnet når jeg var på rommet, og da gikk skjeggisen ut å tittet litt, og omtrent hver gang så gikk den inn igjen etter 15min og la seg rett i "solen" så lå den der en stund for å gå ut igjen. til slutt fant den seg en favoritt plass i rommet som den alltid gikk til når den gikk ut. det er ikke noe kjedelig med det!

og uansett hvilket dyr man har, så er det lett å gjøre det sikkert for rømnings forsøk. gjelder bare å se "luken" før du kjøper dyrene
Svar med sitat
Gammel 06-04-2011, 19:14   #6
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard

Støtter meg til de to over her.. Det er heeelt latterlig å bytte bort en dag-AKTIV reptil mot en halv daff slange fordi man er lei skjeggisen. Mere skivebom går vel ikke..

Hvis du er lei ditt dyr, så er min anbefaling at du selger det fortest mulig til noen som brenner for reptiler + buret for dette kommer til å gå utover dyrets ve og vel. Så kan du la reptilkapittelet ligge for noen år og se om det kan være interessant igjen senere i ditt liv. Dyr er ikke leketøy som man bytter. Dyr blir man glad i og skaffer man seg et har man det til det dør!

Jeg kan bare ikke forstå at man bytter bort dyr man har hatt i flere år. Fatter ikke at folk kan være så følelses-lause

Sist endret av Gibbs; 06-04-2011 kl 19:44.
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-04-2011, 19:50   #7
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,726
Blog Entries: 12
Standard

Latterlig å bytte ut en skjeggis hvis man er lei dyret fordi den "beveger seg lite". De fleste reptiler er veldig stillestående, og de fleste skal man egentlig ikke håndtere noe særlig heller. In that case, er skjeggagam, kornsnok og leopard gekko det beste utvalget man har av dyr som tåler håndtering best.

Men tror det er neppe få av oss på forumet som er uskyldige når det kommer til å bytte ut dyr fordi vi har fått øye for noe annet/mistet interessen for akkurat den arten. I know I've been there. Selv om de fleste dyra jeg har den dag i dag vil jeg ha vondt for å bytte ut.. Håper jeg aldri er nødt!

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-04-2011, 20:02   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 280
Standard

Det første jeg kom på var Dvergvaran og Steppevaran
De synes jeg hadde passa perfekt...
skilpaddgutten er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-04-2011, 20:21   #9
Reptilfreak

Standard

Skilpaddgutten-kanskje litt dumt å komme her å gi meg tips til dyr når alle andre mener jeg er en idiot og skjønner seg ikke på meg.

Jeg blir utrolig flau og lei meg på veine av dyrene mine når dere sier det på den måten. Jeg skal ikke prøve å unnskylde meg her for jeg føler meg utrolig dum nå.

Men har ikke hatt disse skjeggisene så lenge. Jeg var så dum å selge min likør dvergskjeggis for å få flere isteden. Jeg innrømmer da at jeg absolutt ikke tenkte da og nå har jeg for lite terra og alt. Jeg tenkte jo ikke på at disse var så store.

Vis dere vil vite det har jeg flere dyr og der er 4 leoser, 3 frosker og en hau med sørgiser. Og de som mener at jeg ikke brenner for denne hobbyen så kan jeg si dere at jeg elsker dyrene mine og jeg brenner for denne hobbyen. Jeg vil blir dyrlege å jobbe med Reptiler.

Men tar imot all kritikk!
Det er bare å si hva dere mener og kritisere meg men jeg tror jeg trekker meg fra dette innlegget nå og vil nok ikke svare mer.

PS: jeg bryr meg ikke om jeg kan ta ut dyrene. Jeg gjorde det før men bryr meg ikke så mye
Om det lenger.

Mvh Marius
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-04-2011, 20:38   #10
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post

Men tror det er neppe få av oss på forumet som er uskyldige når det kommer til å bytte ut dyr fordi vi har fått øye for noe annet
Kommer aldri til å skje at jeg bytter vekk jentene mine
Jeg kan forstå det litt mere når folk flytter til helvete og store terra ikke kan være med av forskjellige årsaker, men et bytte fordi man er lei en art syns jeg er merkelig greier.
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
skjeggagam, slange, terrarie

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Øgle terra med bilder SpontaN Terrarier 8 21-07-2008 23:52
øgle/orm Øgler 34 28-11-2007 17:57
En øgle. Småprat 3 18-08-2007 16:32
øgle i toalettet myraas Media 12 05-11-2005 13:09
øgle på tur... straymond Media 3 13-07-2005 19:05

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:53.