"

Slanger, øgler og skilpadder Vanlige spørsmål om slanger og øgler

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15-03-2011, 14:22   #1
Junior Member

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
Meldinger: 4
Talking Vannskilpadder? Hjelp?

Hei!
Jeg er helt ny når det kommer til skilpadder og syntes det har vært veldig vanskelig og oppdrive informasjon om disse små herlighetene.

Jeg lurer da på om det finnes skilpadder ( vann) som ikke blir så store, egentlig så små som mulig? Jeg har et 130L akvarium jeg med glede hadde bygget om for å kanskje romme 2 vannskilpadder. Men spørsmålet er jo da om dette er for lite? Eller om skilpaddene etterhvert vil vokse ut av dette?

Hva vil dere si er en nødvendighet å ha for og kunne anskaffe seg 2 vannskilpadder?
Cambykine er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-03-2011, 16:33   #2
Junior Member

Standard

ingen som har tips, råd eller informasjon å gi meg??
Cambykine er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-03-2011, 18:12   #3
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

En trekjøl vil kunne gå fint i et akvarie på 130 liter.

Fant et faktaark på repti.net: Repti.net / Reptile care sheets / Treknøl (chinemys reevesii)

Her sier de at 30-40 liter er nok per padde, men det er jeg langt i fra enig i. 130 er nok til én. Flere blir for trangt

Beklager at det tok så lang tid før du fikk svar. Posten din har gått meg forbi
Svar med sitat
Gammel 16-03-2011, 18:24   #4
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Jeg vil anbefale Chinemys reevesii (trekjøl skilpadde), da dette er en liten vannskilpadde som også står på positivlisten og kan bli lovlig med tiden. Jeg vet ikke helt om jeg vil si 130l vil holde for to stykker heller, da jeg aldri har sett et voksent idivid.. Men for ett invidid holder det sikkert.

Nødvendighet å ha for å kunne skaffe seg skilpadde er nok med informasjon, riktig størrelse på akvarie, med en landdel som har varmelampe og UV-B pære/lysstoffrør. Være forsikret at man får tak i nødvendig fòr, da igjen pellets, og at man har riktig varme i akvariet, både i vann og på land. Man trenger også en beskyttelse rundt varmekolben (dette får du i dyrebutikken) slik at den ikke knuses eller dyret brenner seg.

Siste nødvendighet er vel egentlig at du vet at du virkelig ønsker å ha dette dyret en stund da de lever i flere år...

Google er din venn; søk på chinemys reevesii og du får alt av informasjon du trenger
Her er også en link fra Norsk Herpetologisk Forening om hold om skilpadder: Norsk Herpetologisk Forening
Svar med sitat
Gammel 16-03-2011, 18:25   #5
Reptilfreak

lompah sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gregoris Vis post
En trekjøl vil kunne gå fint i et akvarie på 130 liter.

Fant et faktaark på repti.net: Repti.net / Reptile care sheets / Treknøl (chinemys reevesii)

Her sier de at 30-40 liter er nok per padde, men det er jeg langt i fra enig i. 130 er nok til én. Flere blir for trangt

Beklager at det tok så lang tid før du fikk svar. Posten din har gått meg forbi

Aww, nå som jeg tenkte jeg sku være flink å svare siden du ikke hadde fått med deg tråden, men så brukte jeg litt lang tid på å skrive og da klarte du å svare før meg alikevel...
Svar med sitat
Gammel 16-03-2011, 20:47   #6
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Arrow

Sitat:
Opprinnelig postet av lompah Vis post
Aww, nå som jeg tenkte jeg sku være flink å svare siden du ikke hadde fått med deg tråden, men så brukte jeg litt lang tid på å skrive og da klarte du å svare før meg alikevel...
Nå skrev jo du langt mer utfyllende enn det gjorde, så jeg tror ikke to svar gjør så alt for mye
Svar med sitat
Gammel 20-03-2011, 17:18   #7
Junior Member

Standard

Tusen takk for svar!

Lurer på en ting til... Finnes det en "plass" hvor jeg kan finne bilder av innredening av akvarie til de som har skilpadder? Veldig nysgjerrig på hvordan andre har det.
Cambykine er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-03-2011, 20:39   #8
Reptilfreak

tamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Grenland
Alder: 25
Meldinger: 77
Standard

Norsk Herpetologisk Forening

Skilpaddesiden » Terrarie
tamma er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-03-2011, 20:49   #9
Reptilfreak

lompah sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Cambykine Vis post
Tusen takk for svar!

Lurer på en ting til... Finnes det en "plass" hvor jeg kan finne bilder av innredening av akvarie til de som har skilpadder? Veldig nysgjerrig på hvordan andre har det.

"turtle tank" @ google...
Svar med sitat
Gammel 20-03-2011, 22:06   #10
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Standard

Ta kontakt med "Skalle" her på forumet! Fineste norske skilpaddetanken jeg har sett
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
trenger info hva dem trenger vannskilpadder fort! addey Skilpadder 18 19-03-2010 13:51
Vannskilpadder =) mimizilla Skilpadder 8 02-04-2008 19:16
spørsmål om vannskilpadder lissi Skilpadder 32 20-03-2008 10:08
Vannskilpadder Lille Skilpadder 25 09-12-2006 13:14

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:52.