"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-03-2011, 15:49   #1
Junior Member

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 45
Meldinger: 3
Standard Ny med sumpskilpadde

Vi har nylig overtatt noe vi tror er en Graptemys Versa sumpskilpadde. Skallet er 11 cm, og vi tror det er en hunn på grunn av korte klør på forbena. Hun er ikke rødøyet, men har derimot mange gule streker på siden av hodet. Ingen stor gul flekk, men mange tynne.
Vi lurer på hvor lenge en sumpskilpadde kan gå uten mat, og hvor mye den skal ha. Vi mater den nå tre ganger om dagen med mat kjøpt i dyrebutikk. (Pellets og tørkede reker)
Vi lurer også på hvor gamle de kan bli, hvor lenge de kan være opp av vannet og om det er vanskelig å få dispensasjon for å holde dem lovlig.

Hilsen Beate
Brox er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Brox
Gammel 26-03-2011, 16:30   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

En sumpskilpadde kan sikkert gå en stund uten mat, de er hardføre dyr, men det å få mat hver dag er jo ikke så dumt da, men hvis du tenker på en kort ferie så er det jo bare å få noen venner til å hive oppi litt pellets til den. De klarer seg fint en helg uten mat også, bare gi litt ekstra før du drar.

Personlig matet jeg mine skilpadder (en gulbuket terrapin og en rødøret terrapin) en gang om dagen med pellets og litt salat, samt nå og da en godbit senere på dagen, da ofte fôrinsekter (kakerlakker og sirisser som jeg hadde tilgjengelig) eller frukt. Meitemark er snacks også. Mengde er litt vanskelig å si, men gi den feks 20 pellets (størrelsen varierer visstnok på pelletsene) og litt tørkede reker, også litt grønt i tillegg.

Alderen på en sumpskilpadde varierer veldig, og det har mye å gjøre med hvordan de blir holdt og hvor godt stell de får også videre. Noen sumpskilpadder blir over 50 år, den arten her skal jeg ikke si så mye om, men ihvertfall 20 år med godt stell.

Du får ikke dispensasjon til sumpskilpadder i Norge, kun landskilpadder.
Freddy90 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Freddy90
Gammel 31-03-2011, 16:57   #3
Junior Member

Standard

Takk for svar. Får man ikke disp selv om man har allergi? Vil det si at alle sumpskilpadder er ulovlig holdt? Den lille frøkna er veldig glad i å bli tatt opp av akvariet, kan vi ha henne ute på gresset om sommeren, eller er det for mye bakterier/for mye trekk/osv? Kan man på noe vis finne ut hvor gammel hun er?
Brox er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-03-2011, 17:46   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Brox Vis post
Takk for svar. Får man ikke disp selv om man har allergi? Vil det si at alle sumpskilpadder er ulovlig holdt? Den lille frøkna er veldig glad i å bli tatt opp av akvariet, kan vi ha henne ute på gresset om sommeren, eller er det for mye bakterier/for mye trekk/osv? Kan man på noe vis finne ut hvor gammel hun er?
Det gies kun ut dispensasjon til allergikere på landskilpadder, sumpskilpadder får man ikke dispensasjon til som privat person. Så ja, "alle" som holdes privat er vel ulovlig.

Du kan fint ha sumpskilpadden ut på gresset om sommeren, men du må passe på den og ikke gå fra den, fort gjort å stikke av inne i en busk for å si det slik. Det bør være fin temperatur utendørs når den skal være ute, og det bør ikke være mye vind. I midten-slutten av Mai/begynnelsen av Juni kan du vel begynne å ha skilpadda utendørs, alt avhengig av vær - men pass godt på den som sagt! Jeg personlig brukte å ha en liten stamp med vann som jeg hadde skilpadda i, hvor halvparten var dekket over slik at hun fikk litt skygge, og den andre delen stod i sola. Ingenting er bedre enn ekte sollys for disse dyra!

Angående alder så spørs det hvor stor den er og hvilken art, du sier 11 cm og tror den er Graptemys versa - har du bilde kanskje?

Her kan du se en glad sumpskilpadde i gresset forresten, det er en gulbuket terrapin (Trachemys scripta scripta) som hette Frida som bodde hos meg i 7 år

Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-04-2011, 19:46   #5
Junior Member

Standard

Jeg har bilde på profilen Brox, men jeg klarer ikke å få det overført hit......
Har hørt at de er glade i meitemark? Det gjelder vel for de fleste andre mark/larver også? Jeg synes det er vanskelig å vite når hun er mett, men jeg lærer meg vel til å se signalene
Brox er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-04-2011, 15:07   #6
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Ser ut som en vanlig trekjølskilpadde (Chinemys reevesii) i mine øyne..

Ang. mark og larvespørsmålet: Ja de elsker meitemark, de spiser sikkert larver og lignende også, men vær litt forsiktig med å gi ting som du ikke er sikker på om de er giftige eller ikke.

Det kan være litt vanskelig å vite hvor mye mat du skal gi skilpadden, men prøv deg litt fram, feks som jeg sa i den tidligere posten: "Mengde er litt vanskelig å si, men gi den feks 20 pellets (størrelsen varierer visstnok på pelletsene) og litt tørkede reker, også litt grønt i tillegg."

Her kommer bildet som jeg prøvde å vise i forrige post... Greide å redigere albumnavnet så bildelinken ble kaputt.. Poenget var bare å vise en skilpadde i gresset.

Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-04-2011, 14:29   #7
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

Jeg har lest at meitemark kan spise farlige emner

Alle innsekter i de fri kan få i seg noe ubudne innvolls gjester!!!!
Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til ilder-lady
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
syk? sumpskilpadde Leon07 Helse og sykdommer hos reptiler 25 14-03-2009 09:31
for til sumpskilpadde? Snublefot Skilpadder 7 17-12-2008 05:04
Alder på sumpskilpadde? tøtta80 Skilpadder 1 08-03-2008 17:43
SumpSkilpadde Torris Skilpadder 12 18-02-2008 02:34
Sumpskilpadde reptil Skilpadder 2 27-09-2007 10:52

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:52.