| Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 45
|
Vi har nylig overtatt noe vi tror er en Graptemys Versa sumpskilpadde. Skallet er 11 cm, og vi tror det er en hunn på grunn av korte klør på forbena. Hun er ikke rødøyet, men har derimot mange gule streker på siden av hodet. Ingen stor gul flekk, men mange tynne.
Vi lurer på hvor lenge en sumpskilpadde kan gå uten mat, og hvor mye den skal ha. Vi mater den nå tre ganger om dagen med mat kjøpt i dyrebutikk. (Pellets og tørkede reker) Vi lurer også på hvor gamle de kan bli, hvor lenge de kan være opp av vannet og om det er vanskelig å få dispensasjon for å holde dem lovlig. Hilsen Beate |
|
|
|
| Følgende medlemmer liker innlegget til Brox |
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
En sumpskilpadde kan sikkert gå en stund uten mat, de er hardføre dyr, men det å få mat hver dag er jo ikke så dumt da, men hvis du tenker på en kort ferie så er det jo bare å få noen venner til å hive oppi litt pellets til den. De klarer seg fint en helg uten mat også, bare gi litt ekstra før du drar.
Personlig matet jeg mine skilpadder (en gulbuket terrapin og en rødøret terrapin) en gang om dagen med pellets og litt salat, samt nå og da en godbit senere på dagen, da ofte fôrinsekter (kakerlakker og sirisser som jeg hadde tilgjengelig) eller frukt. Meitemark er snacks også. Mengde er litt vanskelig å si, men gi den feks 20 pellets (størrelsen varierer visstnok på pelletsene) og litt tørkede reker, også litt grønt i tillegg. Alderen på en sumpskilpadde varierer veldig, og det har mye å gjøre med hvordan de blir holdt og hvor godt stell de får også videre. Noen sumpskilpadder blir over 50 år, den arten her skal jeg ikke si så mye om, men ihvertfall 20 år med godt stell. Du får ikke dispensasjon til sumpskilpadder i Norge, kun landskilpadder. |
|
|
|
| Følgende medlemmer liker innlegget til Freddy90 |
|
|
#3 |
|
Junior Member
|
Takk for svar. Får man ikke disp selv om man har allergi? Vil det si at alle sumpskilpadder er ulovlig holdt? Den lille frøkna er veldig glad i å bli tatt opp av akvariet, kan vi ha henne ute på gresset om sommeren, eller er det for mye bakterier/for mye trekk/osv? Kan man på noe vis finne ut hvor gammel hun er?
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Du kan fint ha sumpskilpadden ut på gresset om sommeren, men du må passe på den og ikke gå fra den, fort gjort å stikke av inne i en busk for å si det slik. Det bør være fin temperatur utendørs når den skal være ute, og det bør ikke være mye vind. I midten-slutten av Mai/begynnelsen av Juni kan du vel begynne å ha skilpadda utendørs, alt avhengig av vær - men pass godt på den som sagt! Jeg personlig brukte å ha en liten stamp med vann som jeg hadde skilpadda i, hvor halvparten var dekket over slik at hun fikk litt skygge, og den andre delen stod i sola. Ingenting er bedre enn ekte sollys for disse dyra! ![]() Angående alder så spørs det hvor stor den er og hvilken art, du sier 11 cm og tror den er Graptemys versa - har du bilde kanskje? Her kan du se en glad sumpskilpadde i gresset forresten, det er en gulbuket terrapin (Trachemys scripta scripta) som hette Frida som bodde hos meg i 7 år ![]()
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
|
Jeg har bilde på profilen Brox, men jeg klarer ikke å få det overført hit......
Har hørt at de er glade i meitemark? Det gjelder vel for de fleste andre mark/larver også? Jeg synes det er vanskelig å vite når hun er mett, men jeg lærer meg vel til å se signalene
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Ser ut som en vanlig trekjølskilpadde (Chinemys reevesii) i mine øyne..
![]() Ang. mark og larvespørsmålet: Ja de elsker meitemark, de spiser sikkert larver og lignende også, men vær litt forsiktig med å gi ting som du ikke er sikker på om de er giftige eller ikke. Det kan være litt vanskelig å vite hvor mye mat du skal gi skilpadden, men prøv deg litt fram, feks som jeg sa i den tidligere posten: "Mengde er litt vanskelig å si, men gi den feks 20 pellets (størrelsen varierer visstnok på pelletsene) og litt tørkede reker, også litt grønt i tillegg." Her kommer bildet som jeg prøvde å vise i forrige post... Greide å redigere albumnavnet så bildelinken ble kaputt.. Poenget var bare å vise en skilpadde i gresset.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Jeg har lest at meitemark kan spise farlige emner
Alle innsekter i de fri kan få i seg noe ubudne innvolls gjester!!!!
|
| Følgende medlemmer liker innlegget til ilder-lady |
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| syk? sumpskilpadde | Leon07 | Helse og sykdommer hos reptiler | 25 | 14-03-2009 09:31 |
| for til sumpskilpadde? | Snublefot | Skilpadder | 7 | 17-12-2008 05:04 |
| Alder på sumpskilpadde? | tøtta80 | Skilpadder | 1 | 08-03-2008 17:43 |
| SumpSkilpadde | Torris | Skilpadder | 12 | 18-02-2008 02:34 |
| Sumpskilpadde | reptil | Skilpadder | 2 | 27-09-2007 10:52 |